15 507 läst ·
43 svar
16k läst
43 svar
Recensera din vedpanna
Baxi Solo Innova 50 med 3600L ack. Finns inget att klaga på förutom att man kanske skulle haft lite mer vatten, men tyckte jag va duktig som fick in det jag har i min trånga källare. Annars funkar det kanon t.o.m mossan kan sköta den.
Baxi Solo Inova 50 kW med 4800 liter ackumulatorvatten. Haft den sedan 2007. I stort mycket nöjd men eftersom jag inte har haft möjlighet att leva med någon annan panna så vet jag inte hur bra eller dåligt jag har det.
Lägsta rökgastemperaturen med nysotade tuber är 150 grader, och när de går upp till 200 så vet jag att det är dax att sota. Jag är mycket nöjd med att ha så mycket vatten. Grymt bra. Två fulla vedinlägg så är allt vatten varmt, 85 grader.
Ett par grejer stör mig.
När man sotar ut askan som finns bredvid och bakom keramikskålen i botten så är det svårt att komma åt. Dessutom måste man nästan ner på knä. Och nu till en pinsam grej: Efter att jag haft pannan i en månad tyckte jag att nu skulle jag sota ur den riktigt ordentligt. Och då var det ju svårt att komma åt bakom keramikskålen... hummm... den sitter ju löst... den måste man ju kunna ta ut... Jag drar fram den till luckan... skit också det saknas ju bar 2 mm så skulle den glida ut fint... fram med kofoten... kämpar lite och pang så är keramikskålen i två bitar. Då ringar jag till installatören som har samma panna hemma och frågar: Hur ofta tar du ut den? "Den skall man inte ta ut" svarar han. Så nu lever jag med en keramikskål i två delar. Men det funkar ganska bra ändå.
Jag har svårt att få övre luckan tät så där smyger det sig in lite tjuvluft vilket bidrar till att det ibland blir övertändning uppe i veden.
Mvh Martin
Lägsta rökgastemperaturen med nysotade tuber är 150 grader, och när de går upp till 200 så vet jag att det är dax att sota. Jag är mycket nöjd med att ha så mycket vatten. Grymt bra. Två fulla vedinlägg så är allt vatten varmt, 85 grader.
Ett par grejer stör mig.
När man sotar ut askan som finns bredvid och bakom keramikskålen i botten så är det svårt att komma åt. Dessutom måste man nästan ner på knä. Och nu till en pinsam grej: Efter att jag haft pannan i en månad tyckte jag att nu skulle jag sota ur den riktigt ordentligt. Och då var det ju svårt att komma åt bakom keramikskålen... hummm... den sitter ju löst... den måste man ju kunna ta ut... Jag drar fram den till luckan... skit också det saknas ju bar 2 mm så skulle den glida ut fint... fram med kofoten... kämpar lite och pang så är keramikskålen i två bitar. Då ringar jag till installatören som har samma panna hemma och frågar: Hur ofta tar du ut den? "Den skall man inte ta ut" svarar han. Så nu lever jag med en keramikskål i två delar. Men det funkar ganska bra ändå.
Jag har svårt att få övre luckan tät så där smyger det sig in lite tjuvluft vilket bidrar till att det ibland blir övertändning uppe i veden.
Mvh Martin
Nibe Vedex 3000
Installerade den själv 2004. Klart nöjd med den även om jag hade problem att få den att brinna bra i början.
Men efter installation av dragbegränsare (Tigex 25) så funkar den klockrent.
Ska byta ut keramikdelarna kring hålet nu, kostnad 1400kr (främre stenen får vara kvar. Den har en stålflambalja så den behövs inte bytas ut.
Fördelar:
+ inget direktspjäll, fläkten varvar upp när luckan öppnas, väldigt praktiskt vid uppstart.
+ Dubbla primär spjäll, du kan ställa in balansen mellan övre och undre luftinsläpp själv
+ Billig keramik (komplett sats 2000kr)
+ Billig i inköp
Nackdelar:
- Liten vedvolym (men jag har bara 1200L tank. så jag har större problem med liten acc volym än vedvolym)
- Svårare att sota tuberna stålrent pga fyrkantiga tuber
- Liten lucköppning (men man lär sig stapla efter ett tag
Installerade den själv 2004. Klart nöjd med den även om jag hade problem att få den att brinna bra i början.
Men efter installation av dragbegränsare (Tigex 25) så funkar den klockrent.
Ska byta ut keramikdelarna kring hålet nu, kostnad 1400kr (främre stenen får vara kvar. Den har en stålflambalja så den behövs inte bytas ut.
Fördelar:
+ inget direktspjäll, fläkten varvar upp när luckan öppnas, väldigt praktiskt vid uppstart.
+ Dubbla primär spjäll, du kan ställa in balansen mellan övre och undre luftinsläpp själv
+ Billig keramik (komplett sats 2000kr)
+ Billig i inköp
Nackdelar:
- Liten vedvolym (men jag har bara 1200L tank. så jag har större problem med liten acc volym än vedvolym)
- Svårare att sota tuberna stålrent pga fyrkantiga tuber
- Liten lucköppning (men man lär sig stapla efter ett tag
Har en Atmos 40 gse som jag eldar mot 4000 vid panna i pannrum och 500 liter teknikta i källarren på bostadshuset. Jag värmer allt ca 50 gr på två ilägg med bra ved. Med skit ved kan det gå någon pinne till. Pannan brinner bäst om jag gör en liten start brasa för att sedan fylla den full på glödbädden. Det jag gillar med pannan är att verknings graden känns hög och att
den är lätt att tända samt enkel att sota. Efter lite problem i början har jag fått pannan att brinna med jämn och hög effekt. Jag har kort skorsten bara 4 m så Atmos gav mig ett nytt fläkthjul för bättre drag och det gav högre effekt. Jag ligger på 170-180 rgt nysotat med röd keramik och ca 200 innan jag sotar tuberna.
På minus sidan är att jag saknar ett sikt glas att kolla förbränningen med samt avsaknad av startknapp.Man får vrida ner rökgas termostaten tills fläkt och pump startar. Samt kan jag nämna att vedvolymen inte stämmer med teknik specen utan det saknas ca 15 liter.
Pannan kan övertända om man fyller den med tunn torr ved och har för mycket primär luft.
Håller man bara igen primären så är det inga problem.
Totalt sett funkar allt hyfsat .
den är lätt att tända samt enkel att sota. Efter lite problem i början har jag fått pannan att brinna med jämn och hög effekt. Jag har kort skorsten bara 4 m så Atmos gav mig ett nytt fläkthjul för bättre drag och det gav högre effekt. Jag ligger på 170-180 rgt nysotat med röd keramik och ca 200 innan jag sotar tuberna.
På minus sidan är att jag saknar ett sikt glas att kolla förbränningen med samt avsaknad av startknapp.Man får vrida ner rökgas termostaten tills fläkt och pump startar. Samt kan jag nämna att vedvolymen inte stämmer med teknik specen utan det saknas ca 15 liter.
Pannan kan övertända om man fyller den med tunn torr ved och har för mycket primär luft.
Håller man bara igen primären så är det inga problem.
Totalt sett funkar allt hyfsat .
Siktglas är ovärderligt för en äkta hobbypyroman 
Jag skrattade lite igenkännande för mig själv när jag läste rokes första inlägg
Jag skrattade lite igenkännande för mig själv när jag läste rokes första inlägg
roke skrev:T
Jag tillbringade i början ganska mycket tid krypandes på knä framför siktglaset (jag höll nog fasiken på att förlora synen på ena ögat på grund av ögonuttorkning och överhettning efter ett idogt gloende in i ett smällhett siktglas)
Jag pillade och justerade spjällen hela tiden för att försöka få till den optimala förbränningen. .
Hej.
Har en nyinstalerad Effecta Lambda 35 kW.Jag är hur nöjd som helst.Stort vedutrymme,ryker inte in,ställer in spjällen automatiskt och fruktansvärt effektiv ( ligger på mellan 91-93 % ).
Det ända kruxet som var är att tända brasan.Men nu har man lärt sig.Lätt att sota och inte mycket aska som behöver askas ut. Ett ilägg brinner i ca 4 h men vad ni än gör så öppna inte lucka för att kolla hur mycket det har brunnit.Det finns risk för ÖVERTÄNDNING .
Det ända negativa är att fläkten låter lite väl mycket så att det hörs ovanför källaren ( ljudet fortplantar sig via skorsten ).
Har en nyinstalerad Effecta Lambda 35 kW.Jag är hur nöjd som helst.Stort vedutrymme,ryker inte in,ställer in spjällen automatiskt och fruktansvärt effektiv ( ligger på mellan 91-93 % ).
Det ända kruxet som var är att tända brasan.Men nu har man lärt sig.Lätt att sota och inte mycket aska som behöver askas ut. Ett ilägg brinner i ca 4 h men vad ni än gör så öppna inte lucka för att kolla hur mycket det har brunnit.Det finns risk för ÖVERTÄNDNING .
Det ända negativa är att fläkten låter lite väl mycket så att det hörs ovanför källaren ( ljudet fortplantar sig via skorsten ).
Har du murat in rökröret i skorstenen? Jag gjorde det och fläkten lät i hela huset.manu skrev:
Jag kapade röret och satte på en muff. Mellan muffen och rökröret så tryckte jag i isolering. Nu låter det ingenting
Hej har en Maga 43 ( 49 kw ) som jag har eldat med nu ett tag.Det är en billig och bra panna som jag kan rekomendera om man har bra drag (tryckfläckt) har haft lite tendens till inrökning inte direkt så att det har varit störande men har nu börjat att fylla pannan full med ved och tända underifrån utan att använda direktspjället annat än vid på fyllning. Pannan laddar mina 3 kubik på ett ilägg. (granved) Pannan har lång brinntid ca 6 tim vid normal grov ved. Det tar alltså 12 timmar innan tanken är full.Skulle gärna villa höra syn punkter på detta av er andra bra eller dåligt.Rg ligger som regel mellan 100-200. Max temp är satt till 85 på den här pannan det hade gärna kunnat vara 90gr men men det är som det är.Med vänlig hälsning Jens
12timmar ? låter ohyggligt länge. Värmer du ett utkylt hus samtidigt och duschar eller så?Jens Benz skrev:Hej har en Maga 43 ( 49 kw ) som jag har eldat med nu ett tag.Det är en billig och bra panna som jag kan rekomendera om man har bra drag (tryckfläckt) har haft lite tendens till inrökning inte direkt så att det har varit störande men har nu börjat att fylla pannan full med ved och tända underifrån utan att använda direktspjället annat än vid på fyllning. Pannan laddar mina 3 kubik på ett ilägg. (granved) Pannan har lång brinntid ca 6 tim vid normal grov ved. Det tar alltså 12 timmar innan tanken är full.Skulle gärna villa höra syn punkter på detta av er andra bra eller dåligt.Rg ligger som regel mellan 100-200. Max temp är satt till 85 på den här pannan det hade gärna kunnat vara 90gr men men det är som det är.Med vänlig hälsning Jens
Då är ju medeleffekten runt 7kW beroende på hur man räknar...
CTC V35, 2.5 m3 tank, laddomat 21, 5m SEM skorsten, installerat -06.
Jag gjorde inte någon större vetenskaplig undersökning innan jag valde/köpte panna.
Men pris, svensk väletablerad tillverkare, bra verkningsgrad samt rörmokarens tycke var faktorer som påverkade.
Plus:
Svensktillverkad, svanenmärkt
Relativt lite keramik (?)
Enkel konstruktion, upplevs som hyfsat robust.
Problemfri (ryker inte in, lättänd, jämn förbränning i magasinet)
55 cm ved
Lagom (?) och jämn rökgastemp ~180°
Inte så petig med regelbunden sotning/uraskning (om man av någon anledning inte sköter detta)
Nackdelar:
Vissa tveksamma detaljer. Tunn sotlucka på sidan som skruvas med bara två muttrar, bäddar för täthetsproblem, särskilt eftersom packningen gick sönder snabbt.
Några måndagsexemplar-vibbar; luckorna (gångjärnen) inte injusterade vid leverans. Vass tätkant (vid övre lucka) vilken skar sönder packningen. Fick även justera plåtluckan med vinkelslip (innanför övre lucka) då denna fastnade vid värme.
Om relativt litet vedmagasin är en nackdel är högst personligt, det var ju ingen överraskning och är långt ifrån ett problem men visst skulle man vilja ha lite större.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gillar bäst lång, rak och kraftig ved men upplevs klart förlåtande vid variationer på denna punkt.
Totalt sett får pannan mycket gott omdöme.
PS. Har väl blivit en å annan titt in genom siktglaset, alltid lika fascinerande! DS.
Jag gjorde inte någon större vetenskaplig undersökning innan jag valde/köpte panna.
Men pris, svensk väletablerad tillverkare, bra verkningsgrad samt rörmokarens tycke var faktorer som påverkade.
Plus:
Svensktillverkad, svanenmärkt
Relativt lite keramik (?)
Enkel konstruktion, upplevs som hyfsat robust.
Problemfri (ryker inte in, lättänd, jämn förbränning i magasinet)
55 cm ved
Lagom (?) och jämn rökgastemp ~180°
Inte så petig med regelbunden sotning/uraskning (om man av någon anledning inte sköter detta)
Nackdelar:
Vissa tveksamma detaljer. Tunn sotlucka på sidan som skruvas med bara två muttrar, bäddar för täthetsproblem, särskilt eftersom packningen gick sönder snabbt.
Några måndagsexemplar-vibbar; luckorna (gångjärnen) inte injusterade vid leverans. Vass tätkant (vid övre lucka) vilken skar sönder packningen. Fick även justera plåtluckan med vinkelslip (innanför övre lucka) då denna fastnade vid värme.
Om relativt litet vedmagasin är en nackdel är högst personligt, det var ju ingen överraskning och är långt ifrån ett problem men visst skulle man vilja ha lite större.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gillar bäst lång, rak och kraftig ved men upplevs klart förlåtande vid variationer på denna punkt.
Totalt sett får pannan mycket gott omdöme.
PS. Har väl blivit en å annan titt in genom siktglaset, alltid lika fascinerande! DS.
Har en Baxi SI 50 med 5 m3 tankar, laddomat 21. Ca 9 m tegelskorsten.
Liksom för 'Storahuset' är det min första vedpanna, så jag har inget att jämföra med och vet som sagt inte hur bra eller dåligt jag har det.
Tycker dock att den är mycket lätt att tända, rejäl, tar 50 cm ved (fast jag kör på gammal 30 cm än så länge). Lite svår att aska ur.
Brinner och ger värme, men jag vet inte om den ger optimalt. Tycker jag får väldigt mycket aska vid varje eldning. Det blir ungefär fulla asklådan efter att ha eldat 2-2,5-3 ilägg. Är det normalt? Tyckte någon skrev att det räckte att aska ur någon gång i månaden??
Laddomaten diffar på som mest ca 14-15 grader (88-90 ut från pannan och 73-74 in). Är det vettigt för en 50 kw panna?
Fyller mina tankar till ca 80 grader på ca 3 ilägg av 30 cm främst lövved: en del björk, men även sälg, asp, gran. Pannan slår ifrån om jag försöker elda mer.
(Har inte vridit på det innersta vredet på termostaten, för att motverka EU bestämmelser...)
Tycker det är svårt att veta hur lågan ska se ut i glaset - Baxis manual hjälper inte direkt till. Tycker jag fick en blåaktig anstrykning igår med primären
på ca 50% och sekundären mycket nära noll (kanske 5 %). Hur har ni andra?
Har funderingar på en dragbegränsare, för att ev förbättra utbytet något. Kan det bli för mycket drag med 9m skorsten?
Vore trevligt med lite kommentarer.
Liksom för 'Storahuset' är det min första vedpanna, så jag har inget att jämföra med och vet som sagt inte hur bra eller dåligt jag har det.
Tycker dock att den är mycket lätt att tända, rejäl, tar 50 cm ved (fast jag kör på gammal 30 cm än så länge). Lite svår att aska ur.
Brinner och ger värme, men jag vet inte om den ger optimalt. Tycker jag får väldigt mycket aska vid varje eldning. Det blir ungefär fulla asklådan efter att ha eldat 2-2,5-3 ilägg. Är det normalt? Tyckte någon skrev att det räckte att aska ur någon gång i månaden??
Laddomaten diffar på som mest ca 14-15 grader (88-90 ut från pannan och 73-74 in). Är det vettigt för en 50 kw panna?
Fyller mina tankar till ca 80 grader på ca 3 ilägg av 30 cm främst lövved: en del björk, men även sälg, asp, gran. Pannan slår ifrån om jag försöker elda mer.
(Har inte vridit på det innersta vredet på termostaten, för att motverka EU bestämmelser...)
Tycker det är svårt att veta hur lågan ska se ut i glaset - Baxis manual hjälper inte direkt till. Tycker jag fick en blåaktig anstrykning igår med primären
på ca 50% och sekundären mycket nära noll (kanske 5 %). Hur har ni andra?
Har funderingar på en dragbegränsare, för att ev förbättra utbytet något. Kan det bli för mycket drag med 9m skorsten?
Vore trevligt med lite kommentarer.
Jag tycker du får mycket aska.I förbränningskammaren gör det inget om det är aska.Det är nog bara bra att ha det som skydd mot keramiken.
Där askar jag nästan aldrig ur. Det blir inte mycket i nerdre delen heller tycker jag.Det blir nog stor skillnad när du byter till 50cm ved.
Jag 80%primären och 5% på sekundären
Dragbegränsare är alltid bra.
Där askar jag nästan aldrig ur. Det blir inte mycket i nerdre delen heller tycker jag.Det blir nog stor skillnad när du byter till 50cm ved.
Jag 80%primären och 5% på sekundären
Dragbegränsare är alltid bra.
Jag kör en Calmarpannan V33 mot 1500liter. Har eldat med den i 4 år. Funkar ganska bra.
Fördelar:
Lätt att tända
Känns rejäl
Nackdelar:
Övertändning med inrykning som följd. Fast jag kör på snickerivirke så jag får skylla mig själv
Dyr keramik.
För litet vedutrymme.
Krånglig att sota eftersom man sotar tuberna uppifrån och jag har begränsad takhöjd.
Fördelar:
Lätt att tända
Känns rejäl
Nackdelar:
Övertändning med inrykning som följd. Fast jag kör på snickerivirke så jag får skylla mig själv
Dyr keramik.
För litet vedutrymme.
Krånglig att sota eftersom man sotar tuberna uppifrån och jag har begränsad takhöjd.