18 034 läst ·
198 svar
18k läst
198 svar
Rättighet till väg?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Enda infarten till garaget är nog mycket tydligt för mig.Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Låt oss ta oss ur skyttegravarna. Det som avgör ett servituts fortbestånd vid tradition är 7:14 JB. Där står följande.
Vi kan nog enas om att TS inte kände till något arrende vid inflytt, så då kommer frågan om vad han borde känt till. Jag tycker inte att det är givet att en sparsamt använd körväg inne på en villatomt är något som givet finns där med viss rätt. Särskilt inte då grannen har annan väg till sin fastighet.
Vid närmare läsning av lagtexten förstår jag att man kan komma till ett annat slut, men man bör i mina ögon ha betydligt starkare argument än att det skulle kunna finnas ett servitut för att TS ska förväntas tro att det gör det.
Och allt "beror på"
Den som inte sett allt på plats vet nog inte säkert, så mycket beror på. Men det är en skillnad mellan ”enda infarten” och ”enda möjliga infarten”. Om det senare gäller kanske det bara är en informell överenskommelse som inte kan få status som servitut.A Autodidak1 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det beror på?K klimt skrev:
Men tror du att grannhuset byggts med enda garageinfart till garaget i källaren utan rättigheten att använda vägen (=avtalsservitut).
Och sannolikheten att grannen skulle överge/övergivit den rätten är nog liten.
Dessutom så är det nog inte så enkelt att göra en ny garageport från annat håll. Behövs sannolikt grävas, göras väg, ta hål i källarvägg och förstärkningar över den nya öppningen mm.
Som granne skulle jag benhårt hävda min rätt då avsaknaden av infart till garaget sänker husvärdet.
Och som TS skulle jag försöka slippa infarten (om den är till stor olägenhet)
Sen vill berömma TS @Docno som verkar vilja lyssna o lära av alla utan att vara fastlåst i alla positioner, sånt blir jag glad av
Tipset är att prata med grannen, om han hävdar sin rätt så skulle jag nog inte ta striden (med det jag vet idag).
Men jag skulle försöka få till ett förtydligande om att ingen parkering av någonting är tillåten, bara lastning/lossning och att köra in i garaget är ok.
Då blir det nog inga större besvär med ny granne heller.
Vi har fortfarande inte fått det helt klarställt om grannen har möjlighet att göra en egen väg från allmänna vägen till sitt garage.A Autodidak1 skrev:
Men så som jag tyder TS så bör det gå, å då är grannen inte i behov av att använda TS väg.
I området jag bor som är byggt -50 finns det flera som har "garage" med portar på ställen de inte kan köra in bilen till. Med detta vill jag påvisa att det inte är självklart att ett garage måste ha väg fram för att fungera.
A Autodidak1 skrev:Det beror på?
Men tror du att grannhuset byggts med enda garageinfart till garaget i källaren utan rättigheten att använda vägen (=avtalsservitut).
Och sannolikheten att grannen skulle överge/övergivit den rätten är nog liten.
Dessutom så är det nog inte så enkelt att göra en ny garageport från annat håll. Behövs sannolikt grävas, göras väg, ta hål i källarvägg och förstärkningar över den nya öppningen mm.
Som granne skulle jag benhårt hävda min rätt då avsaknaden av infart till garaget sänker husvärdet.
Och som TS skulle jag försöka slippa infarten (om den är till stor olägenhet)
Sen vill berömma TS @Docno som verkar vilja lyssna o lära av alla utan att vara fastlåst i alla positioner, sånt blir jag glad av
Tipset är att prata med grannen, om han hävdar sin rätt så skulle jag nog inte ta striden (med det jag vet idag).
Men jag skulle försöka få till ett förtydligande om att ingen parkering av någonting är tillåten, bara lastning/lossning och att köra in i garaget är ok.
Då blir det nog inga större besvär med ny granne heller.
Tack
Funderar på om det kanske är bättre att jag pratar med grannen om att det vore bra att det klargörs till mäklaren och spekulanterna att vägen ligger på min tomt och att säljaren enbart har använt vägen för nödvändiga till- och frånfarter till sitt garage som har använts som förråd. Men att det inte finns någon överenskommelse mellan mig och grannen om detta. Det har dessutom skett så sällan.
Som jag ser det så skulle det kunna gå att dra en väg till dennes garage även om det blir lite krångligt. Behöver då troligtvis dras på andra sidan dennes hus. Men är ingen byggare så jag har inte några detaljkunskaper kring sådant arbete.Demmpa skrev:
TS: Finns det något som talar för att det aldrig funnits något annan infartsväg än din väg, eller kan det vara så att det finns en parallell infartsväg till grannens garage på grannens tomt, som eftersom en inte används blivit gräsmatta istället?
Det tar inte mycket mer än 2-3 år för en grusväg att bli gräsmatta om den inte används, så jag ser inte att det inte skulle kunna vara så att det tidigare funnits väg ut, men pga låg användning så finns den inte längre kvar utan grannen har istället börjat använda TS infart.
Jag tror lite översiktliga bilder skulle kunna bringa lite bättre klarhet i hur det faktiskt kan ha sett ut från början
Det tar inte mycket mer än 2-3 år för en grusväg att bli gräsmatta om den inte används, så jag ser inte att det inte skulle kunna vara så att det tidigare funnits väg ut, men pga låg användning så finns den inte längre kvar utan grannen har istället börjat använda TS infart.
Jag tror lite översiktliga bilder skulle kunna bringa lite bättre klarhet i hur det faktiskt kan ha sett ut från början
Vad står i avstyckningsdokument?
Finns det en nybyggnadskarta med infart inritad i bygglovsansökan?
Förrättningen kan vara bevis att servitut finns och grannens bygglov kan vara ett bevis att ts infart aldrig var tänkt som grannens infart
Finns det en nybyggnadskarta med infart inritad i bygglovsansökan?
Förrättningen kan vara bevis att servitut finns och grannens bygglov kan vara ett bevis att ts infart aldrig var tänkt som grannens infart
Ett alternativ kan ju vara att man kontaktar mäklaren och nämner att man planerar ditten och datten på den ytan. Huruvida det är ett bra alternativ är svårt att säga men det kanske är en lämplig åtgärd i något läge.
Eventuella servitut gällande fastigheten brukar väl stå med i prospektet? Om det inte står något om servitut så borde väl en spekulant undra lite och fråga mäklaren om statusen på TS väg? Åtminstone om det står klart att vägen ligger på TS fastighet.Claes Sörmland skrev:
Det viktiga är väl att prata med grannen så att det tydligt framgår i prospektet och mäklaren informerar om var fastighetsgränsen går så att den framtida nyinflyttade grannen köper fastigheten med rätt uppgifter. Generellt tar nog köpare det här med att undersöka tomtgränser och vägar lätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Hjälp dem att göra rätt.
Jag håller dock med alla som föreslår att TS markerar tomgränsen tydligt. Det gör det tydligt för en spekulant att vägen tillhör TS.