D Daniel 109 skrev:
Trubbelman: Det är knappast lämpligt att rekomendra olagliga metoder.

Det är inte förbjudet att parkera avställda fordon. Men ofta finns det en 24h begränsning för gatuparkering. Och man kan ju inte flytta ett avställt fordon dagligen. I det här fallet är det ju uppenbarligen en felparkering.
Tvärtom är det jättebra att parkera ett avställt fordon eftersom man inte får köra med det. ;)
 
  • Gilla
gusvo085 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Förresten skulle det ju vara det perfekta brottet att stjäla motorerna ur dem utan att ställa till skador utanpå.
Ägaren kan inte polisanmäla att hans motorer har stulits någon gång under det senaste halvåret medan bilarna stod avställda på område med parkeringsförbud............. och det är bra priser på bussmotorer i körskick på svarta börsen.....

En numera död halvbekant lär ha lyckats med någonting liknande en gång före jag var född...... men jag har inte uppmanat er till brott.....
Klart att ägaren kan polisanmäla stölden!
 
  • Gilla
Grillo och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Förresten skulle det ju vara det perfekta brottet att stjäla motorerna ur dem utan att ställa till skador utanpå.
Ägaren kan inte polisanmäla att hans motorer har stulits någon gång under det senaste halvåret medan bilarna stod avställda på område med parkeringsförbud............. och det är bra priser på bussmotorer i körskick på svarta börsen.....

En numera död halvbekant lär ha lyckats med någonting liknande en gång före jag var född...... men jag har inte uppmanat er till brott.....
Jag har väldigt svårt att se varför en ägare inte skulle polisanmäla, bara för att bilen varit felparkerad?
 
  • Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Alltid kul att höra av sig till myndigheter och klaga lite, jag hjälper gärna till och skäller på dom tills bussarna är borta :)
TS får hålla oss uppdaterade på läget, om bussarna är kvar.
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
1, skaffa en kontaktperson/ handläggare på kommunen som har hand om dessa frågor på ”lägre nivå”
2, dokumentera med foto och skicka ett mail med foto där du visar på att bussarna inte flyttats per dag\vecka/månad eller vad du nu orkar
3, när inget händer påpeka detta till vederbörandes chef eller hota med det
4, händer inget så kontaktar du någon väl vald politiker som fårnta upp det i trafiknämnden
5, bussarna lär vara lappade eller borta inom någon vecka redan efter steg 3, men senast efter steg 4

Iom att du mailar så diarieförs det hela och dom har svårt att hävda att det inte varit upp tidigare, är det något en kommuntjänsteman är rädd för är det att ta ansvar eller att göra fel så detta är nog det effektivaste sättet att göra det på även om det kan ta några veckor för att ha ett väldokumenterat case
Bara för att förtydliga, kommunen är inte skyldig att diarieföra _all_ e-post. I det här fallet är nog det bästa man kan uppnå med den mailtiraden att ha något att visa för Aftonbladet.
 
  • Gilla
Okvin och 2 till
  • Laddar…
Dokumentera och fotografera, lägg upp på kommunens facebooksida en bild varje dag..och säg att de står kvar idag med (alla andra ser det också då). Nån gång i veckan frågar du om de sett att de står kvar..

Ser du en oljeföäck eller liknande fotografera och lägg upp (samt mejla dem) och säg att det är miljöfarligt..

Jag hade tyckt det varit skitstörigt om de var parkerade där hela tiden! Har inget emot om det parkeras ”olagligt” över natten tex .,om man vet att chaffisen bor där och är borta på dagen, men... hela tiden..näää..
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
En kompis (1) lät en annan kompis (2) bil som hade slutat ladda o tomt batteri och tog sig in på hans gård (liten) innan den dog av för lite ström och fick putta undan den 4-5m så den var ur vägen.
1,1/5-2 veckor efter så skulle kompis 2 få lön och skulle då handla generator/batteri då även det började hänga på sista versen även när bilen laddade som den skulle.
Kompis 1 skulle på 5veckors semester 5 dagar efteråt så brydde sig inte bara bilen var borta när han kom hem så.

Men den stod där när han kom hem han ringde o påminde kompis 2 2-3 gånger i veckan i 4-5 månader men såg aldrig röken av honom i närheten av bilen.
Sen var jag där en dag o vi stod ute o pratade om lite allt möjligt och kom sen in på bilen som han då var rätt trött på varvid jag frågade om nycklarna fanns o japp dom har suttit i hela tiden.
Sa att varför bogserar vi inte ut den nån annanstans och han sa ja direkt men var ska vi ställa den och jag drog till med en busshållplats då blir den ju borttagen direkt och det kommer kosta lite för kompis 2, som förövrigt har/hade helt ok jobb med bra betalt inget sparande dock och han hade köpt nya vitvaror (som jag var med o bar in) den månad som bilen slutade ladda.

Så vi drog ut den till en busshållplats när jag skulle hemmåt strax innan midnatt och den var borta på morgonen.
Kompis 2 har inte sagt ett ljud om vad som hände efteråt till nån av oss.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 13 till
  • Laddar…
Ingen med rätta kontakter i malmötrakten som kan få problemet att försvinna. :cool:
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
P
Dom är ju postnordblåa.. Dom försvinner nog liksom brev och paket en dag..
 
  • Gilla
ullberg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen med rätta kontakter i malmötrakten som kan få problemet att försvinna. :cool:
Tänkte på det med... såhär i höstmörkret finns ju oanade möjligheter för den som har en bensindunk och en tändsticksask... moahahahaha
 
  • Gilla
Lane
  • Laddar…
G grizzly666 skrev:
En kompis (1) lät en annan kompis (2) bil som hade slutat ladda o tomt batteri och tog sig in på hans gård (liten) innan den dog av för lite ström och fick putta undan den 4-5m så den var ur vägen.
1,1/5-2 veckor efter så skulle kompis 2 få lön och skulle då handla generator/batteri då även det började hänga på sista versen även när bilen laddade som den skulle.
Kompis 1 skulle på 5veckors semester 5 dagar efteråt så brydde sig inte bara bilen var borta när han kom hem så.

Men den stod där när han kom hem han ringde o påminde kompis 2 2-3 gånger i veckan i 4-5 månader men såg aldrig röken av honom i närheten av bilen.
Sen var jag där en dag o vi stod ute o pratade om lite allt möjligt och kom sen in på bilen som han då var rätt trött på varvid jag frågade om nycklarna fanns o japp dom har suttit i hela tiden.
Sa att varför bogserar vi inte ut den nån annanstans och han sa ja direkt men var ska vi ställa den och jag drog till med en busshållplats då blir den ju borttagen direkt och det kommer kosta lite för kompis 2, som förövrigt har/hade helt ok jobb med bra betalt inget sparande dock och han hade köpt nya vitvaror (som jag var med o bar in) den månad som bilen slutade ladda.

Så vi drog ut den till en busshållplats när jag skulle hemmåt strax innan midnatt och den var borta på morgonen.
Kompis 2 har inte sagt ett ljud om vad som hände efteråt till nån av oss.
Är ni fortfarande kompisar??
Jag hade ju tyckt det var väldigt osportsligt att göra så.
Helt okej dock om ni hade upplyst kompis 2:"Du har till x på dig sedan flyttar jag din bil".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
1 vecka tills jag flyttar din bil var sagt 2-3 gånger under denna tid som var 10-15 år sedan.
Och alla tre är kompisar ännu kompis 2 har dock flyttat en bit bort (5år sedan) så blir inte så mycket umgänge längre men händer då o då.

Jag frågade kompis 2 en gång men han sa inte ett dugg om vad som hände efteråt och har låtsas som det aldrig hände både innan o efter min fråga.
Gissar att han åkte på bogsering/parkeringsböter och kanske hyra för att bilen tog upp plats efter bogsering.
Bilen har vi aldrig sett efteråt dock så gissar att den såldes/skrotades.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Dom är ju postnordblåa.. Dom försvinner nog liksom brev och paket en dag..
Aha! Så det har med färgen att göra varför busseländet alltid är försenad eller inte kommer alls?
 
  • Gilla
uffen och 2 till
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Du har ju glömt rättshaveristens primära vapen: tjat.

Ring lokaltidningen, lägg ut på så många Facebooksidor som möjligt, spamma kommunen på Twitter. Det är ett tufft jobb att hava rätt!
:crysmile::crysmile::crysmile: min ork är redan slut. Fotografera då jag går ut med hunden några gånger om dagen får räcka nu :crysmile:
 
  • Gilla
tobbetk och 1 till
  • Laddar…
harry73
S Stadsbonden skrev:
Du har ju glömt rättshaveristens primära vapen: tjat.
Då glömde du lappar eller varför en fin flagga på bilen?
Hundbajs med en flagga som uppmanar att plocka upp efter hunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.