Jag söker exempelbilder på mindre villa-tillbyggnader där man vridit tillbyggnaden i förhållande till den ursprungliga bygganden. Alltså att mötet mellan nytt och gammalt inte är 90 grader. Gärna mindre tillbyggnader i ett plan till 1 1/2 eller 2-plansvilla. Nån här som byggt så själv eller har bra exempel? Tack på förhand!

Ej tillbyggnad, bara lite inspiration: fantastiskt sommarhus (2-delat med fint möte).
Stennäs sommarhus, Gunnar Asplund, en av sveriges främsta arkitekt under 1900-talet. :)

• Tvådelat sommarhus med sammankopplade taklinjer i lantlig miljö, designat av Gunnar Asplund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar över Stennäs sommarhus av arkitekten Gunnar Asplund, inkluderar planskiss och fasadvyer.
    Skapa konto
  • Vita sommarhuset Stennäs i två delar under vintern med snötäckt tak och mark, designat av arkitekten Gunnar Asplund.
    Skapa konto
  • Gilla
annav-
  • Laddar…
janusfranciscus janusfranciscus skrev:
Ej tillbyggnad, bara lite inspiration: fantastiskt sommarhus (2-delat med fint möte).
Stennäs sommarhus, Gunnar Asplund, en av sveriges främsta arkitekt under 1900-talet. :)
janusfranciscus janusfranciscus skrev:
Tack för tipset, vilket fint exempel! Intressant att han undvikit den spetsiga vinkeln mellan volymerna genom att göra den större volymen lite asymmetrisk.. det är just det jag funderar på nämligen, om det blir knasigt att skapa en spetsig vinkel mellan befintligt hus och tillbyggnad.

annav- annav- skrev:
Tack för tipset, vilket fint exempel! Intressant att han undvikit den spetsiga vinkeln mellan volymerna genom att göra den större volymen lite asymmetrisk.. det är just det jag funderar på nämligen, om det blir knasigt att skapa en spetsig vinkel mellan befintligt hus och tillbyggnad.
Det kan vara ganska fint, beroende på hur spetsig vinkeln blir tänker jag. Fint att se fortsättningen av huset genom fönstret, ett sådant fall kan också ge upphov till en mer detaljerat uterum, nått lite speciellt kan få ta anspråk av hörnet, en rosenbuske kanske, ett mindre fönster. I Asplunds fall skapar den mindre volymen ett skyddat uterum mot entresidan, och möjliggör en utsikt från Matplatsen på andra sidan, med ett roligt möte där takfoten skymmer lite av fönstret Haha. Så, om du ser fler möjligheter med den tänkta vinkeln och situationen än vad du ser problem, tycker jag det kan bli väldigt spännande! Har du någon enkel pappersskiss eller något som beskriver/ liknar det du tänker dig ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.