Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har en murad skorsten och lägger om taket just nu. Hur ska man ansluta mot skorsten så att det blir både ett vattentätt underlagstak och brandsäkert? En gammal traditionell murad skorsten ska normalt ha 100 mm till brännbart material. Ändå säger den information jag hittar, bla denna tråden, att man sätter trekantslist och klistrar underlagspappen upp mot skorstenen. Vad säger sotaren om den lösningen?
Tror inte det är godkänt.
En bra lösning är att bygga en låda med formplyfa runt skorstenen som är 100 mm ifrån och 100 mm hög. Denna slår du trekantslist mot och viker upp papperän. Sedan låter du skorstensplåten gå över och ner över den.
En bra lösning är att bygga en låda med formplyfa runt skorstenen som är 100 mm ifrån och 100 mm hög. Denna slår du trekantslist mot och viker upp papperän. Sedan låter du skorstensplåten gå över och ner över den.
Medlem
· västragötaland
· 1 547 inlägg
Råspont mot murad skorsten är så man gjort och gör i alla år.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har förvisso flexi-insatsrör i den enda kanal som eldas i denna skorsten, så egentligen är jag inte direkt orolig, muren blir varken särskilt varm utvändigt eller är otät. Men att få göra om takanslutningen efter en brandskyddskontroll hade inte varit kul.
Andra skorstenen består av en isolerad cortenstålspipa med mineritschakt. Att ansluta direkt till denna lär ju inte vara något problem.
Andra skorstenen består av en isolerad cortenstålspipa med mineritschakt. Att ansluta direkt till denna lär ju inte vara något problem.
Medlem
· västragötaland
· 1 547 inlägg
Vid cortenståls pipa får man inte gå emot med trä!!
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Medlem
· västragötaland
· 1 547 inlägg
När jag vart med på såna pipor sist så fick man inte gå emot med trät men det beror ju på hur mycket isolering pipan har och andra saker.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Schaktet är byggt med utvändig träregel, och godkänt så vid senaste brandskyddskontrollen, så i min värd är det självklart att anliggande trä utvändigt mot mineriten är godkänt.
Såhär ungefärligen är mitt schakt gjort, men jag har schakt hela vägen, inte "halvisolerat".
Såhär ungefärligen är mitt schakt gjort, men jag har schakt hela vägen, inte "halvisolerat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Byta masonit mot råspont
Tak & Vind -
Innertak med Ångbroms/spärr mellan gipsskiva och råspont mot kallvind?
Byggmaterial & Byggteknik -
Nybyggt garage, isolera mot underlagstak istället för ett lägre platt tak.
Isolering -
Nytt tak, byta råspont eller inte samt sätta uterumstaket direkt mot pannorna
Tak & Vind -
Hur såga råsponten på tak där de möts i innerhörn med olika vinklar och längd
Tak & Vind