Hej,
Jag har satt upp ett home assistant system med en RFXcom och z-wave (razberry) modul.
Senaste versionen av wheezy light och hass.io.
Bootar från en gammal SSD-disk via USB.

I ca 50% av ombooterna kommer systemet inte igång utan att jag tar ut strömmatningen.
Någon som har en idé om vad som kan vara felet?

Har för mig att jag läst att booten i Raspberry tar för lång tid på sig att få igång USB innan den anser att det inte finns någon disk. Kolla i elektronikforum så tror jag att du finner svaret och kanske en work around.

Edit: Tyvärr lyckas jag inte hitta var jag såg detta nu.

Redigerat:
Använd ett sd-kort förr boot och kör lagringen via usb så kommer du runt problemet.

R R_Strandberg skrev:
Använd ett sd-kort förr boot och kör lagringen via usb så kommer du runt problemet.
Hej,
Jag har provat att få detta förslag att fungera men inte lyckats.
Jag har en Rpi 3 B+, har nu monterat ett SD-kort och HDD, har testat olika "tutorials" på nätet och allt verkar fint tills jag bootar om - sen tvärstopp.

Någon som kanske kan skicka en fungerande guide?

J stefan100 skrev:
Hej,
Jag har provat att få detta förslag att fungera men inte lyckats.
Jag har en Rpi 3 B+, har nu monterat ett SD-kort och HDD, har testat olika "tutorials" på nätet och allt verkar fint tills jag bootar om - sen tvärstopp.

Någon som kanske kan skicka en fungerande guide?
Har du installerat image-filen på sdkortet nu och ställt in att den ska boota från kortet?

Har du testat att dra ur hdd helt vid omstart?

Jag har installerat image på SD-kortet och den bootar bra från det.
Den bootar oxå bra från SD-kortet med hårddisken ansluten.
Nu vill jag ha hårddisken som /home så att SD-kortet bara används som boot-disk för att inte slita på kortet.
Det är det jag inte lyckats med hittils..

J stefan100 skrev:
Jag har installerat image på SD-kortet och den bootar bra från det.
Den bootar oxå bra från SD-kortet med hårddisken ansluten.
Nu vill jag ha hårddisken som /home så att SD-kortet bara används som boot-disk för att inte slita på kortet.
Det är det jag inte lyckats med hittils..
Hdd hittar du vanligtvis under /media/pi/namnetpåhdd

Att få den att ersätta /home går säkert men varför inte bara köra lagringen i en hdd-mapp?

R R_Strandberg skrev:
Hdd hittar du vanligtvis under /media/pi/namnetpåhdd

Att få den att ersätta /home går säkert men varför inte bara köra lagringen i en hdd-mapp?
Jag vill att all disk-skrivning ska gå till hårddisken och SD-kortet ska bara användas till att boota upp systemet. Jag tänkte göra det på HDD´n oxå (som är en SSD) men den vill inte boota utan att jag drog ut strömmatningen.

Även om det är länge sedan denna tråden var aktiv så hoppar jag in. Har 2 Raspbian 3B+ som snurrat på i några månader utan problem, Både har bootat från USB (SSD Disk på en och USB på den andra).
Skulle idag installera om min Unifi kontroller då det blivit något problem med uppdateringar av firmware i antennerna.
Flashade om disken. I med den i USB porten på Pi, inget händer. Får den inte att boota från USB längre. Provade andra usb stickor och andra dist, Går bara att boota från SD kort numera.
Tänkte något har hänt med SSD disken kanske så jag pluggade in den i usb på den andra PI som kör hassio, disken fungerade, Vad bra, provar boota från den, Nej det gick inte, Satte tillbaka min gamla Hassio USB sticka, Går inte att boota,
Så nu sitter jag här med 2 PI som tidigare fungerat med USB boot som endast går att köra från SD kort, Vad fasiken kan ha hänt.
Kollar jag
vcgencmd otp_dump | grep 17: får jag 17:3020000a som ska innebära att den kan boota från USB.
HJÄLP

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.