Hej.

Vad har jag för rättigheter och skyldigheter som konsument om hantverkare ej påbörjar arbete enl. Ö.k men har tagit hem material eller komponenter som är till mitt hem?

såhär står det i offerten:
”Offertens giltighetstid: Accept 30 dagar, utförande senast november 2022.”

Offerten framtogs och godkändes 20:e oktober.

nu har jag fått förslag på ett datum i december. Jag är osäker på om jag kan lita på det datumet eller om ytterligare fördröjning kommer ske. Arbetet är p två dagar men nödvändigt för våra elkostnader och värme.

jag undrar t ex om de har rätt att fakturera mig för utrustning de beställt hem och fått till sig i slutet av oktober om jag väljer att byta leverantör

Avtalet gäller även om starten blir försenad. Jag skulle inte börja bråka pga så pass ”kort” försening , kan ni ens hitta annan firma innan ?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avtalet gäller även om starten blir försenad. Jag skulle inte börja bråka pga så pass ”kort” försening , kan ni ens hitta annan firma innan ?

Hittade denna nu:
https://www.byggahus.se/juridik/fra...-arbete-i-tid-enligt-oeverenskommelse.432659/

Skiljer sig min situation på något sätt som du kan se, som jag bör beakta? Jag vet att detta är håriga saker så det är säkert något du har koll på här som jag borde förstå.

BirgitS
I det länkade fallet var det inte fråga om något material som hade beställts just till husägaren.

Du kan pröva med att göra ett tilläggsavtal där det står att arbetet ska vara klart det där datumet i december som har föreslagits och om det inte är det ska ett vite utbetalas om t.ex. 5 % av det avtalade beloppet per påbörjad förseningsvecka.

• Gilla
Bengt_5211
  • Laddar…
Nån form av vite hade varit lämpligt att få med i grundavtalet. Sen är förstås inte hantverkare dummare än att de tar höjd för ett sådant om det skrivs in, så grundavtalet blir rimligtvis dyrare då.

Materialet är rimligtvis ditt ansvar, så försöker du bryta avtalet lär du få betala det.

Räkna ut vad varje förseningsvecka kostar dig och satsa på hantverkarens pliktkänsla. Kostar det er 1.000 kr/vecka pga. sämre COP på värmesystemet (exempelvis) så säg det, och föreslå en vitesklausul om det som träder i kraft efter exempelvis 15/12 mot att du accepterar det senare startdatumet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.