Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Råspontluckor går säkert fortare att montera .
Råspont kan du välja en bredare variant , tex 20 x 120 , finns 3,6 till 4,8 m långa .
Tycker nog råspont blir mer gediget och vridstyvare , men en massa mer jobb .
De måste bankas ihop i sponten / fjädern .
En del tycker det räcker med 1 spik per takstol / planka .
Råspont kan du välja en bredare variant , tex 20 x 120 , finns 3,6 till 4,8 m långa .
Tycker nog råspont blir mer gediget och vridstyvare , men en massa mer jobb .
De måste bankas ihop i sponten / fjädern .
En del tycker det räcker med 1 spik per takstol / planka .
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Det går fort med luckor.
Jag körde det på mitt garage.
En som stod och skicka så la jag ned och skjöt fast.
Men jag spika säkert mer än man behöver.
Satte 2 i var planka även fast det var luckor.
Jag körde det på mitt garage.
En som stod och skicka så la jag ned och skjöt fast.
Men jag spika säkert mer än man behöver.
Satte 2 i var planka även fast det var luckor.
Det är väl ingen skillnad med antalet spik bara för att det är luckor? Clipsen som håller ihop de enskilda brädorna är inte direkt starka. Handlar väl mer om bredden på brädan om det ska vara en eller två spikar. Har för mig att över 95 mm kräver två spik.H Hallerudsbo skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
nä men om du ser en del byggare skjuter ibland inte i alla när det är luckor.S Söne skrev:
Jag skjuter alltid 2 i var men då är det egen tid när jag gör det så jag lägger hellre dom extra sekunderna.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
S Söne skrev:
Du har rätt. Skilllnaden är att det går fortare att lägga men ska vara samma spikning.
Även luckor kommer med upp mot 145 mm brädor.
Med luckor antar jag att det blir en generalskarv på samma takstol eftersom bredden kan variera en del mellan luckorna?
Det kan väl vara bra att förskjuta den till en annan takstol på andra takhalvan om det är ett sadeltak man lägger
Det kan väl vara bra att förskjuta den till en annan takstol på andra takhalvan om det är ett sadeltak man lägger
Det går att spara ännu mer tid med luckor som är grundade och mellanstrukna speciellt för takfoten och gavlarna.
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/bergslagslucka/
https://www.abkarlhedin.se/bygghandel/produkter/abkarlhedin/bergslagslucka/
Håller på att bygga en friggebod, taket är ca20m2. Jämförde pris på råspont och luckor och på Byggmax blev det ca 1500kr dyrare om jag skulle köpa luckor.
Jag snålade och köpte råspont. Spikade varannan spik själv och skickade upp grabbarna, 7 och 9år med var sin hammare...
Jag snålade och köpte råspont. Spikade varannan spik själv och skickade upp grabbarna, 7 och 9år med var sin hammare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var något liknande i siffror jag kom fram till när vi la 30 kvm, vi körde luckor (med bra rabatt iof) för att spara tid. Det gick fort som attans, väl värt det alla dagar i veckan.Mahognymarkus skrev:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Det kan bli mycket spill med luckor om det är ett gammalt garage med udda c/c mått på takstolarna, med ändspont så blir det minimalt med spill
Luckor så kan man se de fula stiften på takfot och gavlar om det inte täcks
Men luckor är ju kul då det går fort och det är lättare då det blir mindre spring om man är själv
Luckor så kan man se de fula stiften på takfot och gavlar om det inte täcks
Men luckor är ju kul då det går fort och det är lättare då det blir mindre spring om man är själv