M Marcussjogren skrev:
det låter ganska precis som det ja. Har inte själv läst rapporten i sin helhet, så orsaken till varför de flyttar har jag inte koll på. Men det du säger låter rimligt.

nej - det är inte dramatiskt alls, men förslaget som diskuteras här, där staten t ex skulle kunna köpa upp mark och bygga boenden för att bryta segregationen, hade ju inte varit speciellt lyckosam om folk började flytta därifrån så fort de fick beskedet :)
Enligt dagens marxister är just detta beteende något av det fulaste som finns. Eventuella sociala problem skapas genom att de priviligierade förtrycker de svaga som då missköter sig. Du förväntas stanna som en plikttrogen soldat i problemområdena och hjälpa till att kämpa för regimens önskade tillstånd.

Dina barn skall på samma sätt användas som redskap i skolan för att skapa studieresultat. Varje människa är enligt det här synsättet endast ett redskap för staten.

Givetvis tycker inte de flesta så här och flyttar när ett område börjar gå ner sig men i regeringskretsar tror man fortfarande på metoden.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Peter787 och 8 till
  • Laddar…
H
Regeringen har lagt in ett förslag om att kommunerna ska få förköpsrätt på tomter. Låt oss säga att du lägger in om ett bygglov/förhandsbesked på en tomt du köpt, då kan kommunen gå in och köpa den! Ett fullständigt horribelt förslag enligt mig! Den 7 december 2023 ska det komma någon typ av resultat från den utredningen. Ja, inte vill de störa valet! Så nu måste vi alla stå upp och säga ifrån för att de skrotar det förslaget!

H HEM2121 skrev:
Regeringen har lagt in ett förslag om att kommunerna ska få förköpsrätt på tomter. Låt oss säga att du lägger in om ett bygglov/förhandsbesked på en tomt du köpt, då kan kommunen gå in och köpa den! Ett fullständigt horribelt förslag enligt mig! Den 7 december 2023 ska det komma någon typ av resultat från den utredningen. Ja, inte vill de störa valet! Så nu måste vi alla stå upp och säga ifrån för att de skrotar det förslaget!
Länk? Gäller det verkligen tomter som ägs av en privatperson redan?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Länk? Gäller det verkligen tomter som ägs av en privatperson redan?
Det är en utredning som tillsats. Verkar gälla privatpersoner också, men bara när en försäljning sker. Utredningen ska utreda konsekvenserna för både säljare, köpare och exv. Banker, fastighetsmäklare etc.

Min gissning är att det bara skulle få konsekvenser för exv. Försäljningar där säljaren äger kringliggande tomter och inte exv. vill ha in hyresfastigheter för att det kan sänka kringliggande fastigheters värde och därför inte säljer till kommunen även om den bjuder högst.

Källa: https://www.regeringen.se/49bb38/co...501f22c3b0ac/en-ny-forkopslag-dir.-202248.pdf

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
H
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är en utredning som tillsats. Verkar gälla privatpersoner också, men bara när en försäljning sker. Utredningen ska utreda konsekvenserna för både säljare, köpare och exv. Banker, fastighetsmäklare etc.

Min gissning är att det bara skulle få konsekvenser för exv. Försäljningar där säljaren äger kringliggande tomter och inte exv. vill ha in hyresfastigheter för att det kan sänka kringliggande fastigheters värde och därför inte säljer till kommunen även om den bjuder högst.

Källa: [länk]
Fick det uppläst och för mig verkade det som kommuner kan bestämma väldigt mycket om de vill utnyttja förköpsrätten eller ej. Läste en artikel där togs det upp att det gäller privatpersoner,
T.ex. en markägare styckar av en eller flera tomter och har köpare till alla tomterna, tack för tipset säger kommunen där bygger kommun en fabrik, hyreshus osv.

Redigerat:
Men kommunen kan ju inte köpa en tomt som du köpt. Det gäller ju bara tomter som är till försäljning.

• Gilla
Roffe_riff och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Fick det uppläst och för mig verkade det som kommuner kan bestämma väldigt mycket om de vill utnyttja förköpsrätten eller ej. Läste en artikel där togs det upp att det gäller privatpersoner,
T.ex. en markägare styckar av en eller flera tomter och har köpare till alla tomterna, tack för tipset säger kommunen där bygger kommun en fabrik, hyreshus osv.
Men det drabbar ju inte markägaren i någon större utsträckning eftersom denna får lika mycket betalt? Anledning till att kommunen inte köper mer mark är i min kommun iaf att marken anses för dyr. Den blir ju inte direkt billigare av det här förslaget.

H
Men det drabbar ju inte markägaren i någon större utsträckning eftersom denna får lika mycket betalt? Anledning till att kommunen inte köper mer mark är i min kommun iaf att marken anses för dyr. Den blir ju inte direkt billigare av det här förslaget.
Det vet ju vi inget om, kommunen kanske inte behöver betala det utsatta priset. Taxeringsvärde och lite t.ex. De privatpersoner som har tänkt köpa tomten blir blåsta hur som helst. Tycker det är skrämmande, överförmynderi, förstatligande. Vad är nästa steg som de hittar på?

H
D Daniel 109 skrev:
Men kommunen kan ju inte köpa en tomt som du köpt. Det gäller ju bara tomter som är till försäljning.
En markägare styckar av en tomt till en släkting men kommunen köper den och bygger ett hyreshus intill ditt hus.

H HEM2121 skrev:
Det vet ju vi inget om, kommunen kanske inte behöver betala det utsatta priset. Taxeringsvärde och lite t.ex. De privatpersoner som har tänkt köpa tomten blir blåsta hur som helst. Tycker det är skrämmande, överförmynderi, förstatligande. Vad är nästa steg som de hittar på?
Det kommer aldrig att ske så det kan du vara lugn över. Däremot ditt exempel med släktingen nedan låter mer sannolikt.

Generellt har jag väldigt svårt att se att för långtgående lagstiftning skulle få stöd i riksdagen utom för förköpsrätt i väldigt specifika fall.

H
Det kommer aldrig att ske så det kan du vara lugn över. Däremot ditt exempel med släktingen nedan låter mer sannolikt.

Generellt har jag väldigt svårt att se att för långtgående lagstiftning skulle få stöd i riksdagen utom för förköpsrätt i väldigt specifika fall.
Man kan ju hoppas att det inte går igenom men vi svenskar är så godtrogna och har så svårt för att säga ifrån. Här måste vi sätta ner foten!

H HEM2121 skrev:
De har beställt en utredning, alltså finns inget förslag just nu. Det fanns en lag kring det förr, men ingen vet väl vad det nya förslaget ska landa i?

• Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Fast om markägaren måste vänta med att sälja tills kommunen bestämt sig om dom vill köpa eller inte så är det ju rent krast en förlust i tid och pengar för jag tvivlar på att kommunen kommer att ersätta säljaren för den längre tid det tar att avsluta affären

H
O ostmannen skrev:
De har beställt en utredning, alltså finns inget förslag just nu. Det fanns en lag kring det förr, men ingen vet väl vad det nya förslaget ska landa i?
Ja, det stämmer men vi kan påverka redan nu med att höja våra röster att vi inte accepterar ett sånt överförmynderi! Det kan de ta med i sin utredning!. Staten vill äga all mark i slutändan, det förslaget har också funnits långt tidigare. Det gäller att stämma i bäcken!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.