Mats Bengtsson skrev i en annan tråd:
En Stanley rebate handhyvel av modern tillverkning. Hur jag än bär mig åt kan jag inte få den att fungera bra. Tröstade mig med en bridge city som fungerar som en dröm... Om någon funderar på att klaga över en Veritas skew bock plane, så skicka gärna ett pm.
Gissar du menar en Stanley #78 eller liknande. Den är gjord för "softwoods" dvs barrträ men inte ens där fungerar den bra. Mest frustrerande är att anhålet bara sitter på en axel och blir nästan omöjligt att få parallellt. Record #778 med två axlar fungerar mycket bättre.
När det gäller "skew rebate planes" finns tre alternativ:
Veritas Skew rabbet plane
Veritas Sew block plane
och Lie Nielsen #140.
Jag har testade alla tre ganska noga och valde att köpa en Veritas Skew Rabbet. Den kan allt som en block plane kan och lite till. Dessutom tycker jag inte att LN #140 är särskillt bra. Konstruktionen gör den svår att justera in och den sviktar så mycket att den blir opålitlig.

Mats: Vilken Bridge city modell har du?
/B
 
bengtn skrev:
Mats Bengtsson skrev i en annan tråd:


Gissar du menar en Stanley #78 eller liknande. Den är gjord för "softwoods" dvs barrträ men inte ens där fungerar den bra. Mest frustrerande är att anhålet bara sitter på en axel och blir nästan omöjligt att få parallellt. Record #778 med två axlar fungerar mycket bättre.
När det gäller "skew rebate planes" finns tre alternativ:
Veritas Skew rabbet plane
Veritas Sew block plane
och Lie Nielsen #140.
Jag har testade alla tre ganska noga och valde att köpa en Veritas Skew Rabbet. Den kan allt som en block plane kan och lite till. Dessutom tycker jag inte att LN #140 är särskillt bra. Konstruktionen gör den svår att justera in och den sviktar så mycket att den blir opålitlig.

Mats: Vilken Bridge city modell har du?
/B
mycket riktigt är det en #78 jag har. Och det är i både gran och furu (framföralt gran) jag gett upp att använda den. Det är Bridge city HP-7 shoulder plane jag tröstat mig med.

Det var intressant du testat alla tre. Jag var innan instäld på att skaffa Veritas Skew rabbet plane, hade släppt Lie Nielsen ur tankarna där. Sedan såg jag skew block plane och blev villrådig. Största fördelen med rebate planen som jag tänker på är att de har en höjdinställning. Men å andra sidan, så som jag jobbar gör jag allt grovjobbet med maskiner, och använder planen för att få det helt rätt på slutet, så den inställningen kan jag som jag ser det avvara. Yttermått och ytor jämnar jag med handplan på slutet, men tenons jämnar jag bara om jag missat med maskinerna (skall jag vara helt ärlig inser jag just nu att jag egentligen inte behöver ett skew block plan, det är sällsynt jag behöver justera mina tenons, men låt oss rysta av oss sådana dystra tankar jag fasar också och där kan en skew vara värdefull).

Skew block planet är bevel up, plus att det är lågvinklat. Det ger mig en massa möjligheter att anpassa det till behovet. Det är bara höjdinställningen jag egentligen saknar.

Skulle vara mycket intressant höra dina tankar på plus och minus, jag har inte haft möjligheten att testa någondera.

-- Mats ---
 
Skew block:
+ Liten och behändig. Funkar till allehanda vanliga stöthyvelsysslor också. Utmärkt till Rob Cosmans 140-trick dvs att sätta en liten fals på baksidan sidstycket när man sinkar ihop en låda. Mycket bättre konstruktion än LN140. Ställbar spånöppning
- Saknar djupstopp. Inte perfekt ergonomi för att hyvla långa falsar eller dados. Anhållet är stabilt men lite kort och sitter bara på en axel.

Skew rabbet:
+ Utmärkt ergonomi. Storleken ger stabilitet. Två axlar för anhållet och perfekt låsning. Bevel up-något enklare att bryna (det är lite knepigt att få exakt vinkel på ett skew-järn även med veritas mkII guiden)
- För stor för att trimma tenoms osv men det använder jag shoulder plane eller stämjärn till.

Båda hyvlarna är av högsta kvalitet har stora inställnings- och justeringsmöjligheter och ger et utmärkt resultat. Skulle inte bli förvånad om jag även skaffar en skew block så småningom.

HP7-an är en väldigt trevlig shoulder plane! Jag skulle inte vilja vara utan min även om jag oftare använder min stora LN.
/B
 
bengtn skrev:
Skew block:
+ Liten och behändig. Funkar till allehanda vanliga stöthyvelsysslor också. Utmärkt till Rob Cosmans 140-trick dvs att sätta en liten fals på baksidan sidstycket när man sinkar ihop en låda. Mycket bättre konstruktion än LN140. Ställbar spånöppning
- Saknar djupstopp. Inte perfekt ergonomi för att hyvla långa falsar eller dados. Anhållet är stabilt men lite kort och sitter bara på en axel.

Skew rabbet:
+ Utmärkt ergonomi. Storleken ger stabilitet. Två axlar för anhållet och perfekt låsning. Bevel up-något enklare att bryna (det är lite knepigt att få exakt vinkel på ett skew-järn även med veritas mkII guiden)
- För stor för att trimma tenoms osv men det använder jag shoulder plane eller stämjärn till.

Båda hyvlarna är av högsta kvalitet har stora inställnings- och justeringsmöjligheter och ger et utmärkt resultat. Skulle inte bli förvånad om jag även skaffar en skew block så småningom.

HP7-an är en väldigt trevlig shoulder plane! Jag skulle inte vilja vara utan min även om jag oftare använder min stora LN.
/B
Tack, väldigt bra sammanfattning. Otäckt nära att säga att båda är ba, men på olika saker. Långa dados lär jag inte göra med handhyvel, men långa falsar är en viktig punkt. Förblir villrådig, eftersom det du skriver får mig att börja fundera på skew rebate igen.

Förresten, jag har en Veritas flush plane. Känner du till alternativ till sådana (den är jättebra, mer en fundering på om det finns något annat på marknaden som är likartad).

--- Mats ---
 
Båda är bra fast på olika saker. Sådär, där sa jag det :)
Även om man inte gör en lång fals tvärs fibrerna kan man behöva snygga upp den för hand. Det är ju svårt att få djupet exakt lika hela vägen med maskin.
Jag har en LN chisel plane på väg i posten. Den funkar som flush plane. Det gör iofs ett stämjärn också...
/B
 
bengtn skrev:
Båda är bra fast på olika saker. Sådär, där sa jag det :)
Även om man inte gör en lång fals tvärs fibrerna kan man behöva snygga upp den för hand. Det är ju svårt att få djupet exakt lika hela vägen med maskin.
Jag har en LN chisel plane på väg i posten. Den funkar som flush plane. Det gör iofs ett stämjärn också...
/B
ajdå, den här tråden är inte ekonomiskt hållbar. Jepp, half size chisel plane är ganska exakt det som skulle vara bättre än Veritas flush plane.

Ett stämjärn är inte plant hela vägen bak, och inte kort nog heller. Kapar man et har man inget bra handtag. Har du provat ditt kommande chisel plane, eller du bara hoppas det ligger bra i handen?

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.