Golvbrunn i badrum med spår av gnagarskador på kanten och vattendroppar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gnagskador på kanten av en vit plast golvbrunn, vilket tyder på skadedjur.
Skapa konto

Har de senaste hört något skrapande ljud från golvbrunnen i badrummet på bottenvåningen. Såg idag att det ser ut som att något gnagt på golvbrunnen. Kan det stämma?

Ska kontakta Anticimex imorgon, men om det är en råtta som gnagt har jag tre frågor.

- Kontaktade försäkringsbolaget (If), som menade att hemförsäkringen täcker skadedjurssanering men inte eventuella skador till följd av skadedjur. Har någon annan varit med om samma sak och hur hanterade försäkringsbolaget det då?

- Vad göra? Brunnen går väl inte att byta utan att riva ut hela badrummet?

- Hur undviker man detta i framtiden? Har sett vattenlås i metall, men finns det golvbrunnar i metall eller som på annat sätt kan stå emot råttor?

Redigerat:
Myrstacken
Detta hade vi för några år sedan när vi bodde i lägenhet de sista månaderna innan vi flyttade.
Vi bodde då på bottenplan och ibland hörde vi hur det knaprade under badkaret..
Våra katter sprang alltid dit då och var nyfikna..
Det hände t om att den tog sig upp till vattenlåset under diskbänken och knaprade där..
Stampade man i golvet hörde man hur den försvann iväg..
Dock flyttade vi därifrån så jag vet inte hur det gick för nästa boende..
Det var hyresrätt och vi informerade hyresvärden men det hände aldrig något medans vi bodde där..

sunnis
Ser ut att ha gnagt hål i golvbrunnen, är det hål så finns det garanterat en vattenskada om det är träbjälklag under.

• Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ser ut att ha gnagt hål i golvbrunnen, är det hål så finns det garanterat en vattenskada om det är träbjälklag under.
Det är betongplatta på mark under så förhoppningsvis inte...

N Nossungam skrev:
Det är betongplatta på mark under så förhoppningsvis inte...
Oavsett, täta det är helt klart hål.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Oavsett, täta det är helt klart hål.
Tänkte inte använda duschen förrän det är åtgärdat på riktigt, så tänker att det är lite strunt samma. Blir till att duscha på ovanvåningen närmsta tiden.

Annars bör väl våtrumssilikon fungera för att få en tillfällig lösning?

Verkar ju tydligt att det är en råtta som varit framme. Men ingen som har erfarenhet av något liknande som kanske vill dela med sig kring mina frågor? Hade varit supersnällt. Som det ser ut nu så vill försäkringsbolaget inte ta i det.

- Kontaktade försäkringsbolaget (If), som menade att hemförsäkringen täcker skadedjurssanering men inte eventuella skador till följd av skadedjur. Har någon annan varit med om samma sak och hur hanterade försäkringsbolaget det då?

- Vad göra? Brunnen går väl inte att byta utan att riva ut hela badrummet? Eller kan det gå att reparera på något vis?

- Hur undviker man detta i framtiden? Har sett vattenlås i metall, men finns det golvbrunnar i metall eller som på annat sätt kan stå emot råttor?

Claes Sörmland
N Nossungam skrev:
Verkar stämma med vilkoren för deras produkt Villaförsäkring (de har också tre andra utökade varianter av den produkten). Från villkoren:

Bild av text ur en försäkringsvillkor broschyr om sanering och reparation vid skadedjur i bostäder.
Skapa konto

N Nossungam skrev:
- Vad göra? Brunnen går väl inte att byta utan att riva ut hela badrummet? Eller kan det gå att reparera på något vis?
Det kan gå att bila upp brunnen lokalt och byta den samt lappa tätskiktet om det är filmbaserat. Sen har vi ju problemet med extra klinkers, har du sådana eller byta sort i hela duschen?

N Nossungam skrev:
Råttstopp på utgående ledning. Men jag hjar ingen erfarenhet av detta. Att bara byta denna brunn lär ju inte hjälpa, de kan hitta en plastskarv var som helst i rörsytemet att tugga på.

Undrar om du inte ska börja dosera någon råttrepellant i systemet de närmsta dagarna. Vad funkar? Klorin?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkar stämma med vilkoren för deras produkt Villaförsäkring (de har också tre andra utökade varianter av den produkten). Från villkoren:

[bild]

Det kan gå att bila upp brunnen lokalt och byta den samt lappa tätskiktet om det är filmbaserat. Sen har vi ju problemet med extra klinkers, har du sådana eller byta sort i hela duschen?

Råttstopp på utgående ledning. Men jag hjar ingen erfarenhet av detta. Att bara byta denna brunn lär ju inte hjälpa, de kan hitta en plastskarv var som helst i rörsytemet att tugga på.

Undrar om du inte ska börja dosera någon råttrepellant i systemet de närmsta dagarna. Vad funkar? Klorin?
Tack för input!

Vi har faktiskt några plattor liggandes på vinden. Lite osäker på hur tätskiktet är gjort dock. Är rätt så nyinflyttade, men badrummet gjordes för lite mer än 10 år sedan. Detta blir ju inget jag gör själv så får be någon firma titta på det. Men du tänker att det skulle kunna vara möjligt och ändå få ett fullgott/godkänt tätskikt?

Angående försäkringen så finns ungefär samma skrivelse i villkoren för alla de andra stora bolagen, vad jag har kunnat hitta hittills. De andra tilläggsförsäkringarna hos If verkar inte heller ge något utökat skydd mot just skador från råttor. I min värld känns detta helt orimligt. Det måste väl finnas någon villaförsäkring där man kan skydda sig mot sådana här oförutsedda skador?

Anticimex är inbokade för att sanera. Det täcker försäkringen i varje fall.

En ny fråga (utifall brunnen inte går att laga eller byta): är det någon som har ett hum om vad priserna, mellan tummen och pekfingret, ligger på för ett badrum med dusch, toalett och vask, ca 5 kvm? I Malmöområdet om det spelar in.

Claes Sörmland
N Nossungam skrev:
Vi har faktiskt några plattor liggandes på vinden. Lite osäker på hur tätskiktet är gjort dock. Är rätt så nyinflyttade, men badrummet gjordes för lite mer än 10 år sedan. Detta blir ju inget jag gör själv så får be någon firma titta på det. Men du tänker att det skulle kunna vara möjligt och ändå få ett fullgott/godkänt tätskikt?
I bästa fall så går det. Lite mer än 10 år torde innebära filmbaserat tätskikt som går att lappa. Men det beror på tillverkaren/produkten om det finns en beskrivning för hur detta ska göras om det blir "godkänt" i bemärkelsen fackmässigt. Eller så får ni leva med att det inte är fackmässigt men tätt ändå. Vi är väldigt många som äger sådana gamla badrum.

N Nossungam skrev:
Angående försäkringen så finns ungefär samma skrivelse i villkoren för alla de andra stora bolagen, vad jag har kunnat hitta hittills. De andra tilläggsförsäkringarna hos If verkar inte heller ge något utökat skydd mot just skador från råttor. I min värld känns detta helt orimligt. Det måste väl finnas någon villaförsäkring där man kan skydda sig mot sådana här oförutsedda skador?
Ja försäkringsbolagen följer varandra vad gäller de produkter som de säljer. Och har branschen kommit överens om att vissa typ av orsak till skada inte går att försäkra sig emot så är det svårt att hitta en sån försäkring. Klassikern är ju inträngande vatten genom grund, vägg eller tak. Något som många tror de är försäkrade för tills den dag det händer och försäkringsbolaget pekar på villkoren.

Bäst som småhusägare är att alltid ha några hundra tusen på banken för ändamål som dessa. Skit händer plötsligt och det är en bättre försäkring är villaförsäkringar.

då har de nog försämrat villkoren , för i början på 2000 talet så var jag med och lagade åtminstonde 3 st vattenskador som orsakats av att möss och råttor i ett fall gnagat hål i avloppsslangen till diskmaskinen och då ersatte fb skadan

T tergo skrev:
då har de nog försämrat villkoren , för i början på 2000 talet så var jag med och lagade åtminstonde 3 st vattenskador som orsakats av att möss och råttor i ett fall gnagat hål i avloppsslangen till diskmaskinen och då ersatte fb skadan
Verkar lite oklart detta, men som jag förstår det så ersätter vissa bolag för följdskador. Läste i en intervju från 2013, det här svaret från en på If:

”– Grundregeln är att skador orsakade av skadedjuren på väggar, lister med mera inte ersätts. Möbler och annat lösöre ersätts normalt inte heller. Vattenskador eller andra följdskador som orsakats av att råttor gnagt på rör eller ledningar ersätts. Sanering av skadedjuren och återställande efter det ingår i försäkringen.”
https://www.testfakta.se/sv/hem-hushall/article/svart-att-fa-ersattning-rattskador

Om detta resonemang fortfarande gäller så är det bättre för oss om den söndergnagda brunnen lett till en vattenskada. Upptäcks skadan i tid, innan det lett till ytterligare, mer omfattande skador, så utbetalas ingen ersättning, vilket blir lite bisarrt. Får ta en vända till med försäkringsbolaget för att se om detta stämmer, för vi vet ju faktiskt inte vilka följdskador som uppstått i och med att råttan tagit sig igenom brunnen.

Kanske finns nå gummi, kitt,plasticpadding som går att laga med.
Man får vara kreativ :)

Claes Sörmland
N Nossungam skrev:
Verkar lite oklart detta, men som jag förstår det så ersätter vissa bolag för följdskador. Läste i en intervju från 2013, det här svaret från en på If:

”– Grundregeln är att skador orsakade av skadedjuren på väggar, lister med mera inte ersätts. Möbler och annat lösöre ersätts normalt inte heller. Vattenskador eller andra följdskador som orsakats av att råttor gnagt på rör eller ledningar ersätts. Sanering av skadedjuren och återställande efter det ingår i försäkringen.”
[länk]

Om detta resonemang fortfarande gäller så är det bättre för oss om den söndergnagda brunnen lett till en vattenskada. Upptäcks skadan i tid, innan det lett till ytterligare, mer omfattande skador, så utbetalas ingen ersättning, vilket blir lite bisarrt. Får ta en vända till med försäkringsbolaget för att se om detta stämmer, för vi vet ju faktiskt inte vilka följdskador som uppstått i och med att råttan tagit sig igenom brunnen.
Och filma avloppsrören! Vem vet var råttorna har varit och gnagt?

• Gilla
Johansk
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TheGame skrev:
Kanske finns nå gummi, kitt,plasticpadding som går att laga med.
Man får vara kreativ :)
Numera verkar det ju finnas bra lim för feta plaster som t ex polyeten och polypropylen (gissar att brunnen är gjuten i dessa plaster eller möjligen ABS):

https://www.galindberg.se/blogg/limma-feta-plaster/

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.