Laminat är ruskigt slitstarkt. Vissa klinkers likaså. Granitplattor oxå.

Vi har kombinationen hund & laminat. Funkar bra - inte en repa trots otaliga "Plutostarter". Golvet vi har är Pergo Original.

Med hundar i huset, skulle jag sätta klinkers på hela huset.
Det är lätt att hålla rent.

Klinkers är inte så lätt att hålla rent som folk tror.
Själva klinkersplattan är lätt men den ligger i en cementmassa och är fogad. Om man spiller något fett ner på plattan är det lätt att rengöra, men om man spiller ner på fogen så beroende på vilken fog och hur bred den är så är det mer eller mindre omöjligt att rengöra den. Därför blir fogen svartare efter ett tag...
Jag vill ej ha Klinkers i köket

Claes skrev:
Klinkers är inte så lätt att hålla rent som folk tror.
Själva klinkersplattan är lätt men den ligger i en cementmassa och är fogad. Om man spiller något fett ner på plattan är det lätt att rengöra, men om man spiller ner på fogen så beroende på vilken fog och hur bred den är så är det mer eller mindre omöjligt att rengöra den. Därför blir fogen svartare efter ett tag...
Jag vill ej ha Klinkers i köket
På ytor som utsätts för smuts är det lämpligt att ha en mörkare färg på fogen. Annars blir den som sagt smutsfärgad efter hand (jag vet, jag gjorde misstaget att lyssna på min fru som ville ha ljusgrå fog i köket...)
Det finns preparat som man kan behandla fogarna med så att de blir betydligt mera vatten- och smutsmotståndiga. Kommer inte ihåg vad det kallas men det är någon form av silikonbaserad vätska som man sprejar på fogen.

Pelle skrev:
Det ska väl va' lite patina på köket så man ser att det varit många glada middagar där  ;) :D
"nä men... där är ju den där rödvinsfläcken som du spillde på nyårsfesten 1999, minns du? Och köttfärssåsfläcken när du brände vid och slängde stekpannan i golvet..." ;)

Och där sade du en annan sak som drabbar klinkersgolv: De är hårda men samtidigt sköra. Om du tappar en stekpanna på klinkersgolv så kommer det med största sannolikhet slås ut en bit av den färgade delen och du kommer att ha en permanent fläck i klinkern. (jag vet, tappade en hammare på klinkersgolvet i badrummet, ids dock inte byta den)

Klinkers kanske inte är helt lyckat i ett gammalt hus utan att förstärka med golvgips, och då får man nivåskillnader...inte så snyggt kanske.

Det är lite konstigt det där med lacken...båtlack brukar ju vara slitstark mot väder och vind och salt men inte speciellt bra mot nötning. Golvlacker däremot är ju speciellt gjorda för att vara slitstarka.
Jag tyker att du ska ringa lite olika golvfirmor och höra vad de rekommenderar för golvlack. Den du får flest träffar på köper du :) Själv har vi lackat vår trappa med Parketta de Luxe, den fungerar väldigt bra faktiskt.

Bob_the_builder
Jag skulle nog lägga ut en plastskiva (brukar finnas på möbelvaruhus). Inte så snyggt kanske, men det skonar golvet! Mina föräldrar hade tidigare en liknande sak som dessutom hade antistatkoppling(!)

Ikeas golvskydd heter Kolon och kostar 295 kr.

Det har jag ovanpå furugolvet där jag sitter dagarna i ända och rullar på arbetstolen....

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.