32 581 läst ·
83 svar
33k läst
83 svar
Rättigheter hantverkare som gjort fel?
Det är många som läst dom men ingen som tolkat det som du har gjort. Exakt VAR läste du att det var golvvärme från början?Grillen skrev:
Men kan folk läsa ALLA inlägg innan ni spårar ur totalt.
Det framkom längre ner att TS helt glömde att nämna den detaljen att det fanns golvvärme redan från början men att TS inte sett någon dosa för denna eller att den någonsin varit igång och h*n inte då visste om att den fanns.
Så om företaget som gjort renoveringen fick uppdraget att återställa så är det ju solklart att man återställer golvvärmen som REDAN fanns på plats. Sen om det ska betalas eller ej får väl en jurist ta tag i då det förmodligen blir problem om att TS inte "visste" om att den fanns från början.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Den där kostnaden får ju firman svälja helt enkelt.A Annase skrev:Företaget fick i uppdrag att åtgärda och återställa mitt badrum efter en vattenskada. Vid besiktningen upptäckte jag flera otrevliga överraskningar. Golvslingan var en överraskning och som jag har blivit fakturerad för pga åldersbidrag. Har under min tid som jag bott i lägenheten 10+ år) aldrig haft någon dosa på väggen eller varmt golv så nej, mig veterligen har jag inte haft någon golvvärme. Vet inte hur det kommer sig att de installerade detta.
Detta inlägg gav nog upphov till missförstånd. Fanns det en slinga som inte var inkopplad eller la firman ner en slinga när dom renoverade?A Annase skrev:Företaget fick i uppdrag att åtgärda och återställa mitt badrum efter en vattenskada. Vid besiktningen upptäckte jag flera otrevliga överraskningar. Golvslingan var en överraskning och som jag har blivit fakturerad för pga åldersbidrag. Har under min tid som jag bott i lägenheten 10+ år) aldrig haft någon dosa på väggen eller varmt golv så nej, mig veterligen har jag inte haft någon golvvärme. Vet inte hur det kommer sig att de installerade detta.
Fast ett normalt företag frågar ju först och installerar sedan. Var går gränsen annars? Kan man sätta dit lite extra lampor eller handukstorkar också?J Joakim Toll Åberg skrev:Förvånad att människor blir hantverkare överhuvudtaget när man ser många svar här. Maken till gnällspikar och rättshaverister har man sällan skådat..
Golvvärme i badrummet är ju givet att man har, dessutom höjer det värdet på ditt badrum vid eventuell försäljning. Att renovera ett badrum utan att lägga in golvvärme är hål i huvudet och en normal konsument skulle bett om detta oavsett. Men om du ska bråka om några få tusenlappar när du fått ett nytt badrum på försäkringen så gör det. Det kommer vara en mycket låg timpenning i slutändan för dig.
En normalt funtad person skulle erbjuda sig att täcka nettokostnaden för materialet om man tvunget skulle tjafsa om det. Det är en lösning som byggfirman säkert skulle godta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Svengelska: https://sv.wikipedia.org/wiki/OutandeStaffan2000 skrev:
Från början offentliggöra någons sexuella läggning men numera offentliggöra diverse information som egentligen, eller som någon tror, är privat/hemligt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men egentligen vore det lite kul om hantverkaren valde att plocka bort golvvärmen.
Eftersom han då måste återställa allting igen... Det blir nog dyrare än att ta kostnaden för att man klantat sig...
Eftersom han då måste återställa allting igen... Det blir nog dyrare än att ta kostnaden för att man klantat sig...
Saknas info i tråden. Det blir svårt att ge korrekta råd, tyvärr.
Det framgår att ts bor i en brf. Frågan är då om golvvärmen är TS eller Brf,n.
Vid vattenskada jobbar firman högst troligt mot två FB. Stommen/installation går på brf,n och ytskikt på TS. Golvvärmen ingår inte i ytskikt vid försäkringsjobb. Kan dock ligga som tillägg utöver standardvärme.
Har TS nån input här?
Det framgår att ts bor i en brf. Frågan är då om golvvärmen är TS eller Brf,n.
Vid vattenskada jobbar firman högst troligt mot två FB. Stommen/installation går på brf,n och ytskikt på TS. Golvvärmen ingår inte i ytskikt vid försäkringsjobb. Kan dock ligga som tillägg utöver standardvärme.
Har TS nån input här?
Är det inte lite märkligt att man släpper ett gäng hantverkare helt lösa i ett badrum i flera veckor utan att ha åtminstone lite koll på vad de gör? Och någon offert att ta ställning till borde väl ha funnits, när vi hade en vattenskada var offerten specificerad ner till minsta skruv för att försäkringsbolaget skulle kunna beräkna ersättning?
Det saknas info som många sagt, men just nu låter det misstänkt likt ytterligare ett fall av "jag kräver att alla andra tar sitt ansvar, men själv har jag inget".
Oavsett ovanstående är bästa tipset att komma överens med firman. Förutom juristerna vinner ingen på att det hamnar i tingsrätten, och det kommer sannolikt ändå bara sluta med en förlikning.
Det saknas info som många sagt, men just nu låter det misstänkt likt ytterligare ett fall av "jag kräver att alla andra tar sitt ansvar, men själv har jag inget".
Oavsett ovanstående är bästa tipset att komma överens med firman. Förutom juristerna vinner ingen på att det hamnar i tingsrätten, och det kommer sannolikt ändå bara sluta med en förlikning.
Hur ska detta kunna sluta med en förlikning om någon installerat något som inte är beställt?
Jag håller med dig om ansvaret - det verkar som att firman vill lämna över ansvaret för sitt misstag på kunden.
Jag ser bara ett kryphål här och det är att kunden av fastighetsägaren påtvingas en standardhöjning vid renovering, men det kvarstår att någon ska beställa och komma överens med kunden.
Jag håller med dig om ansvaret - det verkar som att firman vill lämna över ansvaret för sitt misstag på kunden.
Jag ser bara ett kryphål här och det är att kunden av fastighetsägaren påtvingas en standardhöjning vid renovering, men det kvarstår att någon ska beställa och komma överens med kunden.
Företaget kan t ex, även om det inte står minsta ord om det i någon offert eller annat papper, dra en rövare och hävda att det beställts muntligen. Även om det inte är något starkt argument eller något som går att bevisa kan det ändå leda till att tingsrätten försöker få till en förlikning.MathiasS skrev:
TS har olika val här. Antingen acceptera den standardhöjning det faktiskt är och försöka komma överrens om ett lämpligt pris för ett icke beställt men ändå genomfört arbete, be dem komma och hämta de oönskade prylarna med allt vad det kan medföra eller sätta hårt mot hårt och bestrida allt och hoppas att företaget backar.
Det jag menar med ansvar är att det här förmodligen hade kunnat stoppas tidigare om TS kikat in i badrummet och kollat vad de håller på med.
T tanaris skrev:
En del verkar lita väldigt mycket på folk och hantverkare, särskilt om man inte anlitat någon förut.T tanaris skrev: