7 244 läst ·
111 svar
7k läst
111 svar
Rätt monterade radiatorer?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom pannan är en stor tank med minimalt motstånd, samt att det är kort avstånd mellan stigare och retur kan jag fortfarande inte se något praktisk skillnad av cirkulationspumpsplaceringen.
Tilläggas bör att under min tid som rörmokarlärling argumenterande jag ihärdigt för att pumpen skall monteras på tilloppet, med samma argument som Daniel. Chefen så ,-det är ingen praktisk skillnad, montera den på returen, så håller den längre!
Till TS.
Stäng samtliga element förutom det aktuella, och sätt pumpen på maxeffekt. Blir inte båda sidor då lika varma, så övergår det mitt förstånd. För övrigt förstår jag inte din senaste beskrivning. Kan du göra en ritning?
Tilläggas bör att under min tid som rörmokarlärling argumenterande jag ihärdigt för att pumpen skall monteras på tilloppet, med samma argument som Daniel. Chefen så ,-det är ingen praktisk skillnad, montera den på returen, så håller den längre!
Till TS.
Stäng samtliga element förutom det aktuella, och sätt pumpen på maxeffekt. Blir inte båda sidor då lika varma, så övergår det mitt förstånd. För övrigt förstår jag inte din senaste beskrivning. Kan du göra en ritning?
Jö Staffan det här precis den betydelsen, tumregelmässigt kan du sätta pumpens halva tryckuppsättning som term där. Dvs vid en typisk villapump får du kompensera med 0.2-0.3 bar i ökat förtryck utöver statiska vätskepelaren om du sätter den på returen.
Har som sagt inte mycket med TS att göra men för ordningens skull får vi försöka vara någorlunda korrekta särskilt som många av oss nagelfar vad Liteavvarje skriver.
Har som sagt inte mycket med TS att göra men för ordningens skull får vi försöka vara någorlunda korrekta särskilt som många av oss nagelfar vad Liteavvarje skriver.
Det är ett 80/60 system? Felaktigt eller i bästa fall irrelevant.S scim skrev:Du är ju helt obegriplig. Vad i det jag skriver har med breddgrader att göra? Det känns som att du bara kastar ur dig påståenden.
Det är ett 80/60 system? Felaktigt eller i bästa fall irrelevant.
Alla kombipannor styrs av utegivare? Felaktigt
Cirkulationspumpen sitter inte på returen? Felaktigt
Kan du inte bara erkänna att du inte vet vad du pratar om istället för att fortsätta förvirra alla
Alla värmekällor som arbetar med temperaturer mellan +70-+90 är hetvattensystem
Bara en del värmepumpar och El-pannor går ner till det behov av temp som behövs
Det med breddgrad som jag skrev är ett exempel beroende på vad det blir för temperatur utomhus - 40C i Jokasjärvi ca 80C i systemet , + 40C i Afrika 0C i systemet
I det första är det ett hetvattensystem , i det andra faktiskt inte ett lågtempsystem utan ett
ingentempsystem om man kan kalla det så
I samtliga fall oavsett om det behövs värme eller inte ,så är det värmekällan som bestämmer Alla kombipannor styrs av utegivare? Felaktigt
All utgående värma regleras förhoppningsvis en shunt ,utom EP och VP
och den värmen tas från en panna med hetvatten
Cirkulationspumpen sitter inte på returen? Felaktigt
Du har klart fel , en cirkpump ska sitta på utgående , min 30 cm från shunten och framledningsgivaren min 20 cm från pumpen för blandning på utgående ska ske
Det ofrånkomligt med olika viljor och tyckanden på ett forum , men ni måste hålla er till dom fakta som gäller för värme , det finns inget annat än tryckfall , flöde och temperatur som bestämmer en anläggnings funktion
Jag har utlämnat en del u skriften , för det är staffan 2000 så ska svara på mina frågor och något facit lämnar jag inte
Stopp och belägg det var bar 1/3 av mina frågor fortsätt med de nästa 2/3Staffan2000 skrev:
OK. Liteavvarje, förresten -får jag kalla dig för Donald?
I ett slutet system genererar pumpen ett övertryck på utloppsida och ett undertryck på inloppsida. Var man än monterar pumpen kommer ca: hälften av radiatorerna att befinna sig på sugsidan och hälften på trycksidan.
Med hopp om tillnyktring
Staffan
Du är fortfarande för sent ut med något , det har jag redan föreslaget , varför skriva igenStaffan2000 skrev:
useless skrev:
Tydligen behöver jag vara hör , när det inte kommer några vettiga svar från annanuseless skrev:
Sluta hacka om du har något att komma med
Du har varit med sedan 2007 och har hela 7 bästa svar , kanske lika bra att du sätter dig på skolbänken och lär dig något , eller tyst läser på forumet på de svar som ges , som lärdom
Du får ta och informera bland annat Grundfos om detta då, eftersom dom säger att det går lika bra att placera på stigare och retur. Men dom är ju bara tillverkare av cirkulationspumpar så vad vet dom.L Liteavvarje skrev:
Bästa svar är ett nytt påfund. Det säger tyvärr inte så mycket om hur korrekta svar man ger.
Du kan behöva strypa de raddar som har högt flöde så att en del av flödet flyttas över till raddar med sämre flöde. Vattnet färdas lättaste vägen så har nån rad litet flödesmotstånd kan en stor del av vattnet passera där. Känn med handen på radiatorn om den är nästan lika varm upptill som den är nertill skillnaden bör inte vara allt för stor. Tror inte du ska bry dig om vart T kopplet sitter på radden har sett många såna raddar och förutsätter att dom funkar som dom ska. Har du inte vp behöver du inte bry dig om framledningen blir det kallt inne öka på tempen ut på radiator högre framledning kostar inte mera så lite dåligt injusterade raddar kan man fuska till med högre framledning.R Rignin skrev:Han har skarvat på gamla in till nya med mindre rör in i garaget där golvvärmen har en egen pump som inte används.
Känns att gamla pumpen går men det verkar komma mest värme upp där slingan slutar i garaget av naturliga skäl, lite i sovrummet först, nästa 2 får dåligt och sista 2 mest.
Däremot ströp jag värmen inatt på en som saknar termostat, då alla inte ska ha en och då ökade värmen i huset.
Men enligt Daniel 109 är det lite diffust med vilka kriterier som det sätts efter , så kan det inte vara en garanti på bästa svar , om jag tar bort 50% från mig , vad skulle det görauseless skrev:
OK sväljer det , men var inte ledsen du har dina ljusa sidor och vet en hel del som jag upptäckt av inlägg , du får dina rosor så småningomS smurfen72 skrev: