En fråga, läst nåt om råspontslucka? nån som använt såna? är dem nå smidiga att lägga tak med? fast kanske är dyrare än vanlig råspont?
 
Lite dyrare men mycket snabbare. Du får ju en 360cm lång lucka som är färdigspikad i 1m luckor.
Men den stora vinsten blir nog hanteringen om man har tillgång till kran för lyft och spikpistol för att skjuta fast dom.

Du får dock generalskarvar med luckorna, dock verkar de flesta överens om att det inte spelar så stor roll.
Jag hade nog offrat en halv lucka och fått till en förskjutning mellan rakstolarna på skarven.
 
S
var två stycken om ni väljer råspontsluckor
 
Jag lånar tråden lite:
Är det värt att köra luckor på en 60m2 utbyggnad? Eller blir hanteringen av dom mer tidskrävande än man tjänar?
Och är dom spontade i ändarna? Och är det nått speciellt man ska tänka på när man lägger dom?

MVH
 
Jag har aldrig provat luckor, men brukar måtten vara exakt lika mellan dem? Jag tänkte mest på om de blir lika 'höga' (10 bräder ihopslagna i 10-20 paket, då borde paketen avvika mellan varandra). Isåfall kanske det inte blir så enkelt att lägga luckor omlott för att inte få generalskarvar?
 
Förskjutna skarvar är inte att rekommendera. Tanken är helt rätt men i praktiken så är inte råspontluckor något underverk av precision och förskjutningen i höjdled vid generalskarven kan skilja flera cm uppe vid nock. Inget problem dock så länge man kör generalskarvar och anpassar bredden på sista brädan vid nock.
Kör själv luckor så mycket det går. Underbart smidigt på även relativt små ytor:)
 
Om du köper bra kvalité så skall luckorna hålla samma "Bredd/höjd". ofta 3600 mm x 560 mm, men det går att beställa många andra längder än 3600 också.

Jag har en gång gjort misstaget att låta luckorna bli fuktiga innan montering, då svällde vissa till 580 mm medan de som var torra så klart låg kvar på 560. Jag hade köpt olika längder och planerat för att slippa generalskarvar, vilket så klart blev extra jobbigt i och med detta.

Har även lagt ett tak med 3600 mm rakt över, och enbart generalskarvar alltså. Funkar det med.
 
tack för svar =) bra att veta =) då borde man ju kunna gå ner från nock och neråt eller börjar ni i ett hörn går från sida till sida? sen är de enklast att börja upp vid nock och sen gå neråt eller tvärtom oavsett om man går neråt eller sida till sida?
 
S
man kan ju lägga luckorna med förskjuten skarv.
dock låter man överhänget ligga minst på två takstolar.
tänk på att hyvlade sidan skall vara neråt
 
The_Nyll skrev:
tack för svar =) bra att veta =) då borde man ju kunna gå ner från nock och neråt eller börjar ni i ett hörn går från sida till sida? sen är de enklast att börja upp vid nock och sen gå neråt eller tvärtom oavsett om man går neråt eller sida till sida?
Nedifrån och upp, så du kan stå på det du precis spikat dit
 
  • Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
T The_Nyll skrev:
En fråga, läst nåt om råspontslucka? nån som använt såna? är dem nå smidiga att lägga tak med? fast kanske är dyrare än vanlig råspont?
Rena jävla skiten. Olika bredd i varje ända av samma lucka. Trillar isär när man tittar på dom. Dyra som helvete. Nästa gång blir det spontade brädor. Ofta har man ju mindre avstånd mellan några takstolar o då måste man ändå kapa.
 
Mikaelhäggman Mikaelhäggman skrev:
Rena jävla skiten. Olika bredd i varje ända av samma lucka. Trillar isär när man tittar på dom. Dyra som helvete. Nästa gång blir det spontade brädor. Ofta har man ju mindre avstånd mellan några takstolar o då måste man ändå kapa.
Skönt att The_Nyll fick svar så här 11 år senare så han äntligen kan lägga klart taket.
 
  • Gilla
Redibo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.