Hej.
Hur vet jag att jag vad jag ska välja?
- Jag vill ha ett bra skydd
- Jag vill ha hjälp när jag behöver
- Jag vill ha så låga självkostnader som möjlig
Vad ska man välja?
Ska jag bara försäkra huset eller ska jag ha hem&villaförsäkring?
Hjälp?

Tacksam för alla svar jag kan få.

Hemmakatten
Du ska ha en hem & villaförsäkring. Villaförsäkringen täcker själva huset och fastigheten, hemförsäkringen täcker lösöret innanför väggarna. Låga kostnader får man inte om man väljer ett skydd som täcker det mesta. Det är en avvägning man får göra.

• Gilla
Frågvis86
  • Laddar…
Tack för ditt svar.
Låter vettigt att skydda både hem & villan.
Dom jag kollat med säger att man kan sänka års kostnaden om jag väljer höga självrisker.
Tyckte inte det blev någon skillnad direkt.
Har du något tips på vad man ska välja?
Dom pratar om massa olika extra saker man kan välja till, hur ska jag veta vad man behöver eller inte?

BirgitS
Toppen med ett och samma ställe som samlar jämförelser. När man jämför mellan de olika som toppar, är det väldigt små skillnader.
Störst skillnader är självrisker, allt från 0kr till 5000kr eller 20%.

Är det någon som står ut med unika skydd?
Eller finns det något skydd som saknas som man borde ha?
Kan man förhandla till sig bättre skydd för Tex. Spabad, bergvärme eller något annat som är dåligt?

Tacksamma för alla tips man kan få 🤗

Det finns knappast förhandlingsmån om speciallösningar hos de etablerade bolagen.

En hemförsäkring innehåller ju åtskilliga moment som inte har direkt med hemmet att göra. Ex. rättsskydd, som betalar advokatkostnader (med hög självrisk) om du skulle behöva gå till domstol för något.

Du har för det mesta även reseförsäkring i hemförsäkringen (skippa Folksam, sök på mina inlägg om Folksam och reseförsäkring).

• Gilla
Frågvis86
  • Laddar…
Excel
Jag har tidigare jobbat på ett försäkringsbolag. Du ska få lite tips.

1. Tilläggsförsäkringar kan vara mycket bra, typ husplus som minskar åldersavdraget vid vattenskada.

2. Utökad reseförsäkring kan också vara bra om man reser, då slipper du köpa dyra reseförsäkringar.

3. Gällande självrisk, fondera ett par extra hundralappar under ett års tid, då har du råd med lite högre självrisker.

4. Ha samma bolag på bilen och hemförsäkring, om det blir inbrott i bilen och de snor egendon blir det två självrisker om du har bilen och hemmet i två olika bolag.

5 Har du barn och barnförsäkring, försäkra från födsel och byt aldrig bolag fram till barnet fyller 18.

6. Många bolag erbjuder vissa rabatter via fackförbund. Kolla detta.

7. Dyrast behöver inte vara bäst.

Lycka till

• Gilla
Frågvis86
  • Laddar…
Excel's punkt nummer 1. är värd en hel del! Täcker t ex maskinell utrustning som frys, diskmaskin etc där garantin gått ut. Visserligen med åldersavdrag och självrisk. Elavbrott då frysen är full med mat är inte heller kul. Vissa bolag har nu extra tilläggsförsäkring för dator, mobil etc som också kan vara intressant, åtminstone när produkterna är nya.

De där extraförsäkringarna som butiken försöker sälja samtidigt som man köper TV etc är dyra, det är bättre att lägga in i hemförsäkrkngen istället.

Redigerat:
  • Gilla
Frågvis86
  • Laddar…
Tack Excel o Yonna

Känns som alla försäkringsbolagen alltid pratar om dom stora kostnaderna.
Men ofta kan det vara dom små som ofta kostar mer. Är brand, inbrott, hussvamp, vattenskador så ofta återkommande?
Vad gör man när spisen, kylen, tvätt maskinen eller värmepumpen går sönder? Halv små kostnader men mer återkommande.
Men man har självrisker och avdrag.
Det är verkligen en en djungel.

Har man hus, bil och kanske någon olycksfallsförsäkring passerar man lätt ett femsiffrigt belopp/år. Har man husdjur blir det värre.

Ja, det kostar att ha skydd :-( men vad kostar det att stå utan?
Är det värt och välja bort?
Känns som om man råkar ut för "fel" skada så önskar man att hjälpen fanns där.

Jag förstår varför man ska skydda sig mot brand, vattenskador och inbrott.

Men vad mer behöver man?
Jämför man med de försäkringsbolagen som toppar konsumenternas så har dom alla extra skydd man kan välja.
Men kan man välja något mer?
Och vad mer kan man behöva?
Vad av allt extra ska man ta bort och vad ska man ha kvar?
Och varför?

Beror lite på hur man är som person, jag tar aldrig några tillägg och väljer hög självrisk, (har 10000:-) får då lägre premie men får fixa en del själv.

Vi har bara villaförsäkring.
Min sambo är med i facket och då ingår hemförsäkring i medlemsavgiften.

Jag försäkrar det jag anser kostar så mycket att det svider att ta kostnaden direkt ur "plånboken", dvs villa&hem, bil, rese/sjukvård, etc.
Inga försäkringspengar på vanliga vitvaror, hemelektronik, etc, det tas från vanligt sparkonto för oförutsedda utgifter.
Och har valt högre självrisker.

Som jag ser det så är det inte lönt att betala speciellt mycket mer för tillägg som skall ersätta ex. hushållsmaskiner. Antag att tvättmaskinen pajar när den ä'r 5 år. Lite tidigt för att planerat köpa en ny, men den är ändå såpass gammal att man kanske inte är jätteledsen över att behöva byta ut den. Har du då hållit på och betalat en extra försäkringspremie i 5 år, får stå för självrisk, åldersavdrag osv. Så kanske man lika gärna hade kunnat betala den nya maskinen rakt av själv istället. Och sannolikheten att en hushållsmaskin skall paja vid för låg ålder är ju inte jättestor.

Jag tror att de flesta av oss råkar ut för det, säg 4 - 5 ggr under en 40 årsperiod?

Som jag ser det så är det viktiga att man har försäkringar som täcker brand, inbrott osv. Saker som är så stora och dyra att man inte klarar en smäll om det händer. Dit räknas även reseförsäkring. Om du blir svårt sjuk utomlands och ex. måste transporteras hem, så kostar det direkt flera hundra tusen, även om det är från ett nära resmål. Inom Europa "skall" du få sjukvård gratis (I Italien kan man ligga på intensivvård i flera dygn utan att få vätska, varken dryck eller dropp), men som sagt hemtransport måste täckas av din reseförsäkring.

Jo en sak till. Jag menar att om man funderar på ett mindre känt försäkringsbolag, så bör man kolla lite hur de sköter skadereglering. Det finns exempel här på forumet, där folk har tvingats betala konsultarvode för skaderegleraren.

Eller bolag som reflexmässigt säger nej till alla former av kostnader efter en brand. En släkting till mig drabbades för ett antal år sedan, hyreshuset han bodde i brann, han tvingades hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram. Inkvarterades på hotell genom brandkårens försorg då på natten. Försäkringsbolaget "nej det är för dyrt, det får du står för själv". Det bolaget finns inte längre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.