Egentligen så förstår jag inte varför staten ska gå in och betala en del. Huset har förmodligen inte börja dra otroligt mycket mer i el än tidigare? Inte mitt iaf, samma som förra året. 3500kwh i dec.Alla har ju haft möjlighet att binda sitt elpris om man är orolig för höga priser.antar att det är därför den möjligheten finns. Ne lägg hellre dom skattepengarna på skola eller vården. Och inte på allas oförmåga att tänka lite extra, har även bunden ränta och elpris för att det är en liten försäkring att man klarar sig även dom lite sämre tiderna, har man inte marginalerna att klara upp o ner så får man försäkra sig för en liten slant varje månad.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
E errakareby skrev:
Egentligen så förstår jag inte varför staten ska gå in och betala en del. Huset har förmodligen inte börja dra otroligt mycket mer i el än tidigare? Inte mitt iaf, samma som förra året. 3500kwh i dec.Alla har ju haft möjlighet att binda sitt elpris om man är orolig för höga priser.antar att det är därför den möjligheten finns. Ne lägg hellre dom skattepengarna på skola eller vården. Och inte på allas oförmåga att tänka lite extra, har även bunden ränta och elpris för att det är en liten försäkring att man klarar sig även dom lite sämre tiderna, har man inte marginalerna att klara upp o ner så får man försäkra sig för en liten slant varje månad.
Saken är ju den att om alla binder sina elpriser så kan vi lägga ner all produktion i Sverige utan att det påverkar oss.

Binda priser är nog snart ett minne blott.......man kan inte sälja el billigt om man köper dyrt hur länge som helst. I england går visst elhandelsbolag i konkurs just nu för att de har för mycket fasta avtal ihop med aktuella elpriser........Så fortsätter priserna så här så kommer nog alla till slut att få betala vad det kostar. Finns säkert nå finstilt nånstans att bolagen kan riva upp existerande avtal också.......

E errakareby skrev:
Tänk er att Sossarna hade stått på pressträffen och sagt
"Vi kommer inte att betala ut en krona i kompensation för de höga elpriserna, MEN vi kommer att ta de 6Miljarderna som blir extra och stoppa de pengarna rakt av till sjukvården som verkligen behöver dem"
Det hade vänt debatten rätt kraftigt till Sossarnas fördel.(för tillfället iaf)
Nu har de ju sumpat den chansen.

• Gilla
1
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
"Vi kommer inte att betala ut en krona i kompensation för de höga elpriserna, MEN vi kommer att ta de 6Miljarderna som blir extra och stoppa de pengarna rakt av till sjukvården som verkligen behöver dem"
Eller stoppa dom rakt in i integrationspolitiken.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Du får dagens handskakning..
jävligt bra skrivet(y)

A
V vik_tor skrev:
:seenoevil: varför varför?
kommer detta kort alltid in i leken? :sick:

• Haha
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tänk även nyhetsrubrikerna. "Putin räddade svensk sjukvård!"

V vik_tor skrev:
:crysmile::crysmile:
Det skulle de nog inte tjäna några röster på då ca 25% röstar på SD ....
Men att stoppa in dessa extra pengar rakt av i vården som mer eller mindre håller på att kollapsa ... Där skulle sossarna tjäna röster.
Så bortsett från förslaget som sådant om vem som ska få & inte få & hur det kan ha gjorts bättre....
Så måste Sossarna ha haft panik pga Moderaternas utspel, för att presentera ett så illa politiskt utspel som detta i förhållande till om de stannat upp 3s och tänkt till och sen stoppat pengarna i vården.
Hur svårt är det eg att lista ut???

A
M MrDizzy skrev:
:crysmile::crysmile:
Det skulle de nog inte tjäna några röster på då ca 25% röstar på SD ....
Men att stoppa in dessa extra pengar rakt av i vården som mer eller mindre håller på att kollapsa ... Där skulle sossarna tjäna röster.
Så bortsett från förslaget som sådant om vem som ska få & inte få & hur det kan ha gjorts bättre....
Så måste Sossarna ha haft panik pga Moderaternas utspel, för att presentera ett så illa politiskt utspel som detta i förhållande till om de stannat upp 3s och tänkt till och sen stoppat pengarna i vården.
Hur svårt är det eg att lista ut???
lite politisk åsikt.

om S gick tillbaka till sin grund och agerade för sin sak och att bygga upp välfärden så skulle de utan tvekan vinna dessa 25-35% som nu lutar åt SD..
Då dessa vill ha ett alternativ mot att konstant betala mer och inget händer... Eller att betala mer och se samhället förfalla ändå.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Binda priser är nog snart ett minne blott.......man kan inte sälja el billigt om man köper dyrt hur länge som helst. I england går visst elhandelsbolag i konkurs just nu för att de har för mycket fasta avtal ihop med aktuella elpriser........Så fortsätter priserna så här så kommer nog alla till slut att få betala vad det kostar. Finns säkert nå finstilt nånstans att bolagen kan riva upp existerande avtal också.......
allt handlar ju om att ta höjd för sina kostnader, om företagen hade haft högre fastprisavtal, så hade dom ju klarat sig fint dom månaderna på året som elen är billigare. Och hade jag inte haft bundet nu, så hade jag förmodligen lagt 2000 i mån till höjningarna på vintern. Eftersom man vet att det drar lite mer på vintern. Samt att priset är dyrare. Men jag klagar inte,600sek/månad dec/Jan/feb för min el blir kanon nu har ju jag dom marginalerna att lägga undan om det skulle behövas. Men jag sliter även för dom ca 230-250 timmar på månad( ganska fysiskt arbete) och betalar ca 30k i skatt varje månad.glederligen.hade dock hoppats att vård, skola och omsorg fungerat lite bättre.

Maskintok skrev:
:seenoevil: varför varför?
kommer detta kort alltid in i leken? :sick:
Jag tror det beror på att väldigt många tycker att den (också) havererat och blivit ett stort samhällsproblem.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför skulle inte det vara lagligt? Dessutom betalar ju de i SE1 lägre skatt än de i SE4.
[länk]
Det finns regler om att man inte "godtyckligt" och "orättvist" får spendera skattepengar. Dessa lagar kan definitivt komma att användas. Räkna med ett besök i KU pga detta....

pacman42 pacman42 skrev:
Det finns regler om att man inte "godtyckligt" och "orättvist" får spendera skattepengar. Dessa lagar kan definitivt komma att användas. Räkna med ett besök i KU pga detta....
Eftersom orsaken bakom krisen är stormakten Rysslands aggressioner (enligt Regeringen) så borde det gå att utlysa undantagstillstånd. Regeringen får då utökade befogenheter för att ge stöd till befolkningen för att kunna hålla husen varma.

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.