Jodå visst går det bra, så länge det finns en nolla dragen

Om du söker lite på forumet så hittar du snarlika frågor. Det verkar var OK (jag är inte behörig), men du måste märka upp samtliga inblandade ledare och kopplingspunkter om hur det ligger till (så att man inte ex. senare klipper en nolla utan att ha klar för sig att den betjänar flera grupper).

Dessutom tror jag (efter läsning här) att du måste ha en säkring som bryter alla 3 faserna samtidigt (kan ha fel om det).

Måste man inte dimensionera upp nollan till grövre ledning?

mattiasp skrev:
Måste man inte dimensionera upp nollan till grövre ledning?
eftersom det är 120 graders fasskillnad mellan faserna blir det inte större ström i nollan än om du har en fas. obs resistiv belastning.

Jo, jag tänkte också i de banorna, men om man har induktiv- eller kapacitiv belastning ,så blir det ju annorlunda. Värst vore väl om man har Resistiv på en fas, kapacitiv på en annan, och induktiv på den tredje, så att alla vrids mot den resistiva. Inte kan man väl dimensionera nollan så att man bara kan belasta de tre ledarna resistivt, eller åtminstone med samma fasförskjutning? Är jag helt ute och cyklar?

Grejen är väl den att i ett vanligt hem så finns det (ialla fall inte innan induktionshällarna kom) ingenting som drar speciellt hög last induktivt.

Hur det ligger till med induktionshällarna vet jag inte (dom låter ju induktiva på namnet).

Och en stor kapacitiv last vet jag inte riktigt vad man kan tänka sig.

Detta är ett ganska vanskligt område. Jag skulle vilja säga såhär: Fast installérade maskiner som du vet är rent resisitiva är det godkänt med förbehåll för märkning samt 3 polig säkring / jordfelsbrytare. Vägguttagsgrupper skulle jag INTE använda  en 3-fasgrupp till, du kan liksom aldrig veta vad nästa ägare av huset har för behov av ström ur dom vägguttagen.

Det som alltid är att föredra är givetvis skilda enfasgrupper. Detta ovan är specialfall som man måste överväga från fall till fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.