OK, så om elcentralsfabrikören som just tillverkat 10000 färdigkopplade elcentraler, för att sälja, plötsligt skulle få för sig att låta en anlitad elektriker, montera en av de 10000 färdigkopplade elcentralerna i elcentraltillverkningsfabrikens lokaler, för elcentraltillverkningsfabrikens eget bruk, så har plötsligt någon på elcentralstillverkningsfabriken, gjort sig skylldig till olovlig elinstallation?elmont skrev:
Kravet på att kunna uppvisa CE-dokumentation gäller som sagt dessutom bara på uppmaning i efterhand. Och i praktiken blir ingen någonsin uppmanad att ta fram denna dokumentation. Väldigt många företag skippar dokumentationen, och skriver bara ihop något om de skulle bli uppmanade att göra det (aldrig). Worst case så blir man förbjuden att fortsätta sälja produkten...TLovskog skrev:
I just fallet elcentraler så råkar det vara nästan trivialt att skriva CE-dokumentation. Alla ingående delar är ju redan CE-märkta, så dokumentationen behöver egentligen bara visa att man följt installationsinstruktionerna från tillverkaren av säkringar och kapsling så bör det kunna vara tillräckligt för centralen som helhet.
305: Bra exempel! d^_^b
Jag har fått göra det i alla fall. Och worst case i mitt fall var att jag förutom själva produkterna hade fått stå för provningskostnaderna för produkten, vilka kan uppgå till hundratusentals kronor.ampz skrev:Kravet på att kunna uppvisa CE-dokumentation gäller som sagt dessutom bara på uppmaning i efterhand. Och i praktiken blir ingen någonsin uppmanad att ta fram denna dokumentation. Väldigt många företag skippar dokumentationen, och skriver bara ihop något om de skulle bli uppmanade att göra det (aldrig). Worst case så blir man förbjuden att fortsätta sälja produkten...
För att få sätta en elektriskt produkt på marknaden så ska du kunna visa på att den uppfyller kraven i LVD samt EMC. Eftersom fri rörlighet på marknaden råder så finns det inget alternativ för myndigheterna än att kontrollera detta i efterhand. Det är därför som till exempel Elsäkerhetsverket aldrig ger några förhandsgodkännanden av vare sig elinstallationer eller produkter. Elsäkerhetsverket kontrollerar för övrigt årligen flera tusen produkter. Att få ett föreläggande om försäljningsförbud med återtagande från konsument är ett rätt svettigt worst case.ampz skrev:Kravet på att kunna uppvisa CE-dokumentation gäller som sagt dessutom bara på uppmaning i efterhand. Och i praktiken blir ingen någonsin uppmanad att ta fram denna dokumentation. Väldigt många företag skippar dokumentationen, och skriver bara ihop något om de skulle bli uppmanade att göra det (aldrig). Worst case så blir man förbjuden att fortsätta sälja produkten...
I just fallet elcentraler så råkar det vara nästan trivialt att skriva CE-dokumentation. Alla ingående delar är ju redan CE-märkta, så dokumentationen behöver egentligen bara visa att man följt installationsinstruktionerna från tillverkaren av säkringar och kapsling så bör det kunna vara tillräckligt för centralen som helhet.
305: Bra exempel! d^_^b
Att lita på att alla ingående komponenter är CE-märkta duger inte om man ska uppfylla kraven vad gäller EMC.
Så för att sammanfatta:
Vem som helst får bygga en elcentral.
Om personen som bygger den har behörighet så finns inga krav på CE-märkning och tillhörande dokumentation.
Men om personen som bygger den saknar behörighet så måste man möta CE-kraven.
(snacka om dubbla standarder...)
Förmodligen borde väl samma regler kunna gälla för ett betongsegment med ingjutna VP-rör? Man säljer ju betongsegmentet som en produkt.. Och CE-kraven på ett ingjutet VP-rör ska inte vara några bekymmer att klara av.
Det betyder alltså att "hemmapulare" faktiskt får dra VP-rör under vissa omständigheter?
Åsikterna om hur pass avancerad dokumentation och testning som krävs för en normcentral verkar helt klart gå isär.
EMC ska i alla fall inte behöva vara något problem för en central utan några avancerade grunkor i. Jordfelsbrytare, säkringar och huvudbrytare är alla enkla elektromekaniska komponenter och saknar elektriska signaler med frekvens över 50hz. Och så låga frekvenser som 50hz mäter man inte ens i ett normalt EMC-test. Emissionsdelen ska alltså inte vara några problem, och när det gäller immuniteten så är elektromekaniska komponenter givetvis väldigt robusta.
I slutändan måste dock en elektriker koppla in centralen på nätet.
Om ett någotsånär korrekt hempuleri någonsin leder till rättsliga bekymmer så hade det varit ett spännande försvar om hempularen presterade ett CE-dokument. Även om dokumentet inte skulle vara perfekt, så är väl undermålig CE-dokumentation till en annars säker produkt inte brottsligt?
Vem som helst får bygga en elcentral.
Om personen som bygger den har behörighet så finns inga krav på CE-märkning och tillhörande dokumentation.
Men om personen som bygger den saknar behörighet så måste man möta CE-kraven.
(snacka om dubbla standarder...)
Förmodligen borde väl samma regler kunna gälla för ett betongsegment med ingjutna VP-rör? Man säljer ju betongsegmentet som en produkt.. Och CE-kraven på ett ingjutet VP-rör ska inte vara några bekymmer att klara av.
Det betyder alltså att "hemmapulare" faktiskt får dra VP-rör under vissa omständigheter?
Åsikterna om hur pass avancerad dokumentation och testning som krävs för en normcentral verkar helt klart gå isär.
EMC ska i alla fall inte behöva vara något problem för en central utan några avancerade grunkor i. Jordfelsbrytare, säkringar och huvudbrytare är alla enkla elektromekaniska komponenter och saknar elektriska signaler med frekvens över 50hz. Och så låga frekvenser som 50hz mäter man inte ens i ett normalt EMC-test. Emissionsdelen ska alltså inte vara några problem, och när det gäller immuniteten så är elektromekaniska komponenter givetvis väldigt robusta.
I slutändan måste dock en elektriker koppla in centralen på nätet.
Om ett någotsånär korrekt hempuleri någonsin leder till rättsliga bekymmer så hade det varit ett spännande försvar om hempularen presterade ett CE-dokument. Även om dokumentet inte skulle vara perfekt, så är väl undermålig CE-dokumentation till en annars säker produkt inte brottsligt?
Inte ritkigt sant. Man kan tvingas återkalla alla produkter och jag tror att man kan dömas till fängelse också om det visar sig finnas allvarliga säkerhetsbrister.ampz skrev:
Nu blandar du helt ihop sakerna här.ampz skrev:
Det är skillnad på att tillverka en produkt (som säljs färdig) och att koppla in saker i en installation.
Den som tillverkare en färdig central för försäljning måste CE-märka den för att få sälja den inom EU.
Den som sen kopplar in den färdiga centralen i ett hus måste ha behörighet (det gäller ju formellt även för att koppla in en fast installerad tvättmaskin, det ska enligt lagen göras av en behörig elektriker).
Visst kan du för eget bruk bygga en elcentral utan behörighet. Men du får inte sälja den. Och den som skall koppla in centralen i huset måste ha behörighet. Problemet blir då att om centralen och huset är dina så får du inte anlita en elektriker för att koppla in centralen eftersom då är centralen inte längre för ditt eget bruk.
Ja, precis som jag skrev?Nerre skrev:Nu blandar du helt ihop sakerna här.
Det är skillnad på att tillverka en produkt (som säljs färdig) och att koppla in saker i en installation.
Den som tillverkare en färdig central för försäljning måste CE-märka den för att få sälja den inom EU.
Den som sen kopplar in den färdiga centralen i ett hus måste ha behörighet (det gäller ju formellt även för att koppla in en fast installerad tvättmaskin, det ska enligt lagen göras av en behörig elektriker).
Visst kan du för eget bruk bygga en elcentral utan behörighet. Men du får inte sälja den. Och den som skall koppla in centralen i huset måste ha behörighet. Problemet blir då att om centralen och huset är dina så får du inte anlita en elektriker för att koppla in centralen eftersom då är centralen inte längre för ditt eget bruk.
Men vad har "för eget bruk" med saken att göra?
Vem som helst får tillverka en central för eget bruk eller för försäljning, så länge man lever upp till CE-kraven.
Men bara en behörig elektriker kan koppla in den på nätet.
Den personen jobbar på en fabrik med fastställda rutiner, för att man ska "våga" CE-märka ärligt.ampz skrev:
Det finns ritningar på hur VP-rören ska dras för betongelementen. Ritningskvaliteten för en villainstallationen tror jag är sämreampz skrev:Förmodligen borde väl samma regler kunna gälla för ett betongsegment med ingjutna VP-rör? Man säljer ju betongsegmentet som en produkt.. Och CE-kraven på ett ingjutet VP-rör ska inte vara några bekymmer att klara av.
Det betyder alltså att "hemmapulare" faktiskt får dra VP-rör under vissa omständigheter?
Det finns andra krav som elsäkerhet, beröringsskydd, omgivningskrav som temperatur och vattentålighetampz skrev:Åsikterna om hur pass avancerad dokumentation och testning som krävs för en normcentral verkar helt klart gå isär.
EMC ska i alla fall inte behöva vara något problem för en central utan några avancerade grunkor i. Jordfelsbrytare, säkringar och huvudbrytare är alla enkla elektromekaniska komponenter och saknar elektriska signaler med frekvens över 50hz. Och så låga frekvenser som 50hz mäter man inte ens i ett normalt EMC-test. Emissionsdelen ska alltså inte vara några problem, och när det gäller immuniteten så är elektromekaniska komponenter givetvis väldigt robusta.
Nja, vad jag har hört, kan VDn för företaget få fängelse om han skriver på ett oriktigt CE-intyg.ampz skrev:
Huruvida man arbetar på fabrik eller inte spelar inte någon roll ur CE-perspektiv.magnu skrev:Den personen jobbar på en fabrik med fastställda rutiner, för att man ska "våga" CE-märka ärligt.
Det finns ritningar på hur VP-rören ska dras för betongelementen. Ritningskvaliteten för en villainstallationen tror jag är sämre
Det finns andra krav som elsäkerhet, beröringsskydd, omgivningskrav som temperatur och vattentålighet
Nja, vad jag har hört, kan VDn för företaget få fängelse om han skriver på ett oriktigt CE-intyg.
Låg oss förutsätta en hempulare med mycket gedigna kunskaper inom området bara för tankeexperimentets skull.
Jag tror du missade min poäng om vp-rören... Om vem som helst får bygga en förkopplad elcentral så länge man jobbar enligt CE, så bör det väl även betyda att vem som helst får tillverka ett betongsegment med fördragna VP-rör, så länge man uppfyller CE-kraven?
Man åker knappast i fängelse på grund av formella fel i dokumentationen. Om man däremot avsiktligt eller genom försumlighet satt en livsfarlig produkt på marknaden med förfalskade CE-dokument. Då kan det säkert i extrema fall gå så långt. Men det var inte det jag skrev. Jag skrev om en fullgod produkt, men med CE-dokument som kanske inte är perfekta.
Alla de övriga aspekter på CE som du nämner är redan väl dokumenterade i normkapslingens och säkringarnas CE-dokument. Det är i stort sett bara att hänvisa till de dokumenten.
Såvitt jag vet ställer inte CE krav på testning. Kravet är att man ska visa att produkten uppfyller CE-kraven. Det kan man åstadkomma på flera olika sätt.
Precis, genom dokumentationen. MEN, du kan inte förlita dig på CE-märkningen av normcentralen och CE-märkningen av säkringarna. För när elsäkerhetsverket kommer till dig så är det du som måste visa upp dokumentation på att de uppfyller kraven. Och tillverkarna av de komponenterna lär inte låta dig låna deras dokumentation.
Det räcker alltså inte att ta en massa CE-märkta komponenter och sätta ihop dem och tro att allt är ok. Om nån av de som tillverkar de CE-märkta komponenterna har fuskat så blir det ändå du som får ta smällen. Naturligtvis kan du sen i din tur ge dig på att stämma dem, men sitter det en säkring din central som inte uppfyller kraven så är det ditt problem, även om du inte tillverkat själva säkringen.
Du måste alltså själv ta fram dokumentation som visar att normcentralen och säkringarna verkligen uppfyller kraven för CE-märkning.