9 598 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
Regeringen beslutar att hemligstämpla uppgifter om elstödet
Kul att SD hade som vallöfte att man inte skulle få köra över lagrådet utan kvalificerad majoritet. Nu, första gången lagrådet har fått säga sitt efter valet, så väljer man att strunta i kritiken och röstar igenom sekretessförslaget med 176 mandat mot 173...
Finns det några vallöften kvar att bryta?
Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till, hur många bilar du äger och hur långt dom körs. Dina bostäders taxeringsvärde och inteckningar. Din lön. Om du har hemstäd med RUT. Hur mycket el du säljer från dina solceller.David Wallin skrev:
Samtidigt, vilka andra utgifter är offentliga?
ICA berättar inte hur mycket jag handlar varje år. OK berättar inte hur mycket jag tankar. Inget "äta på restaurang-register" finns. Inte heller det statliga Systembolaget avslöjar hur mycket jag handlar.
Personligen tycker jag att det finns poänger med både sekretess och öppenhet i det här fallet, men har väl egentligen inte orkat bry mig tillräckligt för att kunna ha en ordentlig åsikt.
Ser inte att hur mycket el man vaskar i sommarställets bubbelpool skulle skilja sig från ovan...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften?useless skrev:
Kul att SD hade som vallöfte att man inte skulle få köra över lagrådet utan kvalificerad majoritet. Nu, första gången lagrådet har fått säga sitt efter valet, så väljer man att strunta i kritiken och röstar igenom sekretessförslaget med 176 mandat mot 173...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Visserligen, men få av sakerna du räknar upp är utgifter så jag kan tycka att det inte riktigt blir samma sak. Därmed inte sagt att det automatiskt är helt fel att inte ha offentlighet kring elförbrukning.Attitudeswe skrev:
Det är offentligt hur mycket välgörenhet du donerar till, hur många bilar du äger och hur långt dom körs. Dina bostäders taxeringsvärde och inteckningar. Din lön. Om du har hemstäd med RUT. Hur mycket el du säljer från dina solceller.
Ser inte att hur mycket el man vaskar i sommarställets bubbelpool skulle skilja sig från ovan...
Därför att det är allmän praxis i Sverige. Ditt personnummer är offentligt, din inkomst är det, vilka fordon du äger, var du bor m.m. Har du ett kommunalt nätbolag är även din elförbrukning offentlig.MathiasS skrev:
Frågan är varför man frångår den principen. Jag ser inte att det skulle vara viktigt att just elstödet är offentligt. Men det faktum att man frångår offentlighetsprincipen på så pass okänsliga uppgifter är uppseendeväckande.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Man kan leta upp de över 90 år i birthday.se sedan letar man efter deras telenonnummer på eniro och sedan har man en lista på lämpliga kandidater för åldringsrån . (Polisens råd är ju att man låter ta bort sitt telefonnummer) Politikerna tror väl inte att de själva ska bli gamla en gång i tiden, eller nåt sånt? Som tillåter detta att fortgå obehindrat.D Daniel 109 skrev:Därför att det är allmän praxis i Sverige. Ditt personnummer är offentligt, din inkomst är det, vilka fordon du äger, var du bor m.m. Har du ett kommunalt nätbolag är även din elförbrukning offentlig.
Frågan är varför man frångår den principen. Jag ser inte att det skulle vara viktigt att just elstödet är offentligt. Men det faktum att man frångår offentlighetsprincipen på så pass okänsliga uppgifter är uppseendeväckande.
Bilregistret är ju en annan guldgruva för de som är på jakt efter krockkuddar till BMW etc.
Vi är ju normalt offentliga till vansinnets gräns, så är allt lite förvånad ifråga om hemligstämplandet av elbidragen
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Elstödet är så illa genomtänkt att de (regeringen) inte vill kunna bli synade i efterhand. Enda rimliga förklaringen.
Du löser inte de problemen genom att hemlighålla informationen.Snailman skrev:
Man kan leta upp de över 90 år i birthday.se sedan letar man efter deras telenonnummer på eniro och sedan har man en lista på lämpliga kandidater för åldringsrån . (Polisens råd är ju att man låter ta bort sitt telefonnummer) Politikerna tror väl inte att de själva ska bli gamla en gång i tiden, eller nåt sånt? Som tillåter detta att fortgå obehindrat.
Bilregistret är ju en annan guldgruva för de som är på jakt efter krockkuddar till BMW etc.
Vi är ju normalt offentliga till vansinnets gräns, så är allt lite förvånad ifråga om hemligstämplandet av elbidragen
Stämmer - samt att de inte vill att någon ska se hur miljontals kronor betalats ut till stora företag som många gånger inte haft några högre kostnader än tidigare och alltså får ett rejält bidrag direkt till sin kassa...imported_Benno skrev:
Samtidigt som insynen minskar. Något som ökar risken för korruption. Offentlighetsprincipen är sannolikt en av orsakerna till att vi har förhållandevis låg korruption. Att begränsa insynen löser som sagt inte de problemen som lyfts fram här, men ökar risken för andra problem.Snailman skrev:
Jag har köpt elen timmätt i SE3 (inga solceller men 1500mil elbil sedan april). Betalat 23585kr till Tibber för 16130kWh.imported_Benno skrev:
Fått tillbaka 4700kr för jan- mars. Får tillbaka ytterligare 8000kr nu i feb -23 för att förberedas inför vintern 22/23 och sen kan man väl anta att man får 150öre i SE3 i nov+dec ((150+300)/2-75) i det förlängda stödet som avsåg att kompensera främst se1-3 som blev utan. Då får jag 4500kr till.
Totalt från staten 17200kr för 2022. Det ger att jag betalat 6300kr för 16130kWh. Lägre än vad jag betalade i snitt 2015-2020.
Tack farbror staten.
Redigerat:
Och detta borde inte vara offentligt heller..D Daniel 109 skrev:Därför att det är allmän praxis i Sverige. Ditt personnummer är offentligt, din inkomst är det, vilka fordon du äger, var du bor m.m. Har du ett kommunalt nätbolag är även din elförbrukning offentlig.
Jo, det är helt klart lämpligt att det är offentligt.