Byggahus.se

Receiver knas, kan bero på åska?

1. J
    Medlem · Nivå 7
    Vi har liksom alla andra i Sverige haft rejäla åskväder över oss. En blixt slog ner alldeles i närheten (50-100m) ifrån huset förra torsdagen.

Hade dragit ut strömsladd som täcker både tv, router och Xbox samt antennsladd till TVn.

Vi märkte därefter att fiberboxen gett upp. Den startar, men kopplar man in nätverkskabel händer ingenting. Som att den inte finns. Bahnhof kommer nästa v och kollar, check.

Märker också att receivern inte hittar TVn. Den startar, men så fort den får signal från ex Xbox kommer det upp resolution error i lilla displayen. Har resettat och felsökt (dragit ut allt), men den "finns inte". Som fiberboxen alltså.

Vad kan ha hänt? Är mest intresserad av hur det kan ha gått till. Jag drog inte ut högtalarna såklart. Kan de inducera ström ? Jag drog heller inte ut nätverkskabeln mellan box, router o receiver. Routern lever dock jättefint och inte kan väl en sån tunn kabel orsaka fel?

2. Bästa svaret

Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Du kan ha råkat ut för inducerade spänningar i medialedningarna i huset från blixtnedslaget. Att felen verkar koncentrerade till anslutningarna av externa enheter tror jag kan vara typiskt för detta. Ju längre mediakablar man har som går runt i huset, desto större är risken att de fungerar som antenn. Man ska försöka undvika ledningar som går runt i en loop i byggnaden och skapar en större area än 5-10 m² grovt räknat. 50-100 meter är definitiv tillräckligt "nära" för indirekta nedslag som skulle kunna orsaka skador beroende på looparea (man räknar med 500 meter) men sedan är ju Tor väldigt oförutsägbar.

Du kanske också har en mediaenhet som får jordpotential från något håll du inte förutsett? Antenn? Detta utgör en mycket stor risk.

Så än ordentlig kartläggning och översyn av alla ledningar och eventuella jordpotentialer eller ledningar utifrån kan ge uppslag till ett bättre skydd. Fiber anses dock inte utgöra en faktor här men jag vet inte om det finns armering i fiberkabeln? Det brukar åtminstone finnas en följelina för att kunna lokalisera fiber i mark som kanske kan föra in en jordpotential i huset? Det är inte säkert att du kommer till någon insikt här utan får helt enkelt tro på att det var en sällsynt precis träff med Tors hammare.

Om det är möjligt bör du mata alla mediaenheter från samma uttag eller samma grupp, hålla de så koncentrerade till samma ställe som möjligt. En spretig installation över ett stort hus ökar riskerna som är svåra att komma åt (jo, du kan alltid klä in huset i stålplåt :))

3. J
    Medlem · Nivå 7
    Bahnhof har varit här nu och de bytte ut fiberdosan. Gjort på 2 min, tydligen självklart fel och beror på åska. Har svårt att det hur glasfiber påverkas av åska, men kanske är det någon metallmantel(?) .

Har även skruvat isär receivern, men ser ingenting som är uppenbart fel. Blir till att köpa ny. Känns givet att det är effekt av åskan även om jag inte förstår hur då elen var utdragen

4. A
    Medlem · Nivå 7
    Fibern är ju inte enda anslutningen till "fiberdosan", som Bo påpekat följer spänningar som inducerats av ett åsknedslag de vägar de kan, nätverkskablar funkar lika bra som elkablar. Att åskan kan knäcka ethernetportar är inte helt okänt.
    Det finns metallmantlad fiberkabel, men det är inget som används i sådana här sammanhang, att åskan följde fibern anser jag vi kan avskriva.