Hej!

Vi har köpt vår första robotgräsklippare två veckor sedan. Blev en stiga a8 vista.
Gräsmattan enligt appen är 405m2.
Installationen gick fort men kartan har förskjutits plötsligt efter några dagar och vi behövde göra om hela körningen rund trädgården.
Controller-funktionen känns ofärdig, helt omöjligt att köra raka linjer.

Men. Nu har den alltså fått klippa i två veckor och det är väldigt frustrerande att beskåda.
Den kör tex rader på ena sidan huset och lämnar remsor med högt gräs stå emellan. Nästa omgång kör den exakt samma felaktiga väg, den verkar vända fel och första metren av varje rad blir lite off. Men bara på en sida av huset, gräsmattan är ganska enkel egentligen, men går runt tre sidor huset.

När den kör till sin station kör den mot varje av tre små buskar som ligger inte ens på vägen till stationen. Tar en kvart varje buske blir påkörd typ tre gånger den lär sig liksom inte.

Och den glömmer hela tiden bort var den hade slutat senast. Schemaläggningen i sig tycker vi är märklig, man ska schemalägga bara en timme åt gången samtidigt som den knappt klarar 45 min batteritid på kort gräs och platt mark.
Vi har då alltså satt fyra timmar fördelat över dagen varje dag för klipparen att komma igång. Men varannan eller var tredje gång den ska ut enligt schema så börjar den från noll igen, samma hörn i trädgården. Och resten blir aldrig klippt typ. Någon gång klippte den nästan hela gräsmattan och sa själv att den hade kommit till 100% men det stämde inte verkligen, vissa områden mitt på stora gräsmattan blev aldrig klippta.
Vi har inte gjort några ändringar under tiden i appen eller dragit ur strömmen eller ngt annat som kan ha påverkat minnet.

Och så kräver den jätteofta hjälp, den säger den är blockerad fast den bara står på gräset nära en buske typ. Och då ska man springa ut o starta om och kalibrera och hela kalaset o batteriet är då tom och nästa gång dem går ut börjar den på noll igen. Vilken frustration alltså 😅 hade kunnat klippa manuellt hundra gånger alla timmar jag har lagt på det här nu.

Är det normalt eller borde man reklamera? Vad kan man förvänta sig från en sådan gräsklippare?

Vi köpte via byggvaruhuset på nätet och på stigas hemsida finns ingen support att ringa eller mejla till. I appen finns en knapp för en chat men den verkar bara fungera i alla andra länder men inte i Sverige. Förstår att gräsklipparen är ny och vi är nog betalande beta testare men ska den verkligen vara så dålig?

• IMG_1235.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vad slutade det hela med för dig? Kämpar just nu med en A8v som vägrar ta laddning, rengjort bleck etc, utan framgång.
Känner även igen problemet med ”dubbel-klick” på klipparen och bekräfta i appen var och varannan gång den stött emot något. För att sedan gå från schema till punktklippning efter gjort ovanstående.
Har kommit ett par FW-uppdat men tycker inte dessa gjort någon större skillnad.

Laddningsproblem löst.
Om någon råkar på stendöd Stiga A8v som inte tar laddning från laddningsstation efter helt urladdad klippare.
Koppla ur klipparens batteri (4 torx på undersidan) och låt den vara strömlös i 5min. Sen laddar den som den ska igen.

• Gilla
Semperpax85
  • Laddar…
Vi har faktiskt samma problem nu, tänkte reklamera till slut men kanske testar vi ditt tips!

En smula anekdotisk bevisföring här men faktum är att sen min ”batteri-reset” har jag faktiskt inte behövt ingripa med dubbelklick och annat. Har nu klippt utan problem, har dock som sagt inte gått så många dagar/klippningar men ”reset:en” kan vara väl värd och prova.

S sudo su skrev:
En smula anekdotisk bevisföring här men faktum är att sen min ”batteri-reset” har jag faktiskt inte behövt ingripa med dubbelklick och annat. Har nu klippt utan problem, har dock som sagt inte gått så många dagar/klippningar men ”reset:en” kan vara väl värd och prova.
Fortfarande helt död hos oss tyvärr efter att ha tagit ut batteriet en stund.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.