Curso AB? Låter i mina öron som om någon som är på väg att gå i konkurs skyndat sig att byta namn på företaget för att kunna använda det gamla igen....

Kolla med Kronofogden?
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Det här är ingen liten sak. Självfallet ska du ringa polisen och beskriva läget. Skyltningen är ju helt klar. De kan beordra borttransport till en uppställningsplats där ägaren får hämta ut dem mot en saftig avgift.
 
  • Gilla
Mondeo99 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Curso AB? Låter i mina öron som om någon som är på väg att gå i konkurs skyndat sig att byta namn på företaget för att kunna använda det gamla igen....

Kolla med Kronofogden?
Företaget startades upp 2012, bytte namn två ggr första året, resultatet för 2017 var -90kkr, 2016 var det 10kkr.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Kan vi få se en bild på vägskyltarna också, tack!
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Får avställda fordon överhuvudtaget parkeras på gatan?
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
P Pin skrev:
Får avställda fordon överhuvudtaget parkeras på gatan?
Nä, eftersom det är parkeringsförbud ... ;)
 
  • Gilla
S_B_O och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom de är skyltade med "Västtrafik" hade jag hört av mig till dem med .. Vem gillar att ens varumärke dras i smutsen på det där sättet ....
Instämmer. Ring Västtrafik och fråga varför några av deras fordon står felparkerade och har gjort det under längre tid.
Informera om att deras logga, etc, exponeras på ett kanske inte så bra sätt.
Men risken är väl att man enbart tar bort den.
 
  • Gilla
S_B_O och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Får avställda fordon överhuvudtaget parkeras på gatan?
Jag har undersökt detta lite när jag hade en granne som envisades att ställa sitt avställda släp i flera månader mitt emot min utfart. Det verkar inte finnas några specifika regler när det gäller avställda fordon och parkering.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Eftersom de är skyltade med "Västtrafik" hade jag hört av mig till dem med .. Vem gillar att ens varumärke dras i smutsen på det där sättet ....
Västtrafik har ju tom sitt huvudkontor i Skövde :)
 
Trubbelman: Det är knappast lämpligt att rekomendra olagliga metoder.

Det är inte förbjudet att parkera avställda fordon. Men ofta finns det en 24h begränsning för gatuparkering. Och man kan ju inte flytta ett avställt fordon dagligen. I det här fallet är det ju uppenbarligen en felparkering.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Trubbelman: Det är knappast lämpligt att rekomendra olagliga metoder.

Det är inte förbjudet att parkera avställda fordon. Men ofta finns det en 24h begränsning för gatuparkering. Och man kan ju inte flytta ett avställt fordon dagligen. I det här fallet är det ju uppenbarligen en felparkering.
Jag vet, det värsta är att jag fick tipset utav en polis...visserligen utanför tjänstetid. Men runt om i Göteborg så har vi periodvis
stora problem med folk som dumpar stulna bilar som ofta ägs av målvakter och enda sättet att få bort dom på ett något sånär lagligt och snabbt sett när ägaren skiter i det är att ta till miljö-kortet.
 
Det är ändå inte ett okej beteeende.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ändå inte ett okej beteeende.
Hur menar du då? Inte okej mot fordonsägaren eller inte okej mot miljön?
 
Om de där bilarna är ett absolut hinder för er absolut nödvändiga byggtrafik till tomten skulle jag meddela kommunen och polisen att jag bogserar undan dem själv med traktor. Det brukar inte göra någon skillnad om hjulen står stilla då man sätter en tillräckligt stor traktor före. Tillåter inte polisen och kommunen en sådan bortbogsering så måste de ordna bortbogsering själva för den dagen kranbilen kommer måste vägen vara fri och då bogserar ni och tolkar det som polisens och kommunens tillåtelse.
Då man ställer byråkraterna inför sådana ultimatum brukar det bli fart på dem.

I Finland kan man faktiskt som markägare eller markägarens representant lägga beslag på en bil och sälja den till skrotning eller skrota den själv om inte ägaren hämtar den efter två uppmaningar per rekommenderat brev med tre veckor emellan tror jag det var. Jag slaktade en gång en Opel Kadett som någon hade dumpat på en grannes mark och som vi hjälptes åt att släpa därifrån.
Jag har hört att det skulle finnas någon liknande paragraf i Sverige...... ta reda på! Om ni kan agera som vägföreningens representant blir det ju helt lagligt!
Skrotvärdet är ju högt på dem!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
harry73
I sverige är det bara myndigheter (oftast kommunen) som har den möjligheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.