Har fått mycket hjälp från medlemmar tidigare. Detta ger mersmak :)

BAKGRUND
Äger en fastighet, Kallar den FA Sidan om min tomt finns en annan fastighet, kallar den FB.

Dessa två fastigheter har en gång varit en fastighet. avstyckades någon gång 1975

I samband med detta , har ett officialservitut skapats, där FB är härskande. Min fastighet (FA) är då tjänande.

Servitutet lyder "FB ( Härskande ) skall äga rätt att använda väg på område X, till en bredd på 3 meter över lotten A (FA) Tjänande"

Område X är inritat på en karta på servitut dokumentet.

FRÅGA

Då jag sjäv använder servitut område(Område X) som utfart från min tomt undrar jag följande:

Har Härskande FB rätt att hindra mitt nyttjande av område X ? Menar då att tex parkera över natten eller använda Område X som gästparkering?. Detta skullle hindra mig att komma ifrån tomten.

Jag har full förståelse att man ställer bilen för tex tillfällig avlastning.

Det jag är rädd för är att FB är i stort behov av reperation , i princip 100 % .
Vilket kommer att innebära mycket trafik med både tunga och lätta fordon.
Samtidigt är det väldigt lite plats på tomten för FB att lägga material.

Lite råd vore jätte bra

Jag tackar alla i förskott

MVH

"SiggeSwede"

Redigerat:
Rätt att använda väg brukar betyda för transport. Inte parkering eller materialupplag osv. FB har inte rätt att hindra dig att nyttja området, så länge inte ditt nyttjande hindrar framkomligheten.

Däremot så har den härskande fastigheten "prioritet". Jag har hört talas om ett fall där båda fastigheterna nyttjade en väg, den härskande fastigheten bestämde sig för att bygga upp vägen för att jämna ut ngn. form av backe. Resultatet blev att vägen blev oanvändbar för den tjänande fastigheten (fick en hög vägbank att ta sig upp på), det var tydligen OK.

tack för svar , hemapularen :)

Då skulle man kunna säga att vi i princip hara samma nyttjanderätt. Att jag inte kan hindra nyttjande är ganska logiskt.

Sen kommer nästa "problem".. Detta är mer en fråga om råd.

Den del som är servitut är delvis asfalterad. De senaste året har marken sjunkit in lite, vilket har skapat märkbara försänkningar i afalten samt sprickor. Det är inga problem med att köra där med personbil. Det jag är övertygad om , är att det kommer att ske saker och ting när tung trafik belastar "vägen" Jag förstår att behov kommer att uppstå, då renovering kommer att starta. (Huset har stått obebott ca ett år ).Servitutet säger ingen om begränsnigar av trafiktyp. Inget är skrivet avseende krav på max belastning. Skall man kräva någon typ av besikning innan?

Hur skulle Ni förfara i ärendet?

Tacksam för synpunkter

MVH

Där är det nog så (tror jag) att den härskande fastigheten har rätt att skada sin väg hur mycket som helst, och har rätt att transportera hur tunga och stora saker som helst till sin fastighet. Efterssom det nu är en väg ni båda nyttjar så bör du försöka komma överens med grannen om hur ni skall fördela kostnader för underhåll. Och kanske tom. acceptera att vägen under en tid är oframkomlig med vanlig personbil. Och rikta in dig på att ni kommer överens om en tidplan, så du kan planera för ett återställande.

Då får man nog också acceptera att en familj som är mitt uppe i en renovering och vill få sitt hus beboeligt inte sätter högsta prioritet på en snygg infart, kompromissa.

I det läget så kanske det tom. vore en fördel för dig att bjuda till och tillåta vissa tillfälliga ingrepp på din tomt, ex. att lägga upp material, eller ställa upp maskiner, dels blir deras bygge klart snabbare, dels så kanske det blir lättare att komma till en bra överenskommelse om vägen som tar mer hänsyn till dina behov.

Om man dessutom kommer med det som ett erbjudande så tror jag chansen är större att ev. gränser för ingreppet respekteras. Byggföretag har ibland en tendens att bara ta andras tomter i besittning för maskiner och material om det tycker det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.