189 läst ·
9 svar
189 läst
9 svar
Gipsa innertak när vägggipset redan sitter – hur lösa anslutningen?
Jag ska riva befintliga takplattor och sätta 12,5 mm standardgips i taket på gles. Väggarna är redan gipsade hela vägen upp, så jag kan inte skjuta in takgipset ovanför/bakom vägggipset som man ofta gör vid nybygge.
Hur hade ni löst anslutningen tak–vägg? Tänker sätta yttersta glesen nära väggen så takgipset får bra stöd, lämna några mm glipa mot vägggipset och sedan remsa/spackla hörnet. Är det rätt tänkt, eller finns det en bättre lösning?
Tar gärna tips även på hur nära väggen ni hade satt yttersta glesen.
Hur hade ni löst anslutningen tak–vägg? Tänker sätta yttersta glesen nära väggen så takgipset får bra stöd, lämna några mm glipa mot vägggipset och sedan remsa/spackla hörnet. Är det rätt tänkt, eller finns det en bättre lösning?
Tar gärna tips även på hur nära väggen ni hade satt yttersta glesen.
Det är inga problem, glesa nästan hela vägen ut mot vägg (viss möjlighet för anpassning så det blir bra avstånd över rummet), sedan CC300mm. Sedan ser du bara till att första skivan du sätter mot väggen är skuren minst 5cm så försänkningen tas bort. Du vill inte remsa mot en väggvinkel, det blir inte bra.
Skulle säga att det är minst lika vanligt att gipsa tak efter som innan väggarna.
Skulle säga att det är minst lika vanligt att gipsa tak efter som innan väggarna.
Gipsa tätt mot väggipsen ja pappersremsa är det enda som håller limma med vävlim och glöm inte att skära bort försänkningarna i gipsen mot vägg.
Detta utförande är det enda i ditt läge som håller om du vill göra det utan lister.
Detta utförande är det enda i ditt läge som håller om du vill göra det utan lister.
TS har väl inte skrivit att han inte vill ha taklister?Frerider skrev:
Tack för tipsen!!!
Jag ska inte ha taklister 🙂 Frågan gällde mest hur jag bäst gipsar taket nu när väggarna redan är gipsade. Så jag är ute efter en listfri övergång mellan vägg och tak. Vet att traditionellt sätt kommer vägg gips upp först, ville därav ha lite tips.
Jag ska inte ha taklister 🙂 Frågan gällde mest hur jag bäst gipsar taket nu när väggarna redan är gipsade. Så jag är ute efter en listfri övergång mellan vägg och tak. Vet att traditionellt sätt kommer vägg gips upp först, ville därav ha lite tips.
Renoverare
· Stockholm
· 21 114 inlägg
Är det en gammal kåk så är ju hålkäl snyggt
Ja då behöver du ha pappersremsa i mötet mellan väggips och takgips, detta är en av dom svårare momenten att få riktigt snyggt.M Mackan32 skrev:
Detta är det väldigt få som sysslar med, jag har jobbat 20år i bygg och har nog knappt sett detta utföras i praktiken nånsin. Vedertagen lösning för övergång mellan tak och vägg är elastisk fog som appliceras efter att all spackling är klar. Vill man minimera risken för sprickor i trähus får man sätta metallprofiler bakom gipsen.Frerider skrev:
Sätter man remsa i vinkeln ställs man inför utmaningen att spackla och slipa ett hörn vilket är extremt svårt om man vill få till en skarp ren vinkel.
Väl utfört och med en lite dyrare akrylfog så funkar det utmärkt i väggvinklar. Takvinklar utförs förslagsvis med taklist om man inte ska ha vitt på både vägg och tak. Att få till den skarpa linjen med väggfärg ca 10mm ner från tak är riktigt svårt. Att måla hela vägen in i vinkeln gör det bara ännu kladdigare.
Då har vi olika erfarenheter har mer än ett årtionde mer än du i branschen.L Liljeros skrev:
Pappersremsan kommer mer och det är inte den billigaste lösningen då det går åt mycket tid till spackling, slipning och remsan i sig.
Ja absolut som enklaste metod som alltid spricker latex är värdelöst ur den synpunkten.L Liljeros skrev:
Ja det kräver sin man😉L Liljeros skrev:
Om man nöjer sig med sprickor så absolut.L Liljeros skrev:
Ja merparten av småhus av trä har taklister så där är vi ense.L Liljeros skrev:
Klicka här för att svara