3 062 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Regelverk
Hej,
Jag är nybörjare på byggområdet så säg till ifall jag inte uttrycker mig tydligt nog.
Jag skall bygga en altan på 6x3m och får inte ordning på hur jag skall bygga regelverket. Underlaget är jord med lite sand i och det låg tidigare trallplattor direkt mot jorden. Altanen skall inte bli för hög utan jag har tänkt mig att ha ett extra trappsteg under altandörren. Max-höjd är 18 cm.
Jag vill ha regelverket på 2x6m plus 11x3m och har tänkt mig att reglarna skall ligga på betongplattor. Dock har jag förstått att plattorna bör ligga med 1 meters mellanrum vilket gör att jag behöver många plattor. Blir väl 7+7 för sex-meters-reglarna samt åtminstone 2 per 3-meters-regel (placerade vid 1 och 2 meter) vilket totalt blir 7+7+(11x2)=36. Fler kanske behövs?
Är det någon som har något annat förslag på hur jag kan göra? Jag har fått ett förslag på att gräva rännor för tre stycken sex-meters-reglar på 45x120 med plattor under där jag sedan skall lägga tre-meters-reglarna ovanpå. Jag vill gärna slippa gräva alltför mycket så jag vill gärna ha en annan lösning.
Om jag skall ha plattor under alla reglar, behöver jag så många som jag räknat på?
Är det stor risk för sättningar att bara ha plattor? Jag har inte tänkt att fästa någon regel i husväggen.
Vilka mått bör jag ha på reglarna? Räcker det bra med 45x70?
Tacksam för hjälp!
Jag är nybörjare på byggområdet så säg till ifall jag inte uttrycker mig tydligt nog.
Jag skall bygga en altan på 6x3m och får inte ordning på hur jag skall bygga regelverket. Underlaget är jord med lite sand i och det låg tidigare trallplattor direkt mot jorden. Altanen skall inte bli för hög utan jag har tänkt mig att ha ett extra trappsteg under altandörren. Max-höjd är 18 cm.
Jag vill ha regelverket på 2x6m plus 11x3m och har tänkt mig att reglarna skall ligga på betongplattor. Dock har jag förstått att plattorna bör ligga med 1 meters mellanrum vilket gör att jag behöver många plattor. Blir väl 7+7 för sex-meters-reglarna samt åtminstone 2 per 3-meters-regel (placerade vid 1 och 2 meter) vilket totalt blir 7+7+(11x2)=36. Fler kanske behövs?
Är det någon som har något annat förslag på hur jag kan göra? Jag har fått ett förslag på att gräva rännor för tre stycken sex-meters-reglar på 45x120 med plattor under där jag sedan skall lägga tre-meters-reglarna ovanpå. Jag vill gärna slippa gräva alltför mycket så jag vill gärna ha en annan lösning.
Om jag skall ha plattor under alla reglar, behöver jag så många som jag räknat på?
Är det stor risk för sättningar att bara ha plattor? Jag har inte tänkt att fästa någon regel i husväggen.
Vilka mått bör jag ha på reglarna? Räcker det bra med 45x70?
Tacksam för hjälp!
Gräv bort matjorden och jämna till. Släng sedan ut ett lager med 16/32 makadam. Helst så ska du ha en 200 djupt med makadam, men det funkar med 100 också. Kratta ut makadamen och loda up så att du har ett fall utifrån huset på ca 5-10 per meter. Sedan är det bara att hyra en padda och köra över så du undviker sättningar. Lägg över en fiberduk när du "paddat" klart.
Efter det kan du köra 45x70 som regelvirke (se bara till att kryssmäta så att du har räta vinklar. Lägg ut reglarna med c/c 600. Sedan spikar du fast täcksidorna i ändarna så att du får ramen. Använd en täcksida som går upp lite över regelverket och täcker trallsidan när denna sen kommer på.
Fyll upp med grus mellan reglarna och jämna ut. Sedan är det bara att börja skruva antingen 28x95 eller 28x120.
Hoppas att du förstod hur jag menar, sitter på jobb och är lite stressad.
Efter det kan du köra 45x70 som regelvirke (se bara till att kryssmäta så att du har räta vinklar. Lägg ut reglarna med c/c 600. Sedan spikar du fast täcksidorna i ändarna så att du får ramen. Använd en täcksida som går upp lite över regelverket och täcker trallsidan när denna sen kommer på.
Fyll upp med grus mellan reglarna och jämna ut. Sedan är det bara att börja skruva antingen 28x95 eller 28x120.
Hoppas att du förstod hur jag menar, sitter på jobb och är lite stressad.
En alldeles utmärkt beskrivningCuppico skrev:Gräv bort matjorden och jämna till. Släng sedan ut ett lager med 16/32 makadam. Helst så ska du ha en 200 djupt med makadam, men det funkar med 100 också. Kratta ut makadamen och loda up så att du har ett fall utifrån huset på ca 5-10 per meter. Sedan är det bara att hyra en padda och köra över så du undviker sättningar. Lägg över en fiberduk när du "paddat" klart.
Hoppas att du förstod hur jag menar, sitter på jobb och är lite stressad.![]()
tom jag förstod ;D
Cuppico skrev:Gräv bort matjorden och jämna till. Släng sedan ut ett lager med 16/32 makadam. Helst så ska du ha en 200 djupt med makadam, men det funkar med 100 också. Kratta ut makadamen och loda up så att du har ett fall utifrån huset på ca 5-10 per meter. Sedan är det bara att hyra en padda och köra över så du undviker sättningar. Lägg över en fiberduk när du "paddat" klart.
Hoppas att du förstod hur jag menar, sitter på jobb och är lite stressad.![]()
Tackar, tycker också att det var en utmärkt beskrivning. Dock hade jag hoppats på en lösning med mindre jobb (reglar på plattor) men jag antar att det straffar sig i längden att inte göra det ordentligt från början.
Klicka här för att svara