Hallå.
Min bror har nyligen köpt en gård där det finns ett vattenfilter.
Det är från svensk vattenteknik eller nått sånt. Är en blå glasfiber behållare med backspolning vid sidan om samt en vit plastlåda med någon typ av backspolning och även i den sitten en blå glasfiber behållare vi har tömt ut massorna i dom i dag och nu funderar vi på vad vi ska hälla i för massor. Har fått förmig att det ska vara salt tabletter i den vita lådan och någon typ av filter massor i den stora behållaren med finare grus i botten men är det någon som har någon aning om vad det ska vara i den andra behållaren som sitter i den vita plastlådan.

Jag tror att några bilder skulle underlätta avsevärt mycket. Det kanske även står några beteckningar på filtrena som du kan se. Själv har jag ingen aning med beskrivningen vit låda och blå behållare. Men lägg ut några bilder och gärna om du ser någon beteckning så ska det nog kunna redas ut

ta bilder och lägg ut för det finns så många olika modeller.
sen låter det lite oroande har ni tömt ut filter massan det brukar man inte göra. det är bara saltet man fyller på har aldrig hört att man ska byta filter massan.

Låter som du har två filter, ex skulle den första blå du beskriver kunna vara för avjärning och den vita med en blå i vara för avhärdning (exempelvis)
Låter troligt att det ska vara salt i den vita behållaren, det är för regenerering av filtermassan.
Salt ska man fylla på efterhand som det förbrukas, filtermassan i själva filtrena (de blå) byts bara om den är utjänt och filterfunktionen inte fungerar längre (enligt tillverkaren till vårt filter vart 15-30 år beroende på lite olika faktorer)
Finns tillverkaren kvar till era filter? Kontakta dom i så fall, så kanske dom har ny filtermassa att sälja som är rätt för ert/era filter
Kan ju vara idé o ta nytt vattenprov också o se vad som verkligen är problemet med vattnet, är det gamla filter så kan ju grundvatten förutsättningar förändrats.

det har nog löst sig hittade lite papper på dom. Jo vi tömde dom efter som dom är sen 1985 och inte vart i gång på ett bra tag så var dum rätt sunkiga. Men dom blir nog bra med lite nya massor och sånt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.