11 960 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Råspont eller råspontluckor
Nu är det så att dom säljer byggsatser typ hus hallar stall o garage.Nissens skrev:
Du kan beställa lös råspont av dom om du vill.
Så den krämaren säljer både och.
Varför skulle dom säga att det är bättre med generalskarv när dom inte monterar huset åt dej?
Bra fråga, för det är ju inte bra med generalskarv. Kanske har de bättre marginaler på luckorna.wildeside skrev:
Nej, det är ju med luckor man får generalskarv, så har de bättre marginaler på luckor så är de förstås positiva till generalskarvar.wildeside skrev:
Du var nog den som hade otur.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 396 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 396 inlägg
Varför dom rekomenderar det skulle kunna förklaras så enkelt att dom inte är exakt lika breda. På papptak t ex får/bör man inte montera luckor med generalskarv för att det inte är lika stabilt vilket kan leda till fula veck.wildeside skrev:
Självbyggare
· VÄSTMANLAND
· 32 inlägg
Har man lite koll så funkar flytande skarv även på luckor
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Har hållt på med ett takbyte på mitt gamla hus i höst. Har använt råspontsluckor. För att få förskjutna skarvar använde jag en annan längd på luckorna vid varannan rad 3600 mm och 4200 mm luckor åt mig på en hussida blev det inte mycket spill några 10 cm remsor och 6 luckbitar 54x50 cm . Tyckte att det gick betydligt fortare att spika råspontsluckor jämfört med lös råspont. Dock tyckte jag att råspontsluckorna höll väldigt ojämn kvalitet varierade en hel del i täckande bred 520 till 540 mm. Det var ganska irriterande. Jag använde Karl Hedins bergslagsluckan. På en Taksida 70m2 var prisskillnaden ca3000 kr jämfört med vanlig råspont. Täckte 70 m2 brutet brant mansardtak på ca 6 timmar. Skruvade först luckorna med några träskruvar. Sedan efter halva taket var täckt spikade jag med spikpistol 2 spik i varje bräda.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden