2 637 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Råspont - våtrumsgips - kakel ?
Har försökt tyda BKR's regler, men inte hittat något entydigt svar.
Mitt läge är C/C 600 + råspont i dagsläget. Behöver jag riva ner råsponten för att regla C/C 300mm och sedan sätta spån och gips?
Eller får jag gipsa direkt på råsponten? Isåfall, 1 eller 2 lager gips?
Slutskiktet ska vara kakel kanske jag ska tillägga!
Mitt läge är C/C 600 + råspont i dagsläget. Behöver jag riva ner råsponten för att regla C/C 300mm och sedan sätta spån och gips?
Eller får jag gipsa direkt på råsponten? Isåfall, 1 eller 2 lager gips?
Slutskiktet ska vara kakel kanske jag ska tillägga!
Är det stabilt och bra råspont så är det ok som bakomvarande skiva. Bara att fästa gips. 1 lager räcker bra förmodligen tror inte någon tillverkare kräver dubbel om du har bakomvarande träskiva (eller råspont) men kolla monteringsanvisningar från skivtillverkaren.
Antar att du menar våtrumsgips och inte vanlig kartonggips?
Antar att du menar våtrumsgips och inte vanlig kartonggips?
skall du gipsa direkt mot råspont så bör den vara jämn. Våtrumsgips en meter från zon 1. Vet du inte vad du pysslar med så bör du anlita våtrumscertifierade hanterkare.
Tackar!
Råsponten ser jämn och bra ut, enda felet man kan se är att sponten har gått isär lite på 2 ställen. Den har suttit sedan 1952, men ser ut att vara från igår!
Råsponten ser jämn och bra ut, enda felet man kan se är att sponten har gått isär lite på 2 ställen. Den har suttit sedan 1952, men ser ut att vara från igår!
Jag ska såklart anlita hantverkare, men vill göra så mycket jag kan av underjobbet själv.
ett lager räcker,men hör med ditt försäkringsbolag innan du gör ditt badrum. Om du behöver fråga om dessa saker så kanske du inte känner till övriga kriterier. Bara ett tips. Skall du göra tätskiktet själv så skulle jag reka dig att utförligt dokumentera allt med bilder och beskrivning av vilket system du använder.samla allt i en pärm. Det är inte raketforskning, men bolagen är hårda nu förtiden...
Vad ska han fråga sitt försäkringsbolag? Alla bolag följer samma standardklausuler och följer GVK, BKR, MVK respektive de lösa Sitac godkända systemen(anvisningarna alltså). Enda skillnaden är att vissa bolag inte ersätter yt/tätskikt alls, några ersätter endast yt/tätskikt om det finns våtrumsintyg medan många ersätter fullt ut oavsett vem som utfört arbetet.robertsnickare skrev:ett lager räcker,men hör med ditt försäkringsbolag innan du gör ditt badrum. Om du behöver fråga om dessa saker så kanske du inte känner till övriga kriterier. Bara ett tips. Skall du göra tätskiktet själv så skulle jag reka dig att utförligt dokumentera allt med bilder och beskrivning av vilket system du använder.samla allt i en pärm. Det är inte raketforskning, men bolagen är hårda nu förtiden...
Fortsätt läs på och har du bestämt dig för att följa BKR så är det bara att fortsätta. Blanda inte regler från olika organisationer och följ alla anvisningar.
Ok! Fota ändå från dag till dag,och se till att begära dokumentation för badrum. Där får du ett certifikat vad för system som använts. Detta fungerar som bevisning för en ev. framtida fuktskada. fuktskada bör dock vara obefintligt under din levnadstid om arbetet gjorts enligt anvisningar. Dagens badrum är otroligt fuktsäkra om de görs av seriösa hantverkare.
Det är en djungel,jag håller med. Det jag göri dag kan vara fel om fem år! Jag följer BKR. Och sunt förnuft. Kan jag lämna garantier och känna i min kropp att jag gjort ett bra jobb så kommer inget hända! Inget har hänt hittills! Det har att göra med hantverk. Att jag sedan anser att våtrumsgips är onödigt,gör inte att jag slutar använda det åt kunder, men omjag fixar ett badrum åt mig själv så skulle jag aldrig använda det. Anledningen tilldet var att kreti gick och borrade sönder tätskikt utan att täta.
Att det förbjöds har jag skrivit om tidigare och det har faktiskt inte med att någon borrade sönder tätskikt tyvärr. Sanningen är tvåeggad, för det första så fuskades det enormt mycket med de rollade tätskikten så att vi var tvungna att utveckla ett sätt att säkerställa funktionen utan att utföraren kunde påverka "mängden" som stryks på. I praktiken så fanns vid varenda skada jag sett i statistiken som innehöll mögelpåverkad kartonggips också ett samband till undermåligt utfört tätskikt.robertsnickare skrev:Det är en djungel,jag håller med. Det jag göri dag kan vara fel om fem år! Jag följer BKR. Och sunt förnuft. Kan jag lämna garantier och känna i min kropp att jag gjort ett bra jobb så kommer inget hända! Inget har hänt hittills! Det har att göra med hantverk. Att jag sedan anser att våtrumsgips är onödigt,gör inte att jag slutar använda det åt kunder, men omjag fixar ett badrum åt mig själv så skulle jag aldrig använda det. Anledningen tilldet var att kreti gick och borrade sönder tätskikt utan att täta.
Att det sedan blev totalförbud för kartonggipset och sedermera inte heller återförts har mer med ekonomi/lobbying och politik bakom kulisserna att göra. Är man intresserad kan man enkelt fundera på hur det kommer sig att det förbjöds av BKR men tillåts än idag av GVK (därmed också är fullt godkänt av försäkringsbolag). Det har man dock börjat komma runt genom att påverka så att nästan alla tätskiktsleverantörerna ändrade i sina anvisningar och ej tillåter kartonggips.
Där ser man. Det är en djungel och gör man jobb åt kunder så får man följa alla regler, vare sig de är idiotiska eller inte. Tyvärr så är det i slutändan kunden som betalar tre ggr. så mycket för gipset, men då har vi gjort allt enligt boken och lämnar tio års garanti på materialet. Det har ju gått åt helvete för enstegstätade villor nu och en stor utredning på gång. det kommer aldrig bli ordning på denna bransch i vad som är rätt och fel. Jag kör mest med mitt sunda förnuft, jag sover gott!
Jag kan hålla med om att vissa snålade med gummet. Det skall man inte göra! Rolla hela krukan eller anvisade kilon! Gör man det så fattar jag inte hur man kan få en fuktskada...
Menar ni att man fortfarande rollar och inte sätter upp våtrumsmatta? Vad är fördelarna jämfört med matta som är godkänd att repareras vilket rollning och plastfolie inte är? Är det bara arbetet och priset? Enda nackdelen med matta är att skarven i överkant sticker ut lite men det döljs vid kakling.
Klicka här för att svara