1 063 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tips på brynen till handhyvlar
Letar brynen främst till att underhålla begagnade handhyvlar som jag tänkte inhandla men även till befintliga stämjärn.
Vilka korstorlekar ska man ha och spelar märket någon roll? Ska man ha jigg till? Har hittat allt från några hundralappar och uppåt, vad ska jag satsa på? Bifoga gärna länk om du orkar
Vilka korstorlekar ska man ha och spelar märket någon roll? Ska man ha jigg till? Har hittat allt från några hundralappar och uppåt, vad ska jag satsa på? Bifoga gärna länk om du orkar
Bästa svaret
Det finns fördelar med att kunna bryna utan jigg, men det är en tröskel att ta sig över. Kör du med jiggen så kan du få ett konsekvent resultat gång efter gång nästan direkt. Det är rätt skönt. Jag skulle rekommendera det. Det fungerar fint med en billig, som denna.
Tre brynen: 300, 600 och 1200-korn. Du kan använda exempelvis våtslip-papper, oljestenar, vattenstenar eller diamantstenar. Jag använder diamantstenar från DMT med graderna Coarse, Fine och Extra Fine (D8C, D8F och D8E heter deras modeller).
Det finns (mycket) billigare stenar på exempelvis amazon, men de kan jag inte intyga är av kvalitet. Kanske har någon annan här testat dessa? Jag köpte en billig 1000/4000 vattensten på amazon och den är jag väldigt missnöjd med, den har spruckit och liksom ramlar i småbitar. Bra vattenstenar är exempelvis av märken Shapton, King och Naniwa (jag har själv bara provat Shapton).
Efter att du har använd alla tre brynen bör du avsluta på en strigel med strigelpasta. Det går också att använda ett bryne till med korn mellan 4000 - 16000 för att avsluta på. Vilket som är bäst är grunden till många internetbråk.
Hyvlar.se eller cleancut.se säljer mycket brynen och tillbehör om du vill handla från en svensk återförsäljare, den senare mer specialiserad på knivar men det är samma verktyg.som används. I Tyskland finns fine-tools.de och dictum.de som båda har ett bra utbud.
OBS. Allt detta är endast för att bryna en egg, men det kräver att det finns en slipad egg redan. Visst går det att forma eggen på en diamantsten med 300-korn, men det kommer att ta timmar per egg och slita ut stenen onödigt fort. Så köp en bänkslipmaskin med stadigt anhåll också, sätt det till 25 grader och ta fram råeggen på det viset.
Tre brynen: 300, 600 och 1200-korn. Du kan använda exempelvis våtslip-papper, oljestenar, vattenstenar eller diamantstenar. Jag använder diamantstenar från DMT med graderna Coarse, Fine och Extra Fine (D8C, D8F och D8E heter deras modeller).
Det finns (mycket) billigare stenar på exempelvis amazon, men de kan jag inte intyga är av kvalitet. Kanske har någon annan här testat dessa? Jag köpte en billig 1000/4000 vattensten på amazon och den är jag väldigt missnöjd med, den har spruckit och liksom ramlar i småbitar. Bra vattenstenar är exempelvis av märken Shapton, King och Naniwa (jag har själv bara provat Shapton).
Efter att du har använd alla tre brynen bör du avsluta på en strigel med strigelpasta. Det går också att använda ett bryne till med korn mellan 4000 - 16000 för att avsluta på. Vilket som är bäst är grunden till många internetbråk.
Hyvlar.se eller cleancut.se säljer mycket brynen och tillbehör om du vill handla från en svensk återförsäljare, den senare mer specialiserad på knivar men det är samma verktyg.som används. I Tyskland finns fine-tools.de och dictum.de som båda har ett bra utbud.
OBS. Allt detta är endast för att bryna en egg, men det kräver att det finns en slipad egg redan. Visst går det att forma eggen på en diamantsten med 300-korn, men det kommer att ta timmar per egg och slita ut stenen onödigt fort. Så köp en bänkslipmaskin med stadigt anhåll också, sätt det till 25 grader och ta fram råeggen på det viset.
Klicka här för att svara