13 271 läst ·
138 svar
13k läst
138 svar
Regeringen: Se till att ni har beredskap för elavbrott
När jag kör till jobbet är jag några få meter ifrån att krocka i hög hastighet varenda dag.N noone70 skrev:
Det är just för att undvika systemkollaps man har system för bortkopplingar om det blir problem.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Eller så ser man till att bygga/inte förstöra säkra system så att man inte är i närheten av att krocka i hög hastighet varenda dag. Det är där kompetensen kommer in, vilket våra politiker saknar.D Daniel 109 skrev:
Vad jag försöker säga, men misslyckas med är att det är en kraftig vinkling. Att man vid något tillfälle behöver ta till bortkopplingar är inte samma sak som att man är nära en systemkollaps. På samma sätt som jag inte har hög risk att dö på grund av att det finns mötande trafik.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Vi kan väl ändå enas om att det är ett enormt misslyckande när bortkopplingar är ett reellt hot. Någonting som aldrig tidigare existerat i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Nej, jag ser det inte som ett enormt misslyckande.
Vad är du beredd att betala för att eliminera en teoretisk risk? Elavbrott förekommer redan, men kan knappast ses som vanligt. Att det eventuellt har ökat lite ser jag inte som ett stort misslyckande. Vi har fortfarande mycket god leveranssäkerhet.
Vad är du beredd att betala för att eliminera en teoretisk risk? Elavbrott förekommer redan, men kan knappast ses som vanligt. Att det eventuellt har ökat lite ser jag inte som ett stort misslyckande. Vi har fortfarande mycket god leveranssäkerhet.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Elavbrott förekommer inte pga el-/effekt-/kapacitetsbrist. Det förekommer pga skador/oväder och annat. Det är ok i mina ögon, men det är absolut inte ok pga inkompetenta politikers beslut.D Daniel 109 skrev:
Vi kan diskutera kostnaden hur mycket vi vill, men faktum kvarstår att vi för två år sedan hade rimliga elkostnader i Sverige. Vad andra länder har skiter jag i. Det är deras problem. Inte mitt/vårt.
Ha ha! Hur gammal är du?D Daniel 109 skrev:
Nu gjorde jag detta mest för att hjälpa Sverige, jag har råd att betala räkningen oavsett.M Markarbetaren skrev:
Rörande varför vi hamnade här så skyller jag det mesta på Tyskland, men även en del på EU som borde låta Tyskland ta ett större ansvar för sin oansvariga energipolitik..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Den "lilla detaljen" styr kostnaden för närapå alla andra system och tjänster i samhället, så det kanske inte är konstigt att vi snöar in på den. Det är få "små detaljer" i samhället som har så stor inverkan som elförsörjningen.D Daniel 109 skrev:
Nej, en liten ökning av avbrottsrisken har inte den påverkan.