Exakt så. Biten bakom arbetsstycket hyvlas också av vid första passet med hyvel och hjälper sedan till att förhindra urspjälkning.
David C's samtliga DVD rekomenderas starkt. otroligt mycket information om än en lite sövande presentation. Alla hans tre böcker lika så. För att inte tala om att ta en kurs med honom i England.
/B

Har du några länkar Bengt?

Då hänger jag med på hur shooting boarden fungerara. Men min tanke är - är den egentligen mer exakt än en vanliga kap/gersåg? Jag ser inte hur det skall vara lättare att ställa in anhållet exakt 90 grader mot kanten på basplattan än att ställa in en kap/gersåg så att den sågar i 90 grader. Jag förstår att 90-graders vinkeln i själva hyveln (mellan sula och kant) gör att man automatiskt får en 90 graders vinkel "i höjdled", men även det går ju att ställa in väldigt bra på en kap/gersåg.

Daniel_N skrev:
Då hänger jag med på hur shooting boarden fungerara. Men min tanke är - är den egentligen mer exakt än en vanliga kap/gersåg? Jag ser inte hur det skall vara lättare att ställa in anhållet exakt 90 grader mot kanten på basplattan än att ställa in en kap/gersåg så att den sågar i 90 grader. Jag förstår att 90-graders vinkeln i själva hyveln (mellan sula och kant) gör att man automatiskt får en 90 graders vinkel "i höjdled", men även det går ju att ställa in väldigt bra på en kap/gersåg.
Allt beror på hur noga man vill vara. Jag brukar använda tunna pappersremsor mellan biten och anhållet för att justera vinkeln exakt. Det viktigaste är dock inte att få vinkeln rätt utan att kunna justera LÄNGDEN på biten. Det är svårt att trimma 4/100 mm med gersågen men lätt med hyvel.
/B

Oj, vi arbetar med lite olika toleranser Bengt...mina alster är ännu inte på en sådan nivå att justeringar med 4/100mm är att tänka på - men det är bra att man har något att sikta emot!

Hur gör du när du ska ta av lite? Shimsar du med tex papper mot ett bakre stopp på anhållet, eller hur funkar det?

Daniel_N skrev:
Oj, vi arbetar med lite olika toleranser Bengt...mina alster är ännu inte på en sådan nivå att justeringar med 4/100mm är att tänka på - men det är bra att man har något att sikta emot!
Hur gör du när du ska ta av lite? Shimsar du med tex papper mot ett bakre stopp på anhållet, eller hur funkar det?
Det är inte så vansinnigt små toleranser som det låter.Ganska ofta vill man ju ha två bitar lika långa, tex i ramen till en dörr. Är den ena delen i ett par kortare än den andra går det inte att få ihop fogen utan ett litet gap. I ett annat fall vill man kanske att en bit ska passa mellan två andra, tex ett hyllplan eller en lådfront.
4/100 är ungefär ett hyvelspån så det är bara att ta ett tag med hyveln, kolla om bitarna har rätt längd, ta ett nytt tag osv tills de passar.
Du har alltså inget längdstopp utan håller biten mot anhållet med handen och änden mot främre delen på hyvelns sula och tar ett tag.
Svårt att beskriva men lätt att göra. Testa!

/B

Jag fick hem mitt Kreg K3 paket häromdagen.
Jag testade att skruvlimma ihop en pilasterhylla i MDF med den.
Det som slog mig direkt var att skruvarna gärna drar fogen sned.
I reklamfilmerna hos Kreg är man noga med att poängtera att det är bra att tvinga ihop delarna först, visst men då mister man ju lite av fördelarna med systemet om man ändå måste tvinga ihop för att sedan skruva fast.
Möjligen är problemet störst med MDF.

Jag tycker problemet finns oavsett material. Så jag använder alltid tvingar, fördelen är ju att det räcker med 1-3 tvingar eftersom du kan ta bort dom direkt mot kanske 10-20 st om du ska limma ihop något större projekt.

Jag köpte satsen med långa bits och 4x30 mm skruv på Biltema. Jätteglad över att äntligen hittat billiga långa bits så jag slipper köpa Festools så satte jag igång med att förstärka det skrangliga badrumsskåpet från Ikea. Efter 5 iskruvningar och mycken svärande för att skruven inte fastnar riktigt i bitsen så kan jag konstatera att T20 bitsen ser riktigt sliten ut. Material har lossnat i skräpet. Undrar vad som hänt om jag försökt dra kvalitetsskruv genom Ek? 89:- åt skogen. Det är dyrt att köpa billigt. Nu får sonen mer junk att leka med.
Någon som känner till långa kvalitetsbits eller är det bara Festool som gäller

Kave skrev:
Wera har långa bra bits.
Jag hade lite brott så det blev Järnia, annars borde man kunna hitta dom på nätet.

//Erik

Kave skrev:
Jag köpte satsen med långa bits och 4x30 mm skruv på Biltema. Jätteglad över att äntligen hittat billiga långa bits så jag slipper köpa Festools så satte jag igång med att förstärka det skrangliga badrumsskåpet från Ikea. Efter 5 iskruvningar och mycken svärande för att skruven inte fastnar riktigt i bitsen så kan jag konstatera att T20 bitsen ser riktigt sliten ut. Material har lossnat i skräpet. Undrar vad som hänt om jag försökt dra kvalitetsskruv genom Ek? 89:- åt skogen. Det är dyrt att köpa billigt. Nu får sonen mer junk att leka med.
Jag köpte Festools långa bits och de håller i princip inte alls bättre än Biltema bitsen. Hårresande med tanke på att priset är 100 gånger högre.

Jag har köpt vanliga korta torx-bits på biltema som jag kör i min makita slagskruvdragare, den är en riktig, bits-killer, men biltema bitsen håller helt ok, har inte märkt att de skulle vara sämre än andra.

En stötlåda ser det ut som jag för göra mig en, jag inser nu ett det är precis vad jag saknat många gånger :)

thomasx skrev:
Jag har köpt vanliga korta torx-bits på biltema som jag kör i min makita slagskruvdragare, den är en riktig, bits-killer, men biltema bitsen håller helt ok, har inte märkt att de skulle vara sämre än andra.

En stötlåda ser det ut som jag för göra mig en, jag inser nu ett det är precis vad jag saknat många gånger :)
Alltså,
jag tycker att min mutterknackare fungerar bättre än en snabbaccelerande skruvdragare. Den är mer förlåtande mot ojämna spår och slarv..man hinner känna felet så att säga..

Om vi går tillbaka till ämnet.... Undrar hur bra det blir när man täcker pocketholes med tillhörande träpluggar?

L

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.