När delar av elinstallationen gjordes om i vårt hus för några år sedan bad jag om ett 3-fasuttag i garaget.
Det har inte använts fram till nu, då vi blivit med elbil.
När jag ansluter elbilsladdaren med 16A 3-fas fungerar laddningen mindre än en timma innan säkringen bryter. Säkringen är en Hager MCN316 dvs med C karaktäristik.
Bör jag byta säkring till något annat?
Vilken tror ni är orsaken till att strömmen bryts?
Ingen av sladdarna var varma. Laddsladden var rak, dvs ej upprullad. Samtliga komponenter är nya och frächa.
Bilen kan laddas på offentliga uttag, men problem med bruten ström har uppstått någon gång vid längre laddning på stan på 1-fas 32A (7,4 kW)
Det har inte använts fram till nu, då vi blivit med elbil.
När jag ansluter elbilsladdaren med 16A 3-fas fungerar laddningen mindre än en timma innan säkringen bryter. Säkringen är en Hager MCN316 dvs med C karaktäristik.
Bör jag byta säkring till något annat?
Vilken tror ni är orsaken till att strömmen bryts?
Ingen av sladdarna var varma. Laddsladden var rak, dvs ej upprullad. Samtliga komponenter är nya och frächa.
Bilen kan laddas på offentliga uttag, men problem med bruten ström har uppstått någon gång vid längre laddning på stan på 1-fas 32A (7,4 kW)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Hur mycket drar laddaren då? Om vi antar att elanläggningen är ok så drar laddaren runt 20 A per fas. För tre faser blir det nästan 14 kW.
Om säkeringen går så verkar det ju som att laddaren drar mer ström än 16A, åtminstånde på någon av faserna.
Jag är också intresserad av vad en elbilsladdare drar. Jag har dragit fram ett 25mm rör till bilplatsen just för att kunna mata en eventuell framtida elbil med 3 x 32A, då man får dra in 5 st 6mm2 FK i ett 25 rör. 22 kW borde ladda upp en elbil hyfsat snabbt.
Jag är också intresserad av vad en elbilsladdare drar. Jag har dragit fram ett 25mm rör till bilplatsen just för att kunna mata en eventuell framtida elbil med 3 x 32A, då man får dra in 5 st 6mm2 FK i ett 25 rör. 22 kW borde ladda upp en elbil hyfsat snabbt.
Laddaren är ställd på 16A alltså 11kW.
Hemma har man ytterst sällan nytta av att ladda med mer än 11kW
Hittills har jag nöjt mig med 1-fas 10A då laddas 20kWh på ungefär 14h. Dock är verkningsgraden lite sådär vid så långsam laddning.
Hemma har man ytterst sällan nytta av att ladda med mer än 11kW
Hittills har jag nöjt mig med 1-fas 10A då laddas 20kWh på ungefär 14h. Dock är verkningsgraden lite sådär vid så långsam laddning.
Om säkringen löser ut så beror det oftast på att det gått för mycket ström, helt enkelt.
Hur lång är kabelvägen från elcental till laddare? Det kanske kan bli så att en lång kabel skapar ett stort spänningsfall som gör att strömmen ökar? Det verkar ju som att strömmen bara hamnar lite för högt, då du kan ladda i en timme.
Går det att ställa ner laddaren på ett lite lägre värde, t.ex. 3 X 13A, så kanske det går bättre.
Hur lång är kabelvägen från elcental till laddare? Det kanske kan bli så att en lång kabel skapar ett stort spänningsfall som gör att strömmen ökar? Det verkar ju som att strömmen bara hamnar lite för högt, då du kan ladda i en timme.
Går det att ställa ner laddaren på ett lite lägre värde, t.ex. 3 X 13A, så kanske det går bättre.
Kabelvägen från 3-vägsuttaget är 5 meter och kabeln minst sagt väldimensionerad. Från centralen till uttaget är det bara 20 cm, den kabeln ser dock jämförelsevis klen ut.
Jag kan ställa ner laddaren till 3x10A. Tyvärr finns det inget steg där emellan. Anledningen till att jag köpte kabeln var dock möjligheten att ladda med hög effekt när behov finns, därför är jag angelägen om att finna lösningen.
Får en 16A-trefaskontakt säkras med 3x20A?
Jag kan ställa ner laddaren till 3x10A. Tyvärr finns det inget steg där emellan. Anledningen till att jag köpte kabeln var dock möjligheten att ladda med hög effekt när behov finns, därför är jag angelägen om att finna lösningen.
Får en 16A-trefaskontakt säkras med 3x20A?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Låter som att du behöver mäta strömmen för att avgöra om laddaren drar mer än den ska eller om säkringen löser för tidigt.
Det kan praktiskt vara lite svårt med ett trefas CEE-uttag om du inte har TRMS mätinstrument, lämplig strömmätningsadapter och vana. Avläsa elmätaren tror jag kan vara vilseledande då laddaren troligen är långt ifrån en snäll resistiv last. Det ska va om din elmätare kan visa ström per fas.
Det kan praktiskt vara lite svårt med ett trefas CEE-uttag om du inte har TRMS mätinstrument, lämplig strömmätningsadapter och vana. Avläsa elmätaren tror jag kan vara vilseledande då laddaren troligen är långt ifrån en snäll resistiv last. Det ska va om din elmätare kan visa ström per fas.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
OT: Infälld ledning med arean 6 mm2 räcker inte för att säkra med 32 A. Du behöver antingen en utanpåliggande kabel eller 10 mm2 FK i rör.pelpet skrev:
Kan du ladda bilen i andra 3-fasuttag utan att säkringen går? På stan eller på jobbet t ex.
Funkar det skulle jag misstänka att din säkring hemma inte är riktigt frisk. Prova att byta den i så fall.
Gör laddaren något efter en timme som kan orsaka en strömspik som får säkringen att lösa ut.
Funkar det skulle jag misstänka att din säkring hemma inte är riktigt frisk. Prova att byta den i så fall.
Gör laddaren något efter en timme som kan orsaka en strömspik som får säkringen att lösa ut.
Det är inte helt ovanligt att delar i säkringen urartar vid relativt låg RMS last däremot hög toppström tex med nätagg för datorer dvs switchad teknik med stort olinjärt bidrag, din laddare är med stor sannolikhet åt samma håll. Symptomen är först att de löser vid långt under märkström och ofta slutar det med att de inte går att återställa.
Så om du har möjlighet mäta vettigt gör det först annars kan nog Patrik E:s råd med utbyte vara vettigt och gärna då annat fabrikat också.
Så om du har möjlighet mäta vettigt gör det först annars kan nog Patrik E:s råd med utbyte vara vettigt och gärna då annat fabrikat också.
Ett 16 a uttag får inte säkras med 20 a. Man kan däremot byta till ett 32 a uttag och säkra 20a eller helst 25 a. Det kräver nya kablar på 6 mm2. En sådan åtgärd kräver att man kollar upp matningen hur den är dimensionerad och avsäkrad.dadid skrev:Kabelvägen från 3-vägsuttaget är 5 meter och kabeln minst sagt väldimensionerad. Från centralen till uttaget är det bara 20 cm, den kabeln ser dock jämförelsevis klen ut.
Jag kan ställa ner laddaren till 3x10A. Tyvärr finns det inget steg där emellan. Anledningen till att jag köpte kabeln var dock möjligheten att ladda med hög effekt när behov finns, därför är jag angelägen om att finna lösningen.
Får en 16A-trefaskontakt säkras med 3x20A?
Att laddaren löser ut säkring reap jfb efter en längre tid kan även tyda på ett fel i laddaren som uppkommer när den blir genomvarm???
Vad har du för huvudsäkring i huset? Om du har 20A eller större huvudsäkring så kanske det är enklast att byta kabeln mellan elcentral och trefasuttag till en 5G10, byta uttaget till ett som är anpassat för 32A eller (om det finns), säkra upp till 20A på trefasuttaget och sedan skaffa en CEE-övergång från 16A till 32A så att du kan koppla in laddaren. Då borde laddaren kunna köra på typ 17A-18A utan att det blir problem. Iallafall så länge du inte slår på några effektstarka förbrukare i huset i övrigt.
Borde det inte vara bättre att först undersöka om/vad som är fel först? Få abonnemang för hem ger möjlighet till bruk av 10 mm2 kablar eller avsäkringar 25 A. Av vad som TS kommit in med verkar något fel, säkring eller laddare bör ligga bakom, den säkringen tål normalt en del överlast under långa tider.
