Jag ska bygga ett trädäck i ett hörn på gräsmattan för att ha ett mysigt ställe att ställa upp en ovanmarkpool och få lite yta att ligga och sola på. Poolen är en instegsmodell på 3 m i diameter och ca 76 hög och ska rymma ungefär 4700 liter vatten.

Eftersom AI är det senaste så spenderade jag en stund igår med att få till en ritning för konstruktion av regelstomme och trall och lite mängder på vad som kommer att gå åt. Dock är jag ingen ingenjör och jag är lätt skeptisk till AIs förmåga att göra allting rätt så jag skulle vilja få lite reality check på vad jag har åstadkommit.

Den här bilden sammanfattar vad vi har kommit fram till.

Ritning av trädäckkonstruktion med materiallista och tekniska rekommendationer för bygget, inklusive poolplacering och dimensioner för ett 9x4,2 m däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att ta bort grässvålen och lägga betongplattor, 35x35x5 cm avvägda med makadam som däcket vilar på. För att få det perfekt i våg tänkte jag palla upp med lite regelstumpar som skruvas/bultas fast i regelverket där plattorna inte blir i samma nivå.

Den vänstra bilden visar konstruktionen med vertikala reglar 145x45 som är 4,2 meter vilket är så mycket jag är villig att offra av gräsmattan. Total längd blir 9 meter med en vinkel i ena hörnet för att få det att se lite mjukare ut. De tjockare strecken till vänster är två 145x45 skruvade och limmade för att öka bärigheten under poolen som är inritad med en röd streckad linje.

Plattorna ligger med 70 cm mellanrum under varje regel och det är 50 cm mellan reglarna. Över varje plattrad ligger en kortling tillsammans med en regel ytterst som binder ihop det hela till en ram. Byggmax hade gott om reglar på 4,8 m när jag kollade på nätet så därför har jag räknat på denna längd.

Trall hade Byggmax 4,5 m i lager vilket ju blir perfekt med längden om 9 meter på däcket.

Jag har inte kontrollräknat mängderna ännu men vid ett snabbt överslag så ser det rimligt ut.

Vad tycker ni?

• Gilla
davhun
  • Laddar…
K
Sjukt överdimensionerat med 70cm mellan upplagen. Speciellt där det inte ska vara en pool.

Jag tror du ska försöka se det som två olika altaner, som ska sitta ihop. Från ett konstruktionsperpektiv dvs. För det är väldigt stor skillnad på om det ska vara stolar, bord och några människor eller 4,7 ton pool.

Vad i hela friden ska du med 15cm långa skruvar till?

Använd denna istället för ai
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
Jag håller med om att det låter väldigt överdimensionerat. Det låter väldigt mycket med 4,7 ton vatten men det är ju en utbredd last så per kvadratmeter blir det inte så mycket vikt.

Att skruvlimma reglar som ligger bredvid varandra i full längd känns inte heller helt nödvändigt. Sätt några skruv som håller ihop dem så räcker det (om du ska ha dubbla reglar över huvud taget med så mycket plattor under)

Sen står det om kortlingar... var tänker ni har det? Ser inget behov av dem eller åtminstone väldigt få.

K
4700 L vatten ger nästan 700kg/kvm. Nyttolast man räknar med för altaner brukar i de vanligaste fallen vara 300-350kg/kvm. Så typ det dubbla för din pool då. Men inte behöver du göra overkill med 70cm mellan bärlinorna.

Det som inte riktigt framgår är hur du tänkt bygga bjälklaget? Ska det vara vanligt kryssbjälklag eller nedsänkt? Dvs vilken färdig höjd från marken ska du ha?

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Tack för bra svar och input!

Jag är lite nojig över att däcket ska börja luta under poolen, det har också varit tal om en annan större pool eller spabad på den här platsen i framtiden så jag tänker att det är bättre att ta i så inte däcket blir ett problem i framtiden.

Jag försökte läsa på mer om spännvid för 145 reglar och tänker att 4 upplägg borde räcka istället för 7. Det blir då ca 100 cm mellan upplagen. Hornbach, https://www.hornbach.se/projekt/bygga-altan/, påstår att max spännvidd är 200 cm och då är jag ju inom det iaf.

För den delen av däcket där poolen inte står, kan det funka med endast 3 plattor då? Spännvidden bli ju ca 160 cm då istället, låter lite mycket?

15 cm långa skruvar är för att skruva kortlingarna igenom dubbelregeln. Kortlingarna är för att dels binda samman reglarna och hålla rätt avstånd dem emellan men också för att hjälpa till att sprida ut lasten.

Tanken är att det ska bli ett nedsänkt bjälklag då jag vill bygga så lite på höjden som möjligt.

K
160 mellan bärlinorna blir nog bra om skruvreglarna är 45x145, vilken dim på bärlinorna?

Kortlingarna kommer knappt avhjälpa att sprida ut någon last, så det är inte värt att strössla med kortlingar. De är främst bra för vridatyvhet. Och kortlingar räcker absolut att skråskruva, behövs inga dyra långa skruv som dessutom sitter sämre om de skruvas in i ändträt! Men förstår dock inte din konstruktion. Vad ska du med kortlingar till om du ska göra nedsänkt?! Då fäster du ju skruvreglarna i liv med bärlinorna och vridstyvheten är redan fixad.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jag är uppenbarligen inte helt hemma på terminologin så tar hjälp av en bild för att förklara:

Diagram över ramkonstruktion: Röda bärlinor, orange och blå skruvreglar, gröna kortlingar, måttmarkerade avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röda är ramen, eller bärlinor om jag fattat rätt. Den kommer vara 145x45 vilket är samma dimension som orange och blå skruvreglar. Orange är bredare då de är dubbla. Grönt är kortlingar för att säkerställa att skruvreglarna ligger parallellt i de fall de är något böjda vilket tryckt virke ju gärna är.

Blev det tydligare nu eller är jag helt ute och cyklar?

Bästa svaret

K
Gör så, det kommer inte bli för klent i alla fall.
Dubbla 145 behövs inte när du har så kort avstånd mellan upplagen. Om du inte väger in stenarna exakt så skruvreglarna ligger på markstenen behöver du stötta upp under dem. Biltema har plastdistanser som tål typ 800-1000kg så de är ett förslag. Andra alternativ är träben eller justerbara plastfötter om det är mer är några cm. Tänk då bara på att ha ett kapillärbrytande skift och att få stöd under reglarna, inte skruva dit träbenen på sidan med några enstaka träskruv som man ser skräckexempel på här ibland…

Inte för klent låter väldigt bra!

Ska fundera på dubbla 145, kanske tar det bara för att kunna sova gott, rätt så små pengar i sammanhanget och ju tyngre det blir ju stadigare står det :)

Jag tänkte bulta fast bitar av 145 regel i skruvreglarna över plattorna där jag inte lyckas väga in plattorna perfekt och lägga en bit syllpapp under. Syllpappen hamnar mellan plattor och regel överallt. Men plastbrickor kändes som ett bra alternativ också, gissar att det är dessa du tänker på? https://www.biltema.se/bygg/fastele...hor/pallningsbricka-2-20-mm-220-st-2000051377

Tack @kniv för många bra inspel och goda tips! Det uppskattas stort!

K
Bulta? Som i gängstång eller vagnskruv menar du? Ska du upp på dom dimensionerna, borra hål osv så kan du lika gärna köpa grövre (typ 10x90) konstruktionsskruv istället. Med bult är risken nog ganska stor att du inte hamnar i våg när du borrat hål och hållt på. Oavsett så vill man ha stödet under regeln, inte bara på sidan. Du kan ju göra båda, sätt ett ben på sidan, skruva fast när det är i våg och sen kan du möta exakt avstånd mellan regel och marksten/syllpappen och trycka in ett ben till under skruvregeln. Givet att det är 5-6cm minst då, annars är en pallbricka eller dubbla marksten bättre.

Ja det finns dom och sen finns det plastkilar med hakar där man för in en från varje håll så de låser i varandra. Båda funkar och kommer hålla.

K
Bra att det kommer ut något matnyttigt!

Jag frågar hellre än ger facit direkt 😉, är viktigare att du/de som läser tråden tänker lite själva och åtminstone försöker komma fram till en hyfsat bra lösning än att man bara skriver in sina mått och ut kommer en färdig lösning. Är man på den nivån ska man nog ringa en hantverkare istället!

Vagnsbult hade jag tänkt eller vanlig bult och bricka. Tidigare har jag sågat en kloss och lagt bredvid regeln och skruvat fast med typ 6x80 skruv och sedan borrat och lagt till en bult eller två beroende på förutsättningarna. Hittills har det hållit mer än väl på de altaner jag byggt, 3 st så här långt.

Den här altanen känns lite speciell dock på grund av poolen så här är jag lite extra noga med att försöka räkna rätt på det. Men grova konstruktionsskruv lät väldigt enkelt, och som en slump ger Byggahus reklam om exakt en sådan skruv! 😅 Denna borde ju funka mer än väl tänker jag? https://shop.byggahus.se/products/traskruv-big-dog-c4-fast?variant=46460624634186

Återigen, stort tack! Uppskattar att bli lite utmanad och gå tillbaka och tänka ett varv till och forska lite till!

I det här fallet satte jag nog lite väl stor tilltro till AI. Det var ett intressant experiment men jag har nog lagt lika mycket tid på att rätta detaljer i utfallet från AI som om jag hade ritat och forskat på allting själv. Kul att testa, men kommer nog inte göra om det....

K
Ja dom skruvarna är bra. Modern fransk träskruv med plattare skalle.

Sen så är ju klämkraften från vagnsbult eller gängstång mycket bättre än för skruv, men behövs knappast i denna tillämpning. Mer för långa stolpar för upphöjda altaner, staket, plank, tak osv

K
Ett sista tips gällande dina kortlingar. Eftersom det inte är dödsviktigt exakt på mm vart de ska sitta så mät ut vart din trall (om det är 120 eller 145 bred) ska ligga så kortlingarna blir under en trallbräda och inte i en glipa så det kan bli stillastående vatten och smuts där

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Bra där med att matcha kortlingarna med trallen, tack! Jag missade det på förra altanbygget och det ser riktigt trökigt ut. Det är dock tak över den altanen nu så ingen katastrof, men ser väldigt trist ut!

Återigen, tack för många bra tips! 😀🙌👏

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.