Jag har en 1TB extern hårddisk av märker Lacie kopplad till min TV-dator. Nu har den börjat rassla ibland och tappar då kontakten med datorn. Startar jag om den så funkar den ett tag tills samma sak händer igen.

Kan det hjälpa att formatera om? Har typ 700GB med film som jag i så fall måste föra över någonstans medan jag formaterar så jag vill gärna veta om det finns någon chans att det fungerar innan jag börjar det jobbet.

Kan det vara värt att skruva isär i glad amatöranda och tro att man ska se felet?

Tips idéer?

Garantin har gått ut tyvärr.

Köp ny och för över snarast och sedan kan du försöka med div formateringar mm men fysiska fel brukar vara svåra att bli av med. Får du den att funka så räkna inte med den som fullt funktionell utan se alltid till att ha sådant som inte går att få tillbaka på 2 ställen vilket man alltid borde ha.

Den är slut, kaputt, finito, färdig, köp en ny.

tror också att det är dödssången du hör så kopiera det du vill ha kvar lite snabbt

Sätt inte på disken igen förrän du köpt en ny som rymmer alla viktiga filer.
Det första du ska göra är naturligtvis att försöka kopiera alla viktiga filer till den nya disken. Kör absolut inte chkdsk eller något annat verktyg som följer med Windows. Om man använder chkdsk för att "reparera" en disk så är det normalt att filer förstörs samtidigt. Man måste inse att chkdsk är till för att få disken användbar, INTE för att rädda filerna som ligger där.

När du räddat dina filer kan du försöka få ordning på disken, men lita aldrig på den igen (man ska inte lita på någon hårddisk, data måste alltid finnas på minst två ställen).

/Hasse

Absolut, bara att kassera. Ta over dina filer, borja med dom viktigaste, ta en eller ett par i taget, i ovrigt som b_hasse sager. Tyvarr ar det inte vart risken att pula med en halvtrasig HD. Personligen foredrar jag att ha flera sma (200 GB) an dessa stora 1TB.

Men ett hett tips om du koper ny HD: Kop ALDRIG en enda! Kop tva, en att anvanda, en att ha som back up.

Lycka till. Det kommer ta ett tag att fa over 700gb.

H
Kopiera över viktiga filer till en ny disk först.
Att plocka isär lådan och byta själva disken brukar fungera på Packard Bell USB diskar men andra fabrikat är det ingen mening att öppna.
I princip så har i alla fall Seagate diskar livstidsgaranti men jag vet inte om det gäller privatpersoner. I UNIX världen brukar det fungera fint att reklamera disken och få en refurbished med garanti.

Jag har räddad data vid något tillfälle genom att starta hårddisken på ett frysblock i en plastpåse, men det är naturligtvis något du endast tar till när den inte startar på annat sätt eftersom den inte mår bara av ev. kondensvatten. Förhoppningsvis ska du inte behöva ta till såna drastiska metoder.

Jag kom just på att jag har en extern LaCie hårddisk som jag skotat (lådan alltså, inte Seagate-disken som satt inuti).
Det största felet är att lådan är gjord i plast. Disken fungerade en stund
och lade sedan av.Vanlig plast är en usel värmeledare. Även om en modern 3.5" disk bara förbrukar 6-7W så kan det bli problem med temperaturen.

Det kan alltså vara en idé att demontera lådan så att disken får komma ut i friska luften när du ska rädda dina filer. En fläkt kan också göra nytta.

Det finns externa 3.5"-diskar som har metall-låda. Det är mycket bättre.

/Hasse

Det finns ingen möjlighet att laga den i glad amatöranda.
Men, när du har fört över filerna till den nya disken kan du väl skruva upp o titta, för nöjes skull.

b_hasse skrev:
Det kan alltså vara en idé att demontera lådan så att disken får komma ut i friska luften när du ska rädda dina filer. En fläkt kan också göra nytta.
För att unvika missförstånd, jag menar alltså att man kan demontera den externa lådan, inte själva hårddisken. Det får absolut inte komma in damm eller smuts till skivorna som snurrar där inne.
När man ska skrota disken kan man naturligtvis öppna den för att se vad det finns för spännande saker där inne.

/Hasse

Tack för era klara och eniga råd. Ny disk får det bli.

Hur för jag smidigast över filer från en extern hårddisk till en annan? Har fört över från en extern HD till ett USB-minne en gång och det gick ruggigt långsamt. Är det kanske bättre att spara över först till datorns HD och sen till den nya externa? Då får jag ju göra operationen i omgångar eftersom jag inte får plats med allt på datorns HD.

Tips på ny extern USB-HD? Gärna en med bra fläkt. Tror att min pajat för att den blivit för varm. Det blir ofta bra varmt där den står.

Redigerat:
Nej, att mellanlagra på datorns HD ger ingen vinst. Koppla gamla och nya usb-disken till datorn och kopiera direkt mellan dem. 700GB kommer ta en rejäl stund att kopiera över USB2 så håll inte andan...

Kan du plocka ur diskarna och ansluta dem direkt till datorn (antar stationär dator nu) med SATA så kommer kopieringen gå fortare. Det är inte svårt men brukar du inte gräva under skalet på datorer så kör på lösningen ovan.

Själv skulle jag köpa nån enklare NAS-burk som tar två (eller flera) diskar och som stödjer minst RAID1 (nästan alla flerdisks-NAS:ar gör det). Med RAID1 påslaget speglar NAS:en diskarna så alla filer lagras på båda diskarna. Skulle en av diskarna krascha (förhoppningsvis är det bara en som dör åt gången - annars är man rökt även med RAID1) byter man bara den dåliga disken mot en ny och NAS:en ser till att automatiskt "spegla upp" den. I teorin är det så enkelt, i praktiken också (men inte alltid... allt kan jävlas :-) ).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.