7 244 läst ·
111 svar
7k läst
111 svar
Rätt monterade radiatorer?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Om du inte förstår den uppställning som jag gjort , så uppfattar jag det som att du ska trolla miguseless skrev:
Att ha Troll på ett forum är inget bra
Du pratar om kombipanna jag pratar om värmekällor , du tror inte att dom styrs via utegivareuseless skrev:
du ska inte tro , du ska veta innan du säger något , för annars finns det inte någon relevans i det du skriver , samt att du nu har tillfälle att framföra att det du som rätt och jag har fel
Men det finns säkert artiklar på internet som du kan läsa och förkovra dig i ämnet värmekällor
och värmning av hus , annars får du väl sätta dig på skolbänken igen
Jag frågade hur du kom fram till att det är ett 60-80 system utifrån frågeställningen i trådens första inlägg. Du har fortfarande inte svarat på det.L Liteavvarje skrev:
Du skrev:Du pratar om kombipanna jag pratar om värmekällor , du tror inte att dom styrs via utegivare
du ska inte tro , du ska veta innan du säger något , för annars finns det inte någon relevans i det du skriver , samt att du nu har tillfälle att framföra att det du som rätt och jag har fel
Men det finns säkert artiklar på internet som du kan läsa och förkovra dig i ämnet värmekällor
och värmning av hus , annars får du väl sätta dig på skolbänken igen
"OK bra att du frågade , han har en kombipanna , sådana brukar vara
Exempel Olja +el , Pellets + el Ved +el och bara El ,dessa är högtemppannar och arbetar
i skiktet 60/80 system , max 80 ut och 60 in , dom kan även gå på sparlåga med mindre temp , dom styrs till 100% av utomhusgivare + ev . innomhusgivare"
Det tolkar jag som att du vet att 100% av alla komipannor i hela Sverige styrs av en utegivare. Hur kan du veta det? Jag är ganska säker på att det finns undantag...
Dags för dig att starta i # 1 och läsauseless skrev:
I inlägg # 2 kom frågan i # 3 kom svaret , då kunde svaren på lite mer nyanserade
Då tar vi det frän början lite lätt
En värmekälla 60/80 system , det är det som det talas om nu , ska alltid ha en hög temp ,
( förutom en El-panna som kan ha mycket lägre temp , den tillverkad för det ) annars mår den inte bra , utan rostar sönder , den utgående tempen till radiatorerna regleras med en shunt som styrs via utegivare eller att någon går ändrar manuellt med en spak eller handtag ,
Regleras inte utgående så kan det bli 70C ut när utetemp är noll .
Bra med bastu men inte på dom ställena , utan då bara i bastun .
Som jag sa förut läs på om värme ordentligt och kom tillbaka så ska jag svara dig
Det är nästan att jag börjar tänka lite troll om dig nu
Var
Ok. Förut skrev du att TS radiatorsystem kräver 80 grader. Nu har du backat till att det bara är själva pannan som kräver det. En bra början..L Liteavvarje skrev:
Inte frågan om att backat , för det har jag inte , och kommer inte att göra det heller ,useless skrev:
värmekällan är det viktigaste sedan radiatorerna
Skrev aldrig om att han skulle ha 80C på radiatorer utan min fråga gällde vad som fanns
för att kunna avge ett svar när det då är det viktigt att det är rätt storlek på radiatorena och rördragning finns
TS lyckades ju inte ställa en bra begriplig fråga så svaren i början blev därefter och tydligen var denne nöjd med det. Men varför fortsätta in absurdum med ytterligare förvirrande inlägg som enkelt kan visas vara felaktiga i många och väsentliga stycken? Blir ju inte av värde för någon som tex söker liknande frågor och kommer in i tråden, ja kanske som komik i någon udda form då.
Att pannan klarar att leverera hög temperatur är inte samma sak som att systemet är dimentionerat för 80grader. I praktiken finns det knappt några sådana system. Så det påståendet är taget helt ur luften. Att de till 100%styrs med utegivare är också helt fel. Det förekommer både helt manuella system och de med inne givare. Man kan hoppas att de förstnämnda är på upphällningen. Svaret om den genomtänkta strypningen med ett smalare rör är också helt fel.
Det blir inte bra om man ger tvärsäkra svar bör man inte vet förutsättningarna. Att TS sedan markerar ett av trådens mest felaktiga svar som bäst gör saken ännu mer komisk.
Det blir inte bra om man ger tvärsäkra svar bör man inte vet förutsättningarna. Att TS sedan markerar ett av trådens mest felaktiga svar som bäst gör saken ännu mer komisk.
Du ger dig inte med att säga fel fel om än i förtäckt form , du ska ha klart för dig att även du är färsking på forumet och hela 7 bästa svar , helt otroligt att med den säkerhet du visar inte ha flerD Daniel 109 skrev:Att pannan klarar att leverera hög temperatur är inte samma sak som att systemet är dimentionerat för 80grader. I praktiken finns det knappt några sådana system. Så det påståendet är taget helt ur luften. Att de till 100%styrs med utegivare är också helt fel. Det förekommer både helt manuella system och de med inne givare. Man kan hoppas att de förstnämnda är på upphällningen. Svaret om den genomtänkta strypningen med ett smalare rör är också helt fel.
Sen det med att framföra att jag sagt att systemet är dimentionerat för några 80C och är taget ur luften , har inte sagt det , klart systemet klarar den temperaturen om det behövs , det är järn och koppar i den
Du säger själv :: i praktiken finns det knappt några sådana system HUR SKA DU HA DET ,
du tillstår ju i texten att det finns .
Det är nog lika bra att även du sätter dig på skolbänken och läser om värmesystem
Håller med dig tvetydigheten i TS fråga , men går alltid att få fram rätt på något genom att frågaGK100 skrev:
TS lyckades ju inte ställa en bra begriplig fråga så svaren i början blev därefter och tydligen var denne nöjd med det. Men varför fortsätta in absurdum med ytterligare förvirrande inlägg som enkelt kan visas vara felaktiga i många och väsentliga stycken? Blir ju inte av värde för någon som tex söker liknande frågor och kommer in i tråden, ja kanske som komik i någon udda form då.
Men jag har all full rätt att påpeka om det kommer syrliga kommentarer , ävensom att det jag säger är helt fel , ska jag då bara tacka och ta emot och andra tycka , bra han sitter med Svarte Petter , aldrig min yrkesstolthet och kompitens motsätter sig det 100%
Nog om det får se vad det blir
Naturligtvis klarar systemet 80 grader. Det gör väldigt många system, även om de inte är avsedda för det. Vad jag menar med att det knappt finns, är att det i princip inte finns system som kräver den temperaturen för att klara värmebehovet.
Det är tämligen uppenbart att det är andra kriterier än det mest korrekta svaret som blir utnämnt till ”bästa svar” många gånger.
Det är tämligen uppenbart att det är andra kriterier än det mest korrekta svaret som blir utnämnt till ”bästa svar” många gånger.
Vilka en panna man har har väldigt lite med om radiatorerna är låg temp eller hög tempade mitt system blir ju knappast högtemp när jag eldar och när jag inte eldar utan vp startar så blir det ett lågtemp system
I stort sett alla moderna bergvärme pumpar klarar 63 grader framledning många klarar 65 grader och det enbart med kompressorn men är det så kallt behövs ofta elspets och då klarar tex min Nibe F1245 70 grader så länge returen ligger under 58 grader naturligtvis är det en fördel om dom kan värma huset vid lägre framledning. Många olje/pellets pannor styrs av utegivare och många styrs enbart av innegivare och det finns dom som styrs av båda men det är nog rätt ovanligt. Jag tror inte den där radden sitter i ett system som behöver 80 grader vid dut troligtvis betydligt mycket lägre. Man kan inte styra om värmen ska hamna mot plåten som ligger mot ytterväggen eller den som ligger in mot rummet man kan endast styra flödet genom radden och därmed deltat.L Liteavvarje skrev:OK bra att du frågade , han har en kombipanna , sådana brukar vara
Exempel Olja +el , Pellets + el Ved +el och bara El ,dessa är högtemppannar och arbetar
i skiktet 60/80 system , max 80 ut och 60 in , dom kan även gå på sparlåga med mindre temp , dom styrs till 100% av utomhusgivare + ev . innomhusgivare
Lågtemp 45/55 är till största delen värmepumpar max 55 ut och 45 in , finns dom som kan ge upp till 60 men är inte ekonomiskt , kompressorn får jobba rätt kraftigt då
Hoppas att du är nöjd med svaret
MVH liteavvarje
Det är bra att du tillstår det med hög temp , det är till att backa i trådenJ Daniel 109 skrev:Naturligtvis klarar systemet 80 grader. Det gör väldigt många system, även om de inte är avsedda för det. Vad jag menar med att det knappt finns, är att det i princip inte finns system som kräver den temperaturen för att klara värmebehovet.
Vad menar du med knappt finns , det finns många sådana system , vilken temp anser du dom har i Jokasjärvi och på andra ställen i norr , när tempen kryper till -40C , så det ska du inte komma med att det inte finns mer än enstaka
Det med bästa svar , hur det beräknas har jag ingen aning om och bryr mig inte , det är ovidkommande i det hela , enär jag inte jagar för att vara bäst på något vis , utan det är ev hjälp för en frågeställare som räknas , om frågan ligger inom mitt kompitensområde och det är inte jag som sätter det
Jag fattar inte att du kan misstolka mina svar så pass mycket. Att anläggningen tål hög temperatur betyder inte att det är ett högtemperatur system. Jag vet inte vilken temperatur systemet behöver, men jag är rätt säker på att det ligger under 80grader.
Jag har inte talat om högtemp på radiatorena den regleras ut till det värde som behövs på ett eller annat sätt , det är värmekällan och vad den kan ge som avgör om det är ett högtempsystem eller inteD Daniel 109 skrev: