Hejsan.

Tänkte jag skulle hjälpa mor med sitt altantak. Plasttak är det som gäller nu, korrugerad sådan.
Taket skall 5 meter ut från husväggen, vila på bärlina som ligger på 6st 95x95 stolpar
Dock så beställde hon allt samtidigt som mycket annat till huset, och affären sa att reglerna som är 5m, 45x145 skall räcka. Känns dock lite klent, fast antal över ytan där spelar väl också roll. Om 45x145 regler (5 meter) samt 45x35 regler tvärgående räcker, hur brett får dem max sitta? 45x145 reglerna alltså. Det handlar om snölastzon, gränsen mellan 2 och 2.5 i Älvsborgs län, Västra götaland. Tänkte om jag kunde fästa dem i takstolarna i huset som sitter 1200mm cc eller om jag behöver fästa bärlina i väggen också och använda mig av balkskor för reglerna. Lutningen blir 10 grader om det spelar roll.

Mvh

Enligt dimensioneringen från träguiden (http://www.traguiden.se/konstruktio...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=100000) så måste du ha en mittstolpe - då räcker 45x145 i konstruktionsvirke. Annars är det max 4 Meter för 45x195 eller så får du gå upp till en limträbalk. Cc 600 är det som gäller för reglelverk (alt 45x220 cc 1200)

Personligen tror jag att 45x170 eller 45x195 borde räcka iaf 4 m (personlig erfarenhet) - cc 600 då- och så får man skotta om det kommer en 100 års-vinter. Men jag har även sett altantak som legat på 45x95 på 4-5 meter - där har man fått stämpa på vintern (och skotta) men det har hållit - kanske inte att rekommendera om mor inte är ok med sådana övningar ?
/K

Tack för svaret. Då blir det absolut inte dem reglerna, finns heller ingen mittstolpe så.
Och kan endast byta en på ena sidan där det går lätt att byta ut en kort nu. Och sätta en extra i golvet är inget som vill göras. Nej, åldern och leder har gjort sitt så upp på tak och skotta kommer inte ske för henne. Får bli att ringa dem under dagen och prata om grövre.
Tack än en gång.

Fann och kollade på byggbeskrivningar.se/dimensionering... där visade det också att det skulle vara bra mycket grövre, även lathund på svenskttra.se. På byggbeskrivningar stod det efteråt också 90x90 stolpar i limträ. Så frågan är om man då som jag behöver, gå upp i kraftig storlek på regler, behöver, eller skulle jag ha behövt andra stolpar än impregnerad 95x95 stolpar?

M MickeMitt skrev:
Fann och kollade på byggbeskrivningar.se/dimensionering... där visade det också att det skulle vara bra mycket grövre, även lathund på svenskttra.se. På byggbeskrivningar stod det efteråt också 90x90 stolpar i limträ. Så frågan är om man då som jag behöver, gå upp i kraftig storlek på regler, behöver, eller skulle jag ha behövt andra stolpar än impregnerad 95x95 stolpar?
Jag har kört 120x45 i impregnerat virke utan problem (cc 120) på 4m tak. 95x45 funkar säkert också, men sätt ihop två st om du vill vara på den säkrare sidan (så blir det ju 90x95)

/K

• Gilla
john68
  • Laddar…
Stolparna är ju redan 95x95, så större än 90x95, eller missförstår jag dig där angående något?
En meter till gör ju sitt. Sedan när man nu kollat med flera xl bygg, eftersom allt annat kom därifrån, så blir man ännu mer förvirrad med tanke på att jag fått som svar att det skall vara allt från 45x120 tryckimpregnerat till 56x270 limträbalk för 5 meters spännvidd med reglerna sittandes mellan 1000 och 1200 mm cc.

Ja 95x95 skrev du ju (läste 45x95 eftersom det är standardstorlek på reglar :)
Träguiden (byggbeskrivning osv) är ju den riktiga dimensioneringen, vad "någon" säljare på ett byggvaruhus säger skulle jag ta med en hink salt :)

Men samtidigt, i praktiken funkar det säkert utmärkt med mindre dimensioner än de officiella, men du får räkna med lite nedböjning osv.
Dock är 5 m rätt långt utan mittstöd, så relativt grovt behöver du nog gå upp i...

/K

Det är lätt hänt. Tänkte att alla kanske inte är lekmän där likt mig. Och med tanke på alla dem olika dimensionerna jag har fått till svar, även sätta dubbla 45x190 idag, så blir det ut med dem som finns. 45x145 sedan sätter jag segelduk på 5x5 meter med galvaniserad vajer och nylonlina som kan dras in när hon vill. Då kan hon få skydd mot regnet och behöver inte oroa sig för vikten över vintern eftersom det ej kommer lägga sig någon direkt vikt på dem med tanke på avståndet mellan reglerna. Sätter några reglel bitar mellan också så dem ej slår sig för mycket.
Tack för du tog dig tid.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.