krillek krillek skrev:
Förklara gärna vad allmänintresset är att veta hur mycket el grannen förbrukar. Bortsett från nyfikenhet då.
Inte ett dugg. Men tanken med offentlighetsprincipen är att allt ska vara offentligt, oavsett om det bedöms vara intressant eller inte. Annars blir det väldigt lätt att dölja det som någon vill dölja med argumentet att det inte är av intresse.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte ett dugg. Men tanken med offentlighetsprincipen är att allt ska vara offentligt, oavsett om det bedöms vara intressant eller inte. Annars blir det väldigt lätt att dölja det som någon vill dölja med argumentet att det inte är av intresse.
Finns som du säkert vet saker som inte är offentliga pga den personliga integriteten. Hur mycket el jag köper eller hur ofta jag spolar på toaletten tycker jag faller inom den senare.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Snailman
Har för mig jag läst att något av våra grannländer hade en övre gräns för vilken elförbrukning man var berättigad stöd för, det hade ju kanske varit ett alternativ mot vårt elstöd.

För Norge

För att skapa incitament för energibesparing får hushållen ersättning för elförbrukning upp till 5 000 kWh per månad och mätpunkt. Stödet gäller också för hushåll i samfälligheter, bostadsrätter och samägda bostäder. Ovanför denna nivå är det marknadspriset som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
B Zlade skrev:
Du menar de personer som har betalat in stora summor pga att de gjort av med relativt mycket el?
Vad är problemet och vad stör du dig på?
Först och främst, jag stör mig inte överhuvudtaget. Jag beskrev endast vad jag tror sekretessen beror på.
Jag tror att det skulle kunna sticka i ögonen på gemene man, om det framgick hur mycket pengar som ges till personer som inte alls är i behov av ett stöd. Åter igen, personer som tillhör toppskiktet av rika i landet (Stefan Persson, Rausing familjen, Melker Schörling, Douglas familjen…som några exempel).

Snailman Snailman skrev:
Har för mig jag läst att något av våra grannländer hade en övre gräns för vilken elförbrukning man var berättigad stöd för, det hade ju kanske varit ett alternativ mot vårt elstöd.

För Norge
En sån gräns finns ju. 3 miljoner kWh

Det kanske hade varit bättre om man beslutat att ta bort energiskatten på el? Alla hade fått betala 50 öre mindre per kWh istället för att, som det nu blivit, först betala in en 50-öring per kWh och ett år senare få en återbetalning på samma belopp via Försäkringskassan.

Vet inte om energiskatten vi betalar är hemligstämplat eller inte men det skulle säkert innebära mindre krångel och mindre byråkrati och så kan vi ju inte ha det.

Ossian K Olsson
Keiller Keiller skrev:
Det kanske hade varit bättre om man beslutat att ta bort energiskatten på el? Alla hade fått betala 50 öre mindre per kWh istället för att, som det nu blivit, först betala in en 50-öring per kWh och ett år senare få en återbetalning på samma belopp via Försäkringskassan.

Vet inte om energiskatten vi betalar är hemligstämplat eller inte men det skulle säkert innebära mindre krångel och mindre byråkrati och så kan vi ju inte ha det.
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten och det har även gjort det att de med bundna elpriser som ligger under nivån för stöd förbrukar el för att tjäna pengar.

Det bästa vore självklart att få bidrag för att minska sin förbrukning genom smarta åtgärder.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten och det har även gjort det att de med bundna elpriser som ligger under nivån för stöd förbrukar el för att tjäna pengar.

Det bästa vore självklart att få bidrag för att minska sin förbrukning genom smarta åtgärder.
Jo, visst vore det bättre om energibesparing belönades.

C
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten
Är det fakta eller spekulation?
Tänker att Norge där i princip all produktion sker i offentlig regi snarare torde ha tjänat bra på situationen med tanke på att de är en stor nettoexportör?
Förbrukningsmässigt verkar det se ut ungefär som "vanligt"?

Linjediagram visar elanvändning och produktion över tid, säsongsvariationer, data från statistikmyndighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
@ @ndreas skrev:
Stämmer - samt att de inte vill att någon ska se hur miljontals kronor betalats ut till stora företag som många gånger inte haft några högre kostnader än tidigare och alltså får ett rejält bidrag direkt till sin kassa...
Ett kryptominingbolag med bundet elavtal som får 10 miljoner i bidrag kan nog svida i ögonen på vissa :)

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften? ;):rofl: Tycker att hela grejen med vallöften är förlegad. De borde kallas "valambitioner" istället eftersom det i slutändan ändå är kompromisser som kommer att avgöra vad som blir av eller inte. Men jag tillhör iofs dem som inte röstar på små specifika frågor utan ser valen mer som inriktningsbeslut för att välja vilka värderingar och målsättningar som ska gälla. Typ samma som att jag aldrig tar ett abonnemang för att det är billigt de första 12 månaderna, det är det ordinarie priset som är det viktiga...
Det borde kanske kallas "valönskningar" istället

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
gissar många som inte skulle behöva stödet kommer använda bidraget till sommaren resekassa m.m :crysmile:

hsd
Men utan dessa hiskeliga elpriser hade reskassan varit STÖRRE

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ett kryptominingbolag med bundet elavtal som får 10 miljoner i bidrag kan nog svida i ögonen på vissa :)
Vilket birdrag är det och är det en offentlig uppgift?

S
useless useless skrev:
Vilket birdrag är det och är det en offentlig uppgift?
Elbidrag och det är sekretessbelagt, som den här tråden handlar om.
Nu pratar jag inte om ett specifikt företag, men det kommer delas ut både mindre och större elbidrag till strömslukande företag, däri finns kryptobolagen. Och med ett bundet elavtal (vilket inte alls vore otänkbart då bitcoin skapas av elförbrukning som enda insats. Så blir jag inte det minsta förvånad om elbidragen till vissa kryptobolag överstiger 10 miljoner med råge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.