D Daniel 109 skrev:
Vi r inte iden situationen. Om kommer inte dit om inte Ryssarna börjar angripa elnätet även här eller något liknande
Tyskland var minuter från en systemkollaps för nått år sen.
De var tvungna att panikstänga industrier
Vad får dig att tro att nå likande inte kan hända i sverige?

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Typ att sluta exportera el?

Tyskland har själv satt sig med röven i hackelådan, det finns ingen anledning för oss att sätta vår röv också där.
Tyvärr är vi inte mycket bättre, vi har stängt ner 6 reaktorer

• Gilla
ebonita
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Tyvärr är vi inte mycket bättre, vi har stängt ner 6 reaktorer
Precis, vi klarar oss inte utan norsk import, vi är beroende av norrmännen och när de öppnade kabeln till Storbritannien så ökade deras priser kraftigt. Detta höjde även våra priser.

N noone70 skrev:
Tyskland var minuter från en systemkollaps för nått år sen.
De var tvungna att panikstänga industrier
Vad får dig att tro att nå likande inte kan hända i sverige?
När jag kör till jobbet är jag några få meter ifrån att krocka i hög hastighet varenda dag.
Det är just för att undvika systemkollaps man har system för bortkopplingar om det blir problem.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När jag kör till jobbet är jag några få meter ifrån att krocka i hög hastighet varenda dag.
Det är just för att undvika systemkollaps man har system för bortkopplingar om det blir problem.
Eller så ser man till att bygga/inte förstöra säkra system så att man inte är i närheten av att krocka i hög hastighet varenda dag. Det är där kompetensen kommer in, vilket våra politiker saknar.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vad jag försöker säga, men misslyckas med är att det är en kraftig vinkling. Att man vid något tillfälle behöver ta till bortkopplingar är inte samma sak som att man är nära en systemkollaps. På samma sätt som jag inte har hög risk att dö på grund av att det finns mötande trafik.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad jag försöker säga, men misslyckas med är att det är en kraftig vinkling. Att man vid något tillfälle behöver ta till bortkopplingar är inte samma sak som att man är nära en systemkollaps. På samma sätt som jag inte har hög risk att dö på grund av att det finns mötande trafik.
Vi kan väl ändå enas om att det är ett enormt misslyckande när bortkopplingar är ett reellt hot. Någonting som aldrig tidigare existerat i Sverige.

Nej, jag ser det inte som ett enormt misslyckande.
Vad är du beredd att betala för att eliminera en teoretisk risk? Elavbrott förekommer redan, men kan knappast ses som vanligt. Att det eventuellt har ökat lite ser jag inte som ett stort misslyckande. Vi har fortfarande mycket god leveranssäkerhet.

• Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är du beredd att betala för att eliminera en teoretisk risk? Elavbrott förekommer redan, men kan knappast ses som vanligt. Att det eventuellt har ökat lite ser jag inte som ett stort misslyckande. Vi har fortfarande mycket god leveranssäkerhet.
Elavbrott förekommer inte pga el-/effekt-/kapacitetsbrist. Det förekommer pga skador/oväder och annat. Det är ok i mina ögon, men det är absolut inte ok pga inkompetenta politikers beslut.
Vi kan diskutera kostnaden hur mycket vi vill, men faktum kvarstår att vi för två år sedan hade rimliga elkostnader i Sverige. Vad andra länder har skiter jag i. Det är deras problem. Inte mitt/vårt.

• Gilla
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har stängt ned delar av bostaden för att spara ström.
Jag lider med dig! Och nu pratar vi Sverige 2022, ett av länderna med högst skattetryck i västvärlden. Hur fan hamnade vi i detta läget?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Ha ha! Hur gammal är du?

M Markarbetaren skrev:
Jag lider med dig! Och nu pratar vi Sverige 2022, ett av länderna med högst skattetryck i västvärlden. Hur fan hamnade vi i detta läget?
Nu gjorde jag detta mest för att hjälpa Sverige, jag har råd att betala räkningen oavsett.

Rörande varför vi hamnade här så skyller jag det mesta på Tyskland, men även en del på EU som borde låta Tyskland ta ett större ansvar för sin oansvariga energipolitik..

M Markarbetaren skrev:
Ha ha! Hur gammal är du?
Hurså? Hur gammal är du?
Ni har snöat in på en liten detalj i samhällets alla system som ni tycker man kan lägga massor av resurser på.

D Daniel 109 skrev:
Hurså? Hur gammal är du?
Ni har snöat in på en liten detalj i samhällets alla system som ni tycker man kan lägga massor av resurser på.
Den "lilla detaljen" styr kostnaden för närapå alla andra system och tjänster i samhället, så det kanske inte är konstigt att vi snöar in på den. Det är få "små detaljer" i samhället som har så stor inverkan som elförsörjningen.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Nej, en liten ökning av avbrottsrisken har inte den påverkan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.