Hej! Vi har tänkt lägga parkettgolv i vår entré. Vi hade tänkt ha en entrématta i hallen i början när barnen är små och blöta. Är det dumt att lägga en sån heltäckande matta över ett parkettgolv. Mattan har ju gummisula och kanske inte tillåter träet att andas? Några åsikter. Bifogar bild på vilken typ av matta.
Ok, och du har trä under?
Låter ju lovande. Hur ofta tar du bort mattan? Sambon ville fästa den med en matttejp vilket jag inte riktigt tycker är en bra idé. Vill lufta upp då och då och dammsuga
Lacken på parketten förseglar ytan så den lär inte ”andas” något nämnvärt oavsett. Desto viktigare är det att mattan är helt tät så att vätan från skorna inte skadar parketten. Jag lade ett golvskydd av plast (sånt man har under kontorsstolen) under vår matta på parketten av just den anledningen.
När barnen blivit stora, hade ni bara tänkt ha parketten då?F Framtidjohn skrev:Hej! Vi har tänkt lägga parkettgolv i vår entré. Vi hade tänkt ha en entrématta i hallen i början när barnen är små och blöta. Är det dumt att lägga en sån heltäckande matta över ett parkettgolv. Mattan har ju gummisula och kanske inte tillåter träet att andas? Några åsikter. Bifogar bild på vilken typ av matta.
Den kommer att bli otroligt ful och skadad på väldigt kort tid.
Mitt tips är vinylgolv eller klinkers, bägge hållbara och lättstädade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag hade parkett i hallen i tidigare boende. Blev inte skadat eller fult under 4-5 år. Vi slipade om golvet innan inflytt men skicket innan var helt okej, och då var det original sen 30-talet.H Holmspel skrev:
Ofta är hallen också avskild från övrigt golv, så det går att slipa om separat om behovet uppkommer.
Annars kan jag rekommendera TS det, separera parketten i hallen från övrig parkett genom en tvärgående bräda el liknande, så möjlighet att slipa om just hallgolvet finns om behovet i framtiden skulle uppkomma.
/PM
Vi vill ha det genomgående då köket och ett annat rum möter den lilla hallen. Det blir snyggast så enligt oss. Vi har en groventre där vi har vinylgolv så vi använder oftast den entrén om vi är smutsiga eller blöta. I vår förra lägenhet hade vi furu plankgolv. Det gick helt ok då vi är försiktiga generaler. Lite slitage får man såklart räkna med. I värsta fall så kan man ju lägga klinker i hallen 1.30 x 1.20 om det inte funkar.H Holmspel skrev:
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
Jag har en matta med kokosfibrer som väger en del. Den är skuren tajt efter väggarna. Det blir typ inte skitigt under iom att gummit under sluter tätt. Så lyfter mer eller mindre aldrig upp den. Vartannat år kanske lyfter och kikar och lägger ner igen utan att dammsugaF Framtidjohn skrev:
Klicka här för att svara