Status
Inte öppen för fler kommentarer.
A
Om allt du skriver stämmer så har ju markägaren gett er lösningen.
Nu börjar de som äger marken säga att vi måste ha servitut och också strandskyddsdispens

Att de sen kommer gubbar som börjar bråka med markägaren lär inte vara till någon fördel för er förening som inte verkar ha ett enda papper och håller möten i gamlingens bastu på bryggan.
Hade jag varit markägaren hade jag dragit loss varenda bryggjävel och eldat upp dem och tagit eventuellt straff bara för att era gubbar bråkar.

Men ju mer man läser så börjar jag tro att ni har drakhuvuden på era båtar och hjälmar när ni är ute och åker. Handslag för fördelning av mark och inga papper alls :D

Ni får hålla ett nytt möte med en nutida sekreterare som skriver upp mötets innehåll, bjud in markägaren antingen på plats eller videolänk om vikingagubbarna vet vad det är. Och försök gå efter ägarens villkor så skall ni nog kunna få ha någon brygga kvar alls.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
F
Rkarlsson skrev:
Om allt du skriver stämmer så har ju markägaren gett er lösningen.
Nu börjar de som äger marken säga att vi måste ha servitut och också strandskyddsdispens

Att de sen kommer gubbar som börjar bråka med markägaren lär inte vara till någon fördel för er förening som inte verkar ha ett enda papper och håller möten i gamlingens bastu på bryggan.
Hade jag varit markägaren hade jag dragit loss varenda bryggjävel och eldat upp dem och tagit eventuellt straff bara för att era gubbar bråkar.

Men ju mer man läser så börjar jag tro att ni har drakhuvuden på era båtar och hjälmar när ni är ute och åker. Handslag för fördelning av mark och inga papper alls :D

Ni får hålla ett nytt möte med en nutida sekreterare som skriver upp mötets innehåll, bjud in markägaren antingen på plats eller videolänk om vikingagubbarna vet vad det är. Och försök gå efter ägarens villkor så skall ni nog kunna få ha någon brygga kvar alls.
Kanske grilla en hel gris och offra några slavar samtidigt så det blir bra stämning?

• Haha
  • Gilla
Okarlsson och 4 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Byäldsten är äldsta i antal år bott längst och bor på ön mest av alla. Ordföranden är väldigt ilsk nu då han fått sig ett par utskällningar av markägaren. Det är krig mellan ordföranden och markägaren nu. Ordföranden och byäldsten vill nu att vi alla tar tydligt parti mot markägaren på nästa möte. Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Tycker inte om bråk
Om du inte tycker om bråk bör du ställa dig på markägarens sida, eftersom det är vinnarsidan. Markägaren har antagligen fått påstötningar från Länsstyrelsen.

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
V
Anna_H Anna_H skrev:
Om du inte tycker om bråk bör du ställa dig på markägarens sida, eftersom det är vinnarsidan. Markägaren har antagligen fått påstötningar från Länsstyrelsen.
Man är ju rädd att förlora gemenskapen men jag tycker byäldsten och ordföranden börjar gå för långt nu. De pratar om att anmäl markägaren till myndigheterna och polis för brott mot strandskydd. Det verkar ju inte så bra

V Vissel-Johanna skrev:
De pratar om att anmäl markägaren till myndigheterna och polis för brott mot strandskydd. Det verkar ju inte så bra
Har markägaren brutit mot reglerna för strandskydd? Har byäldsten och ordföranden något att komma med i sin sak eller vill de bara bråka med markägaren för att de inte får ha sina bryggor (förmodligen svartbyggda) i fred?

V
A Avemo skrev:
Har markägaren brutit mot reglerna för strandskydd? Har byäldsten och ordföranden något att komma med i sin sak eller vill de bara bråka med markägaren för att de inte får ha sina bryggor (förmodligen svartbyggda) i fred?
De vill tukta upp markägaren eftersom han säger att någon har anmält våra bryggor. Vi har fått brev fr kommunen men de frågar ju bara vad som har hänt. Vi har svarat att vi har rätt
till bryggor.

Det här kommer gå åt skogen för er... lycka till!

• Gilla
Jimbo.S och 1 till
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Vi har svarat att vi har rätt till bryggor.
På vilket sätt har ni styrkt att ni har rätt till era bryggor? Att en godtycklig förening har bestämt det över huvudet på markägaren är tyvärr ingenting värt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Jösses. Ni verkar ha blivit totallurade av byäldsten och ordförande, tyvärr. Byäldsten och ordförande sitter och borrar hål i båten ni alla sitter i och säger att ni ska lita på dem och inte prata med ägaren som försöker hitta en lösning.

Oavsett hur nu gör riskerar ni era svartbyggen (bryggorna), men ni kan ju åtminstone försöka minimera skadan istället för att förvärra den som era "kunniga" talesmän gör.

Det här är nog en av de konstigaste trådarna ever.
Hur kan du/ni tro att ni agerar på ett korrekt sätt?
Genom att fortsätta bete er illa mot markägaren så kommer ni effektivt ta död på alla möjligheter att nå en fredlig lösning.
Hade jag varit markägare hade jag satt emot allt jag kunnat. Människor som er ska man hålla väldigt kort!

V Vissel-Johanna skrev:
Vi har fått brev fr kommunen men de frågar ju bara vad som har hänt. Vi har svarat att vi har rätt
till bryggor.
Det är här som fördelen med den byråkratiska angreppspunkten visar sig. Ni kanske hade ett muntligt godkännande från den gamla markägaren att bygga bryggorna. Men finns det bygglov? Hur gamla är bryggorna? Finns det strandskyddsdispens om bryggorna är nyare än den lagen? Helt enkelt har ni juridiskt rätt att ha bryggorna där. Om svaret är ja måste ni bevisa detta. Med papper och byråkrati. Med fördel utan att ta vare sig markägaren eller någon annan i örat.

V Vissel-Johanna skrev:
Man är ju rädd att förlora gemenskapen men jag tycker byäldsten och ordföranden börjar gå för långt nu. De pratar om att anmäl markägaren till myndigheterna och polis för brott mot strandskydd. Det verkar ju inte så bra
Ojojoj. Ni har alltså byggt bryggor på annans mark och hotar, när någon (okänt vem) upptäckt detta med att polisanmäla markägaren för att han har era bryggor på sin mark? Så markägaren får betala vite om han inte river era bryggor? Vilket han inte får göra eftersom han d´å begår brottet Egenmäktigt förfarande, då det inte är hans bryggor.

Förstår du hur bakbunden markägaren är? Han kan inte ge er tillstånd att ha bryggor, det kan bar lantmäteriet göra. Och han kan inte riva dem, det kan bara ni själva göra. Det enda markägaren KAN göra är att kräva att ni ansöker om servitut och strandskyddsdispens. Men det vägrar ni att göra.

Den så kallade byäldsten och ordföranden måste prata med kommunen och länsstyrelsen, de måste ansöka om servitut och strandskyddsdispens om det ska bli några bryggor. Sedan får ni rätta er efter vad de säger. Blir det nej måste ni återställa marken, dvs ta bort alla bryggor och eventuellt annat ni anlagt.

Och sluta bråka med markägaren, han är faktiskt inte part i målet, hur märkligt det än låter. Allt handlar om strandskyddsreglerna och dem kan inte markägaren påverka.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Min far frågade vår sommarstugegranne om han fick anlägga en brygga på hans mark 1951. När grannen skulle sälja marken 40 år senare var det inga problem att stoppa försäljningen med anledning av att vi hade en brygga där. Att grannen tyckte vi var otacksamma får man leva med.

• Wow
Anna_H
  • Laddar…
V Vissel-Johanna skrev:
Ja för den gemenskapen verkar vara värd att bevara....

V
Fairlane Fairlane skrev:
Jösses. Ni verkar ha blivit totallurade av byäldsten och ordförande, tyvärr. Byäldsten och ordförande sitter och borrar hål i båten ni alla sitter i och säger att ni ska lita på dem och inte prata med ägaren som försöker hitta en lösning.

Oavsett hur nu gör riskerar ni era svartbyggen (bryggorna), men ni kan ju åtminstone försöka minimera skadan istället för att förvärra den som era "kunniga" talesmän gör.
jag är orolig för att byäldsten och ordföranden tagit allt för långt. Markägaren säger att allt är utrett och klart och att det är vi som saknar rättigheter.. får försöka ta reda på om och hur man tar sig ut vår förening. Men jag blir ju helt ensam då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.