Mitt lilla uthus som står i en slänt med mycket sand har börjat flytta på sig. Det har stått där i många år, troligen sedan 70-talet. Jag tror att rörelsen beror på sönderrostade hängrännor där regnet kunnat föra bort mycket sand. Ny hängränna är nu på plats. Men hur gör jag på billigast och enklast möjliga sätt för att räta upp grunden och säkra att det inte börjar glida igen?
Ett litet blått uthus med gula dörrar står på en snöig slänt med synlig sand och ny hängränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uthusgrund med synlig förskjutning och ny hängränna mot en sandig slänt.
Skapa konto
Grund av ett uthus på en sandig slänt med erosion, synlig ny hängränna och snörester i bakgrunden.
Skapa konto
Lutande litet blått uthus med ny hängränna på en sandig slänt med snöfläckar och viss vegetation.
Skapa konto

Oj inget bra , blir till att stötta upp under, det går med att med domkraft höja lite, behövs bara några cm . ta bort plinten och gräva ett nytt djupt hål. Hur djupt beror på vad som finns i slänten. Vad finns där , är det uppfyllt med massor så kan det bli ett djupt hål. Gjuta en ny plint som går upp så det fattas någon cm för att hörnet ska stå på. Med den slutningen blir det kanske svårt att få till det. Ett större jobb kanske med järnbalk under och flytta upp det på fast mark och göra helt nya plintar eller grundssättning

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut som att huset har flyttat sig 2-3 dm bakåt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.