6 871 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Råtta, Iller, Hermelin. Tungt odjur.
Det låter som ett djur som använder framtassarna som händer och som lyfter på saker och sedan släpper ner saken igen. Letar väl efter mat i sitt uppvärmda lyxboende 😄. Tänk det lyckliga djur som tror att den löst alla problem som vintern annars innebär, kallt och jävligt, genom att flytta in hos dig till våren kommer. Pröva att sätta ett fat med lite bröd eller ost, grönsaker, matrester typ så kommer du snart kunna stå bredvid detta djur. Du har fått en inneboende som anser sig vara gäst hos dig med allt som man gör när man har gäster 😂. Bättre att mata än att få förstört. Den är bara hungrig 🐿️🦉🐾🦡Diim skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Jag kunde inte höra speciellt mycket på filmen, eftersom jag sitter bredvid ett Youtube-tittande barn. Men jag har viss erfarenhet av gnagare och mårddjur, och undrar om djuret luktar på något speciellt sätt? Isåfall skulle det kunna vara en iller, de ger ifrån sig en väldigt karaktäristisk lukt, eller stank skulle vissa säga. Till illerns fördel är att den gärna jagar råttor.
Känner ingen lukt alls faktiskt..SågspånPappspikEternit skrev:
Jag kunde inte höra speciellt mycket på filmen, eftersom jag sitter bredvid ett Youtube-tittande barn. Men jag har viss erfarenhet av gnagare och mårddjur, och undrar om djuret luktar på något speciellt sätt? Isåfall skulle det kunna vara en iller, de ger ifrån sig en väldigt karaktäristisk lukt, eller stank skulle vissa säga. Till illerns fördel är att den gärna jagar råttor.
Vi har haft mus & rått-gift på vinden och ute längst med husgrunden i ca 1 år! Det var osäkert på om vi hade råttor?, men möss har vi i tusentals! De verkar överleva allt. Det springer och gnagas inne i väggarna. Vi har fällor ute och inne i köket!
Vi har också en (eller flera?) möss inne. De är smarta som inte går i fällor eller äter giftet. En ekorre hade vi också inne på vinden. Otroligt vad den lät mycket. Och den förstörde också. Men vi hann ta den innan den orsakade för mycket problem.
Vi har ständig kontakt med vårt försäkringsbolag. De kommer hit var 3:e vecka. Hoppas det löser sig för dig.
Vi har också en (eller flera?) möss inne. De är smarta som inte går i fällor eller äter giftet. En ekorre hade vi också inne på vinden. Otroligt vad den lät mycket. Och den förstörde också. Men vi hann ta den innan den orsakade för mycket problem.
Vi har ständig kontakt med vårt försäkringsbolag. De kommer hit var 3:e vecka. Hoppas det löser sig för dig.
Ok. Kanske kan vara en ekorre ändå då! Låter ju sjukt mycket och är väldigt snabb! Hur fångade ni den? Bur?F FiaLind100 skrev:Vi har haft mus & rått-gift på vinden och ute längst med husgrunden i ca 1 år! Det var osäkert på om vi hade råttor?, men möss har vi i tusentals! De verkar överleva allt. Det springer och gnagas inne i väggarna. Vi har fällor ute och inne i köket!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 089 inlägg
Vi hade oförskämt tur med ekorren. Samma dag vi hade försäkringsbolag på besök var ekorren uppe på vinden. Och den var in i ett hörn. Så försäkringsmannen fångade den. (Jag vågade inte) Sen tätade vi hela jäkla vinden och övervåningen! Vi höll på i 3 dagar och bara tätade. Med folie och hönsnät.Diim skrev:
Jag rekommenderar verkligen att försöka att täta. Det finns mera springor och hål i ett hus än vad man tror. Stå på stege och kolla uppe längst med taket. Kolla på långsidor, ja…... Kolla överallt på ditt hus.Diim skrev:
Vi har en ekorre som har ett av sina matförråd uppe på vår vind. Den gör ingen som helst åverkan på något där uppe. Pruttar in ens. Så av allt man kan ha inomhus så är ekorre nog det snällaste djuret. Vi hade fladdermöss men de har tyvärr dött.Diim skrev: