Hej!

Jag handlade ju på mig två nya Stanley 2,5hk kompressorer i förra veckan & tänkte då förpassa min snart två år gamla B&D CP2525 kompressorn till föräldrahemmet, där den kan få tjänstgöra till däckspumpning & renblåsning. Så idag när jag var där så skulle jag bara testköra & blåsa rent några grejor. Skulle justera reducerventilen & pop så hoppade vredet loss. Gängorna är paj. Detta vred har varit trögt från början, så antagligen har det varit felmonterat. Nu gäller det ju att hitta kvittot, om det går att åberopa garanti då den fyller 2år om ett par veckor. Jag har dock funnit kontokortsutdraget på var & när den är inköpt. Men inte kvittot, får kolla med butiken om det går att lösa.

Jag har inte skruvat isönder något ännu, men det sitter en gängad hane/hane mellan tryckbrytaren & reduceringsventilen, som jag mätte gängans ytterdiameter på. Yttermåttet på den gängade anslutningen är ca13mm. Vad blir det för anslutning i tum? 1/4" eller 3/8" eller 1/2"?

Hur som, om jag nu inte kan åberopa garanti, så behöver jag en ny reducerventil av hygglig kvalitet. Var köper man detta?

En 1/4" gänga är ca 14mm utv och den används flitigt på de små kompressorerna. Reduceringsventil kan du köpa på jula, biltema lr liknande ställen.

Behöver du en reduceringsventil för enbart däckpumpning och renblåsning, men en liten kompressor?
Det är väl bara att köra fullt blås och reglera med handtaget.

AndersS skrev:
Behöver du en reduceringsventil för enbart däckpumpning och renblåsning, men en liten kompressor?
Det är väl bara att köra fullt blås och reglera med handtaget.
Ja det kanske förvisso är sant. Varför krångla till det? Den maxar ju på 8bar & verkar inte vara på mer än 1hk då den är specad för 230v & 6A, vilket blir 1380w. Så man skulle nog kunna ta bort regulatorn & flytta in uttaget till tryckbrytaren.

Går det inte bara att skruva upp den fullt med något verktyg, gör ju inget om det blir misshandlat.

Grejen verkar vara den att man måste skruva ventilen i botten för att få fullt flöde. I det läget som ventilen är nu, i topp, så är flödet helt spärrat. Man skulle kanske kunna montera en insatsgänga, om man nu haft tillgång till sådant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.