Vi har ett par vänner som också hade samma problem som du, golven skall vara hundvänliga (själv har jag bl.a en New Foundland och han älskar vårt kyliga köksgolv;)

De har två rottisar, och laminatgolv är för kalla, samt för hala för spetiga hundben. de investerade i en plastmatta av hög kvalitet. Vet inte exakt vilket märke, men det bör väl vara nån form av Tarkett Extra el dylikt, dvs en extra tjock och mjuk matta med extra slitstark yta. Det var väl tre år sen de lade in golvet, och det finns inte ett märke i det ännu, så vi funderar också på att lägga något liknande i köket, o laminat i resten av huset.

Lade in plastmatta i mitt "hundhus" för 5 år sedan där det bor ca 10 hundar permanent, ständigt grusigt och dant följdaktligen.
Minns ej namnet på mattan men den var ur ett sortiment ffa avsett för offentlig miljö - finessen var att den är lite tjockare än vanlig plastmatta och ffa genomfärgad, vilket gör att slitage och skador i princip inte syns.
Golvet är idag, efter 5 års hårt slitage, i skick som nytt!

Min matta är en plastmatta - linoleum är ju mer vattenkänsligt - vet ej fabrikat men vill minnas att matt- typen kallas homogen eftersom den är genomfärgad. Känner man på den är den oerhört stel.

Är det väv på baksidan....då ÄR det en linoleummatta.

Hundar gillar kalla golv. Har haft kennel i några år. Klinkers är hundarnas val ( i alla fall enl dom) ;D

jag hade irländska sättrar 14 st åt gången ;D ;D

Halloj!

Nu så, nu har jag kollat upp vilket golv kompisarna lade in i köket, det är Tarkett Extra de lade in. Det är kanonfint och mjukt att gå på. Var o kikade på plastmattor i helgen o fastnade också för Tarkett Extra, de hade det tjockaste slitskiktet av alla tillverkare (åtminstone av dem jag kikade på). Du kan säkert hitta någon plastmatta anpassad efter offentliga lokaler el dyl om du vill ha en riktigt, riktigt slitstark matta, men då blir nog hålet i plånboken alldeles för stort ;) Står själv o väljer mellan Armstrong eller Tarkett Extra, Armstrong hade något mindre slitskikt men var något tjockare (dvs mjukare). Prismässigt ligger de väl på samma pris, omkring 160 - 180 kr kvm....

Hoppas du hittar något bra!

En golvläggare jag känner säger att det hetaste som finns just nu är textilgolv...

Det trodde man ju inte...att den gamla bakterieodlingen skulle komma tillbaka. :D

Då ÄR det en plastmatta. :D

Hej hej!!

Har läst skriverierna här och kom på en kanske ganska bra affärside 8)

Eftersom det verkar vara ett problem för flera det här med hundar och golv, inte för hårt, inte för kallt,repor osv osv..

jag ska börja tillverka och sälja vovvetofflor ;D ;D

Det finns ju möbeltassar varför finns det då inte hundtassar till hundtassar ;) ?? Nej egentligen hade jag en fråga gällande pris på linoleum. Är det någon som vet? Visst är väl linoleum lika hållbart ( minst) som plast i torra utrymmen. Gamla linoleumgolv tålde ju allt iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.