Hej,
Jag har ett timmerhus i behov av lite kärlek. Ett av projekten är att försöka räta upp och stabilisera en av ytterväggarna. I dagsläget sitter det två följare som går upp på halva väggen. Min första tanke var egentligen bara att ersätta befintliga följare med ett par längre sparrar som täcker hela väggens höjd. D.v.s. nöja mig med att problemet inte förvärras.
Men varför nöja sig när man förmodligen kan räta upp väggen? Är det någon som har en bra lösning för att räta upp väggen? Gissar att det kanske går att använda sparren för att lägga lite tryck på väggens övre del?
Bifogar en bild så ser ni vad jag har att jobba med.
Jag har ett timmerhus i behov av lite kärlek. Ett av projekten är att försöka räta upp och stabilisera en av ytterväggarna. I dagsläget sitter det två följare som går upp på halva väggen. Min första tanke var egentligen bara att ersätta befintliga följare med ett par längre sparrar som täcker hela väggens höjd. D.v.s. nöja mig med att problemet inte förvärras.
Men varför nöja sig när man förmodligen kan räta upp väggen? Är det någon som har en bra lösning för att räta upp väggen? Gissar att det kanske går att använda sparren för att lägga lite tryck på väggens övre del?
Bifogar en bild så ser ni vad jag har att jobba med.
Jag har inte listat ut vad som har orsakat problemet ännu.
Det finns en, intakt, innervägg strax bortom fönstret. Det enda jag har reagerat på är att det är ganska lite stock som sticker ut vid knutarna. Det sticker bara ut några cm - hade förväntat mig åtminstone 10-15 cm?
En annan möjlig förklaring är att jag har lyft huset och stöttat upp golvet (som svajade när man gick inomhus) - men jag är 99% säker på att det aktuella problemet existerade redan innan jag började gå loss med domkraften.
Det finns en, intakt, innervägg strax bortom fönstret. Det enda jag har reagerat på är att det är ganska lite stock som sticker ut vid knutarna. Det sticker bara ut några cm - hade förväntat mig åtminstone 10-15 cm?
En annan möjlig förklaring är att jag har lyft huset och stöttat upp golvet (som svajade när man gick inomhus) - men jag är 99% säker på att det aktuella problemet existerade redan innan jag började gå loss med domkraften.
Uppdatering: Det är en mellanvägg som har påverkats. Någon gång har någon kommit på den idén att ta bort en del av väggen för att bygga ett loft - så övre delen av väggen är helt enkelt kapad. Bedömer att det i huvudsak är detta som är anledningen till problemet.
Så brukar det gå när man kapar bort mellanväggar.
Bäst skulle det ju vara att få dit en ny mellanvägg och få knutarna iträdda och låsta på något vis men annars blir det att försöka göra en nödräddning med följare.
Bäst skulle det ju vara att få dit en ny mellanvägg och få knutarna iträdda och låsta på något vis men annars blir det att försöka göra en nödräddning med följare.
Klicka här för att svara
