Byggahus.se

Recension Kreg K3 Master System

  1. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Jag beställde som jag nämnde tidigare ett Kreg-set från Axminster.

    http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/99345-pocket-hole-jig-s.html

    Nu har jag haft möjlighet att testa jiggen. Projektet som kunde motivera jiggen var utvändiga dörr- och fönsterfoder som tillverkades i planhyvlad 25 mm fur med diverse kant- och spårfräsningar. Ambitionsnivån har legat på ”robust möbelsnickeri”. Fodren sätts samman av ett flertal delar till en ramliknande konstruktion som kan monteras i ett stycke.

    Min jigg var en Kreg K3 Master system (taget ur minnet). Följande delar ingår i paketet:

    Klumpen med styrhylsor, själva hjärtat i systemet
    Fixtur för bänkmontage (man tar arbetsstycket till fixturen)
    Fixtur för flyttbar borrning (man tar fixturen till arbetsstycket)
    Spånutsugningskåpa
    Snabbspännartång, modell svetstång
    Stegad borr
    Djupstopp till borren
    Liten insexnyckel till djupstoppet
    Två skruvbits med fyrkantfäste, ett långt och ett något kortare
    Någon slags sidoanslag
    Lite skruv i olika dimensioner

    Det som kallas ”pocket hole joinery” är egentligen inget annat än skråskruvning på ett idiotsäkert sätt. – ja, nästan idiotsäkert. Jag lyckades borrra hålen på framsidan av arbetsstycket i mitt första försök.

    Trots att det är fråga om vanlig skråskruvning så är jag imponerad av systemet. Det är inte så noga med placeringen av hålen. Jiggen sköter det som är viktigast med måtten. Placeringen i sida får man tänka ut själv, och det är som sagt inte så noga. Allt detta gör att metoden att foga ihop delarna blir mycket snabb, och sammanfogningen blir förvånansvärt stark.

    Nu skall jag inte ge alltför många tips om vad man skall tänka på. Det är ju lite av tjusningen med att bekanta sig med olika verktyg och jiggar, men ett tips kan jag bidra med; bygg en stöthyvellåda (eng. shooting board) för att säkerställa att vinklarna blir exakt 90 grader. Det är viktigare ju bredare arbetsstycken man sammanfogar eftersom alla fogar i praktiken är stumfogar(term?, eng. butt joints)

    Det är fantastiskt att något så simpelt som pocket-hole joinery kan bli så bra! Det är inte sista gången jag använder den här manicken!

    Paketet
    Jag har haft användning för alla delar i paketet utom sidoanslaget. Utsuget passar inte en Festoolslang, så det blir hempularlösning med gaffatejp. Själva spånutsuget fungerar då bra. Det blir en del spånor, så det kan vara bra att ha utsug när man borrar mycket.

    En riktig höjdpunkt i paketet är snabbspännartången. Jag har använt den till allt möjligt annat också. Det blir till att beställa fler nästa gång jag beställer från Axminster.

    Alla delar i paketet är välgjorda, även om det inte är samma kvalitetskänsla som hos Veritas och Lie Nielsens grejor. Funktion före finish verkar vara Kregs tanke.

    +Snabb fogningsmetod
    +Intuitivt arbetssätt
    +Inget kladd med lim
    -Hålen syns på baksidan, och de är inte vackra.
    -Troligen inte lika starkt som "riktiga" sammanfogningsmetoder, tex. Dominos eller tappning eller kexning?
    -Perfekt linjering av arbetssyckena kräver lite handlag (spänn med tvingar mot plant underlag)
     
    Redigerat 29 jan 2010 10:59
  2. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Bra som vanligt mattiasp. Men vad kostade den?
     
  3. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
  4. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Med behovet av shooting board menar du alltså att ger-/kapsågen inte sågar tillräckligt precist? Beroende på hur din såg är jämfört med min eller andras gör det eventuella behovet av shooting board setet mindre användbart även om det egentligen beror på att sågen inte duger. Vad skulle du säga är max avvikelse för ett godtagbart resultat med Kregen?
     
  5. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Jag kapade längderna innan jag klöv och riktade. Med håriga bondsågade kanter bilr det ingen fason på vinklarna oavsett såg. Jag hade ingen lust att ta fram sågen igen, så det fick bli shooting board. Den är alltid lätt att ta fram och resultatet blir helt enkelt perfekt. Dessutom är det lättare att bara ta någon tiondel på längden.
     
  6. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Lägg gärna upp en bild på din shooting board mattiasp! Jag har aldrig riktigt funderat över behovet av en sådan, tycker jag får bra resultat (dvs 90 graders vinklar) med såg/rikt (eller i mitt fall rikt via ett fräsbord).
     
  7. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Nu har jag varit och fotograferat min shooting board, men jag lyckas inte få kontakt via nätverket med min kortläsare. Vi får fixa så att du får se den i verkligheten vid lämpligt tillfälle.
     
  8. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Det ser jag fram emot
     
  9. bengtn
    Medlem Nivå 8
    Jag lägger upp ett par bilder på min i stället. En enkel konstruktion bestånde av en mdf-bit med ett bokanhåll på varje sida som jag lägger på en gammal melaminskiva för att skydda både bänk och hyvel. Hyveln på bilden är en Lie-Nielsen no 9 som är avsedd för ändamålet men en 5 1/2a eller större fungerar så gott som lika bra.
    /B
     
  10. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Jag har sett mängder med shooting boards i anglosaxiska tidningar, men en sak har jag riktigt blivit på det klara med men jag antar att det fungera som följer:

    Man hyvlar bara i arbetsstycket genom att hyveln löper på den delen av sulan som ligger vid sidan av järnet? Annars förstår jag inte hur den fungerar. Mattiasp, bengtn?
     
  11. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Nivå 22
    Exakt min tanke - hur funkar detta? Tycker att på bengts bild ser du ut som att botten på shooting boarden är betydligt tjockare än avståndet från kanten på hyveln till dess att stålet börjar - jag måste på något sätt ha missat något - men vad? :)
     
  12. bengtn
    Medlem Nivå 8
    Mr H, Du har helt rätt i din beskrivning. Det stämmer att botten är tjockare än den del av sulan som ligger bredvid järnet. Första gången man använder den kommer hyveln att ta ett skär från botten men sedan kommer den nedersta kanten att styra hyveln.
    Varför använda en stödlåda överhuvudtaget?
    - För att få en exakt vikelrät ände på biten
    - För att kunna trima längden med ett par hundradels milimeter åt gången (tjockleken på ett hyvelspån)
    -Hyvlat ändra är snyggare än kapat, putsat eller fräst ändträ.
    /B
     
  13. G
    Medlem Nivå 2
    Längst ner är fortfarande ohyvlat. Märk också att hyveln har en hög sida som fungerar som stöd.

    Finns ett antal väldigt bra filmer om hur detta fungerar (David Charlesworth och Rob Cosman har gjort några)

    Michael
     
  14. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Ok, man hyvlar in den helt enkelt så det blir en fals där stålet förs fram. Min teori fungerar ju inte heller, för det går ju bara med den nedre biten. Den biten som ligger bakom arbetsstycket måste ju hyvlas lite på. Att ställa in det när man gör boarden verkar ju bara löjligt komplicerat. Egentligen samma tänk som när man gör en sågskena till cirkelsåg, man sågar fram den.
     
  15. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Man hyvlar första gångerna utan anhållet. Sedan kan man ställa in anhållet mot hyvels sula. Anhållet är något justerbart genom att hålen är lite större än skruven som fäster anhållet. I alla fall på min konstruktion. Den är lite annorlunda än Bengts. Min har tre lager K-plyfa och anhåll i ask och en bana för hyveln i ask impregnerad med stearin från ett ljus. Jag kör min med en Veritas low angle block plane.

    God natt!