I
T TWX skrev:
Nja så är det inte du får läsa på hur det gick till S och MP tillsammans med C och L drev igenom stängningen av 4 reaktorer 2015 - 2021 men det började mycket tidigare och då fanns inte MP de kom inte till förrän 1991 tror jag det var men C började med detta 1977 och sen fortsatte det av bar farten med alla 1980 och framåt.
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
C och MP har stängt kärnkraften
Här är lite info : https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ndelningen-och-dess-negativa-effekter_H210317

• Gilla
Emil.P
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Regeringen kanske borde lösa problemet istället för att lassa över ansvaret på oss?
Att återöppna våra säkra kraftkällor i form av kärnkraft görs inte på en mandatperiod, det tar decenium att rätta till de problem som den rödgröna röran ställt till med tyvärr.

• Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
När man säger att man dragit sitt strå till stacken handlar det såklart om hur mycket el man faktiskt kommit ner till per person i hushållet. Vi drog ca 1000 kWh i Nov vilket är 250 kWh / person, då har vi dragit på oss lite extra kläder men det är såklart möjligt att sänka värmen ytterligare ner mot strax över 15 grader vilket man vill undvika om det inte är total kris.

Att prata om hur många % man pressat ner säger inte mycket, man kan ha varit väldigt slösande hushåll tidigare eller ett väldigt sparsamt.
Vi är inte nere på 15 grader ännu, men vi är nere på en nivå där vi måste gå med varma tofflor inne i alla fall. Temperaturen spelar mindre roll än hur dragigt det är. Vi slösade inte tidigare, men vi snålade inte heller.

Antalet kWh är svårt att jämföra då vi har två elbilar och en elmopedbil i hushållet. Vi skulle kunna minska elförbrukningen men då ökar bensinförbrukningen istället.

Vi har stängt ned delar av bostaden för att spara ström. Vi har minskat ventilationen till lägsta möjliga nivå. Vi har optimerat varmvattnet till att bara värmas strax innan det skall användas på morgonen. Vi har värmen avstängd under dagtid om vi inte är hemma. Vi har tätat dörrar och fönster. För att kunna hålla lägre temperatur i badrummen så kör vi golvvärmen en stund på morgonen, annars ingen värme alls där. Farstun har lite golvvärme på morgonen så att man inte blir kall om fötterna innan man skall gå ut, men i övrigt är den en kallfarstu numera. Vi har bytt till effektivare värmekälla. Jag har svårt att se att vi kan göra så mycket mer om vi inte skall börja bygga om huset. Nästa steg är att låna/hyra en värmekamera och leta efter kalldrag. Jag har ett par misstänkta konstruktioner i huset, men frågan är om det är värt att exempelvis riva och bygga om burspråket i grunden (vilket jag tror är det som krävs). Farstun skulle behöva isoleras i både golv, väggar och tak om jag skall kunna värma den, men jag tycker dagens lösning duger.

Jag tittar på att införa en FTX, det finns lite rördragning, men jag måste då ta upp ett par ventiler till sovrum som saknar tilluftsventiler. Det skulle troligen fixa en del av problemet med drag. Det är nästa steg, men det är inte trivialt att lösa det.

mackee mackee skrev:
Kanske regeringen har mera information:

[länk]
Vad har detta med beredskap för elavbrott att göra? Att vi deltar i ett ombudskrig är nog dom flesta medvetna om och att det även kommer drabba oss på ett eller annat sätt. Men vad mer ska regeringen informera om och än en gång, vad har det med beredskap för strömavbrott att göra?

Att dem kanske fått uppgifter om att det kommer bli en attack på vår el infrastruktur?

I
pacman42 pacman42 skrev:
Vi är inte nere på 15 grader ännu, men vi är nere på en nivå där vi måste gå med varma tofflor inne i alla fall. Temperaturen spelar mindre roll än hur dragigt det är. Vi slösade inte tidigare, men vi snålade inte heller.

Antalet kWh är svårt att jämföra då vi har två elbilar och en elmopedbil i hushållet. Vi skulle kunna minska elförbrukningen men då ökar bensinförbrukningen istället.

Vi har stängt ned delar av bostaden för att spara ström. Vi har minskat ventilationen till lägsta möjliga nivå. Vi har optimerat varmvattnet till att bara värmas strax innan det skall användas på morgonen. Vi har värmen avstängd under dagtid om vi inte är hemma. Vi har tätat dörrar och fönster. För att kunna hålla lägre temperatur i badrummen så kör vi golvvärmen en stund på morgonen, annars ingen värme alls där. Farstun har lite golvvärme på morgonen så att man inte blir kall om fötterna innan man skall gå ut, men i övrigt är den en kallfarstu numera. Vi har bytt till effektivare värmekälla. Jag har svårt att se att vi kan göra så mycket mer om vi inte skall börja bygga om huset. Nästa steg är att låna/hyra en värmekamera och leta efter kalldrag. Jag har ett par misstänkta konstruktioner i huset, men frågan är om det är värt att exempelvis riva och bygga om burspråket i grunden (vilket jag tror är det som krävs). Farstun skulle behöva isoleras i både golv, väggar och tak om jag skall kunna värma den, men jag tycker dagens lösning duger.

Jag tittar på att införa en FTX, det finns lite rördragning, men jag måste då ta upp ett par ventiler till sovrum som saknar tilluftsventiler. Det skulle troligen fixa en del av problemet med drag. Det är nästa steg, men det är inte trivialt att lösa det.
Låter som ni gjort en hel del! Eftersom du inte skriver ut hur mycket ni förbrukat så får man anta att det är ändå ganska mycket och det låter på din beskrivning som att det beror på elfordon. De e ju väldigt olyckligt att precis i en övergång till elfordon så blir det en elkris. Man kan tycka att regeringarna borde ha förutsett detta men det är flera faktorer som spelar in i den situation vi sitter i nu. Vi valde själva att ha kvar våra fosilbränslefordon ett tag till, dels för att man kunde ana att elen skulle bli dyr i område 3 och 4 men framförallt för att det finns en ekonomi i att kunna själva reparera sina fordon. Nu tynger vi dessutom inte ner elnätet, visst vi får betala för bensin men det är iallafall inte en bristvara och skulle det bli så påverkar det förhoppningsvis inte folks uppvärmning iallafall.

Nu kan det låta som att jag är emot omställning till elbil, absolut inte, jag är tacksam för de som lägger pengar på det så att vi kommer framåt det är bara tråkigt att vi hamnade i en motstridig situation.

V Vardagsrum skrev:
Klarar Sverige i nuläget inte av att försörja sig självt med inhemskt producerad el..? Och om så vore det dystra fallet, kan Sverige då inte heller förlita sig på inköp av elkraft ifrån andra länder inom unionen?
är det kallt och vindstilla sitter vi i skiten om en eller flera kärnkraftsreaktorer står till.

I
mackee mackee skrev:
Att dem kanske fått uppgifter om att det kommer bli en attack på vår el infrastruktur?
Det är detta MSB tar höjd för och då är frågan om ens 1 vecka räcker. Att man skulle anfalla Sverige är dock nära 0% risk, Ryssland har fullt upp med Ukraina. Med det sagt kan man såklart sabotera infrastruktur ändå om man vet att man inte blir påkommen, det har uppmärksammats en del drönare runt kraftverken så man kan anta att vår säkerhet har höjts en hel del runt dessa mål.

mackee mackee skrev:
Det har du rätt i men det lär vi nog inte få så mycket mer info om i så fall.

mackee mackee skrev:
Du tror på det själv alltså? Bara att boka första bästa biljett till konungadömet Thailand och gömma sig alltså, skaru me eller?

Gäller det här även norr?
Man har juballtid fått höra att vi producerar mer än vi gör av med uppe i norr.
Eller måste norr skicka sin el till Finland eller Norge som gör att det blir brist?

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det har alltså gått från planerade bortkopplingar till spontana elavbrott? Det enda jag undrar är "hur fan hamnade vi här?".
Vi r inte iden situationen. Om kommer inte dit om inte Ryssarna börjar angripa elnätet även här eller något liknande

Har satt pannan på semesterläge, dragit ur allt som går och lämnat landet. Det finns inget mer vår familj kommer kunna göra för att minska elen.

pacman42 pacman42 skrev:
Det hade de redan gjort om det hade gått så snabbt att lösa det.
Typ att sluta exportera el?

Tyskland har själv satt sig med röven i hackelådan, det finns ingen anledning för oss att sätta vår röv också där.

• Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.