Kul att SD hade som vallöfte att man inte skulle få köra över lagrådet utan kvalificerad majoritet. Nu, första gången lagrådet har fått säga sitt efter valet, så väljer man att strunta i kritiken och röstar igenom sekretessförslaget med 176 mandat mot 173...

Finns det några vallöften kvar att bryta?

• Gilla
Uffe A och 10 till
  • Laddar…
Attitudeswe
David Wallin David Wallin skrev:
Samtidigt, vilka andra utgifter är offentliga?
ICA berättar inte hur mycket jag handlar varje år. OK berättar inte hur mycket jag tankar. Inget "äta på restaurang-register" finns. Inte heller det statliga Systembolaget avslöjar hur mycket jag handlar.

Personligen tycker jag att det finns poänger med både sekretess och öppenhet i det här fallet, men har väl egentligen inte orkat bry mig tillräckligt för att kunna ha en ordentlig åsikt.
Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till, hur många bilar du äger och hur långt dom körs. Dina bostäders taxeringsvärde och inteckningar. Din lön. Om du har hemstäd med RUT. Hur mycket el du säljer från dina solceller.

Ser inte att hur mycket el man vaskar i sommarställets bubbelpool skulle skilja sig från ovan...

• Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kul att SD hade som vallöfte att man inte skulle få köra över lagrådet utan kvalificerad majoritet. Nu, första gången lagrådet har fått säga sitt efter valet, så väljer man att strunta i kritiken och röstar igenom sekretessförslaget med 176 mandat mot 173...

Finns det några vallöften kvar att bryta?
Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften? ;):rofl: Tycker att hela grejen med vallöften är förlegad. De borde kallas "valambitioner" istället eftersom det i slutändan ändå är kompromisser som kommer att avgöra vad som blir av eller inte. Men jag tillhör iofs dem som inte röstar på små specifika frågor utan ser valen mer som inriktningsbeslut för att välja vilka värderingar och målsättningar som ska gälla. Typ samma som att jag aldrig tar ett abonnemang för att det är billigt de första 12 månaderna, det är det ordinarie priset som är det viktiga...

• Gilla
Tsdoesds och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till
Bara om du väljer att dra av välgörenheten i deklarationen, så det är upp till dig själv om det ska vara offentligt eller ej. Mig veterligen kan du inte välja bort eldstödet.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till, hur många bilar du äger och hur långt dom körs. Dina bostäders taxeringsvärde och inteckningar. Din lön. Om du har hemstäd med RUT. Hur mycket el du säljer från dina solceller.

Ser inte att hur mycket el man vaskar i sommarställets bubbelpool skulle skilja sig från ovan...
Visserligen, men få av sakerna du räknar upp är utgifter så jag kan tycka att det inte riktigt blir samma sak. Därmed inte sagt att det automatiskt är helt fel att inte ha offentlighet kring elförbrukning.

MathiasS MathiasS skrev:
Verkar helt rimligt att uppgifter om min förbrukning inte är en allmän uppgift. Varför skulle det vara det?

Samma sak för företag, sådana kostnadsposter kan man vilja hålla för sig själva.

Så länge alla vet vilka regler som gäller för stödet verkar sekretess rimligt.
Därför att det är allmän praxis i Sverige. Ditt personnummer är offentligt, din inkomst är det, vilka fordon du äger, var du bor m.m. Har du ett kommunalt nätbolag är även din elförbrukning offentlig.

Frågan är varför man frångår den principen. Jag ser inte att det skulle vara viktigt att just elstödet är offentligt. Men det faktum att man frångår offentlighetsprincipen på så pass okänsliga uppgifter är uppseendeväckande.

• Gilla
Kromo och 12 till
  • Laddar…
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Därför att det är allmän praxis i Sverige. Ditt personnummer är offentligt, din inkomst är det, vilka fordon du äger, var du bor m.m. Har du ett kommunalt nätbolag är även din elförbrukning offentlig.

Frågan är varför man frångår den principen. Jag ser inte att det skulle vara viktigt att just elstödet är offentligt. Men det faktum att man frångår offentlighetsprincipen på så pass okänsliga uppgifter är uppseendeväckande.
Man kan leta upp de över 90 år i birthday.se sedan letar man efter deras telenonnummer på eniro och sedan har man en lista på lämpliga kandidater för åldringsrån . (Polisens råd är ju att man låter ta bort sitt telefonnummer) Politikerna tror väl inte att de själva ska bli gamla en gång i tiden, eller nåt sånt? Som tillåter detta att fortgå obehindrat.

Bilregistret är ju en annan guldgruva för de som är på jakt efter krockkuddar till BMW etc.

Vi är ju normalt offentliga till vansinnets gräns, så är allt lite förvånad ifråga om hemligstämplandet av elbidragen

Elstödet är så illa genomtänkt att de (regeringen) inte vill kunna bli synade i efterhand. Enda rimliga förklaringen.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Man kan leta upp de över 90 år i birthday.se sedan letar man efter deras telenonnummer på eniro och sedan har man en lista på lämpliga kandidater för åldringsrån . (Polisens råd är ju att man låter ta bort sitt telefonnummer) Politikerna tror väl inte att de själva ska bli gamla en gång i tiden, eller nåt sånt? Som tillåter detta att fortgå obehindrat.

Bilregistret är ju en annan guldgruva för de som är på jakt efter krockkuddar till BMW etc.

Vi är ju normalt offentliga till vansinnets gräns, så är allt lite förvånad ifråga om hemligstämplandet av elbidragen
Du löser inte de problemen genom att hemlighålla informationen.

Snailman
D Daniel 109 skrev:
Du löser inte de problemen genom att hemlighålla informationen.
Nej naturligtvis inte, men slutar att underlätta.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
@
imported_Benno imported_Benno skrev:
Elstödet är så illa genomtänkt att de (regeringen) inte vill kunna bli synade i efterhand. Enda rimliga förklaringen.
Stämmer - samt att de inte vill att någon ska se hur miljontals kronor betalats ut till stora företag som många gånger inte haft några högre kostnader än tidigare och alltså får ett rejält bidrag direkt till sin kassa...

• Gilla
Ubbe8 och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Nej naturligtvis inte, men slutar att underlätta.
Samtidigt som insynen minskar. Något som ökar risken för korruption. Offentlighetsprincipen är sannolikt en av orsakerna till att vi har förhållandevis låg korruption. Att begränsa insynen löser som sagt inte de problemen som lyfts fram här, men ökar risken för andra problem.

• Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Attitudeswe
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har köpt elen timmätt i SE3 (inga solceller men 1500mil elbil sedan april). Betalat 23585kr till Tibber för 16130kWh.

Fått tillbaka 4700kr för jan- mars. Får tillbaka ytterligare 8000kr nu i feb -23 för att förberedas inför vintern 22/23 och sen kan man väl anta att man får 150öre i SE3 i nov+dec ((150+300)/2-75) i det förlängda stödet som avsåg att kompensera främst se1-3 som blev utan. Då får jag 4500kr till.

Totalt från staten 17200kr för 2022. Det ger att jag betalat 6300kr för 16130kWh. Lägre än vad jag betalade i snitt 2015-2020.

Tack farbror staten.

Redigerat:
D Daniel 109 skrev:

Och detta borde inte vara offentligt heller..

• Gilla
  • Älska
Zlatje och 3 till
  • Laddar…
Jo, det är helt klart lämpligt att det är offentligt.

• Gilla
  • Haha
tergo och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.