9 598 läst ·
98 svar
10k läst
98 svar
Regeringen beslutar att hemligstämpla uppgifter om elstödet
Inte ett dugg. Men tanken med offentlighetsprincipen är att allt ska vara offentligt, oavsett om det bedöms vara intressant eller inte. Annars blir det väldigt lätt att dölja det som någon vill dölja med argumentet att det inte är av intresse.krillek skrev:
Finns som du säkert vet saker som inte är offentliga pga den personliga integriteten. Hur mycket el jag köper eller hur ofta jag spolar på toaletten tycker jag faller inom den senare.D Daniel 109 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Har för mig jag läst att något av våra grannländer hade en övre gräns för vilken elförbrukning man var berättigad stöd för, det hade ju kanske varit ett alternativ mot vårt elstöd.
För Norge
För Norge
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Skåne
· 17 inlägg
Först och främst, jag stör mig inte överhuvudtaget. Jag beskrev endast vad jag tror sekretessen beror på.B Zlade skrev:
Jag tror att det skulle kunna sticka i ögonen på gemene man, om det framgick hur mycket pengar som ges till personer som inte alls är i behov av ett stöd. Åter igen, personer som tillhör toppskiktet av rika i landet (Stefan Persson, Rausing familjen, Melker Schörling, Douglas familjen…som några exempel).
Det kanske hade varit bättre om man beslutat att ta bort energiskatten på el? Alla hade fått betala 50 öre mindre per kWh istället för att, som det nu blivit, först betala in en 50-öring per kWh och ett år senare få en återbetalning på samma belopp via Försäkringskassan.
Vet inte om energiskatten vi betalar är hemligstämplat eller inte men det skulle säkert innebära mindre krångel och mindre byråkrati och så kan vi ju inte ha det.
Vet inte om energiskatten vi betalar är hemligstämplat eller inte men det skulle säkert innebära mindre krångel och mindre byråkrati och så kan vi ju inte ha det.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten och det har även gjort det att de med bundna elpriser som ligger under nivån för stöd förbrukar el för att tjäna pengar.Keiller skrev:
Det kanske hade varit bättre om man beslutat att ta bort energiskatten på el? Alla hade fått betala 50 öre mindre per kWh istället för att, som det nu blivit, först betala in en 50-öring per kWh och ett år senare få en återbetalning på samma belopp via Försäkringskassan.
Det bästa vore självklart att få bidrag för att minska sin förbrukning genom smarta åtgärder.
Jo, visst vore det bättre om energibesparing belönades.Ossian K Olsson skrev:
Man vill inte ha ett elstöd som ökar förbrukningen. Norge har ett sådant och det har bara lett till enorma kostnader för staten och det har även gjort det att de med bundna elpriser som ligger under nivån för stöd förbrukar el för att tjäna pengar.
Det bästa vore självklart att få bidrag för att minska sin förbrukning genom smarta åtgärder.
Är det fakta eller spekulation?Ossian K Olsson skrev:
Tänker att Norge där i princip all produktion sker i offentlig regi snarare torde ha tjänat bra på situationen med tanke på att de är en stor nettoexportör?
Förbrukningsmässigt verkar det se ut ungefär som "vanligt"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Ett kryptominingbolag med bundet elavtal som får 10 miljoner i bidrag kan nog svida i ögonen på vissa@ @ndreas skrev:
Det borde kanske kallas "valönskningar" iställetDavid Wallin skrev:
Finns det fortfarande folk som tänker att vallöften är löften?Tycker att hela grejen med vallöften är förlegad. De borde kallas "valambitioner" istället eftersom det i slutändan ändå är kompromisser som kommer att avgöra vad som blir av eller inte. Men jag tillhör iofs dem som inte röstar på små specifika frågor utan ser valen mer som inriktningsbeslut för att välja vilka värderingar och målsättningar som ska gälla. Typ samma som att jag aldrig tar ett abonnemang för att det är billigt de första 12 månaderna, det är det ordinarie priset som är det viktiga...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 532 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 532 inlägg
Elbidrag och det är sekretessbelagt, som den här tråden handlar om.useless skrev:
Nu pratar jag inte om ett specifikt företag, men det kommer delas ut både mindre och större elbidrag till strömslukande företag, däri finns kryptobolagen. Och med ett bundet elavtal (vilket inte alls vore otänkbart då bitcoin skapas av elförbrukning som enda insats. Så blir jag inte det minsta förvånad om elbidragen till vissa kryptobolag överstiger 10 miljoner med råge.