För att varm luft kan hålla en högre fuktighetskvot än kall luft. När så varmluft kommer i kontakt med kalla ytor så kondenserar vattnet i luften.

Exakt varför det funkar så kan man läsa om i en bok. ;)

Hej
texten kom först inte med i min fråga (första inlägget!!)

Jag har satt in en ventil med kanalfläkt i badrummet i samband med torkskåpsinstallation. Jag har dragit spirorör upp på vinden ca 7m till gaveln och där kallrasskydd. Rören är isolerade, men vissa mornar är det små droppar på ventilkåpan i badrummet. Är det normalt?

Hur mycket isolering har du?

Jag har fått lära mig att det minst skall vara 10-15cm runt röret i kalla ytrymmen.

Ps...men visst va det väl ett hyfsat svar när man inte sett frågan....:)

Isoleringen måste även vara gastät så att det inte siprar in kalluft som kyler spiroröret.

BAS skrev:
Isoleringen måste även vara gastät så att det inte siprar in kalluft som kyler spiroröret.
Gastät? Det låter avancerat. Räcker det inte att använda stenull med hönsnät?

10-15cm låter helt sjukt mycket, kanske i industrihus med spirodiameter 500mm men inte i en villa.
Jag köpte 50mm isolering med hönsnät.

MathiasS skrev:
Ps...men visst va det väl ett hyfsat svar när man inte sett frågan....:)
:o Imponerande!! 8) :D

MrJ skrev:
10-15cm låter helt sjukt mycket, kanske i industrihus med spirodiameter 500mm men inte i en villa.
Jag köpte 50mm isolering med hönsnät.
Min fria tolkning från prat med PAX och Lindab som båda säger MINST 10cm isolering + rekommendation att vara mycket noga med detta. Kondensproblem är uppenbarligen rätt vanligt i ventrör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.