E
Skrivet av: Rulle

På tiden att Garbo försäkringen som ej har hjälpt någon försvinner. Tänk om byggförsäkringen hade funnits på de stora försäkringsbolagen som Trygghansa, Skandia, Folksam, If m.m i stället som valbart alternativ. Då hade den säkert fungerat lika bra som vilken annan typ av försäkring som helst och varit opartisk gentemot byggbranschen. D.v.s. fallit ut på ett rättvist sätt med en grundlig opartisk prövning som i vilket försäkringsärende som helst.
 
E
Skrivet av: Malin

står här ovanför att det är datum för bygglov som gäller om man behöver försäkringen. Men om obligatoriet nu tas bort kommer det då ändra prisbilden för försäkringen? Kommer det bli dyrare att teckna försäkringen?
 
E
Skrivet av: Joakim

Så om jag ska bygga ett hus till sommaren och lämnar in bygglovs handlingarna nu, kommer jag att behöva teckna försäkringen?
 
E
Skrivet av: Robin

Vi byggde i höstas och fick enl. beslut från byggnadsinspektören slippa teckna försäkringen. Tackar! Många bäckar små i ett byggprojekt... Administrativa/byggherrekostnader uppgår ändå till 2,5 % i vårt bygge tack vare att kommunen ska ha ekonomisk hjälp i allt sitt "arbete". (Ej detaljplanelagt)

Vi har istället klarat hela bygget på en villahemförsäkring med en premie lika hög som vår nuvarande villaförsäkring. Att huset blivit rätt byggt har vi själva sett till genom att vara med i hela processen och genom att använda KA fullt ut.

ang. besiktning så är den inte till någon större hjälp då konstruktionen är inbyggd. Det som finns med i besiktningsmannaboken som är av värde har med taket att göra, det kan man kontrollera själv. Ytskikt osv. är inte värt att besiktiga med tanke på vad själva besiktningen kostar...
 
E
Skrivet av: Peter

Hej
Jag ska bygga i vår och kommer förhoppningsvis få bygglov före 1/6 då brytpunkten är för kravet på tecknad försäkring men kommer färdigställa huset på höstkanten då kravet försvunnit. Ni ovan som sluppit pga att det kommer upphöra, kan inte ni vara snälla och medela i vilka kommuner det gällt, eftersom min kommun kör strikt efter brytpunkten även om det för mig blir helt ologiskt.
 
E
Skrivet av: Ola

Hej,
Exakt samma läge som Peter här ovan.. man behöver "startbesked" för att få sätta spaden i jorden, det får man endast om man kan visa upp tecknad försäkring åt kommunen. Jag hade planerat att sätta igång nu i mars och känner inte för att lägga ut 30.000, som den kostar i mitt fall, i onödan. Pratade med kommunen i Vaxholm idag som dels säger att det endast är ett "förslag som inte är klubbat ännu" och om det skulle vara klubbat och börjar gälla 1 juni, så behöver jag ändå betala in om jag vill ha startbesked före 1 juni. Tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.