3 413 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Rasad brunn?
Hej jag är en ensamstående dam utan kunskaper och ny här och hoppas på att få ett gott råd. Jag har alltid haft problem med tillrinningshastigheten i min borrade brunn. På senare tid har problemet blivit akut. Jag har hört rykten om att de tidigare ägarna har sprängt i brunnen och då rasade den troligtvis i hop. Jag har lyckats få ner ejektorn till ca 20 meters djup och det räcker inte alls. Vattnet tar slut i brunnen innan jag hunnit till sköljprogrammet på tvättmaskinen. Vilket alternativ tror ni blir bäst av nedanstående:
1. Borra upp befintligt rasat hål (går det???)
2. Göra en tryckning i befintligt hål och hoppas på större tillrinning.
3. Borra en ny brunn i pumphuset bredvid den gamla och använda befintlig ejektorpump.
4 Borra en ny brunn en bit ifrån den gamla och dra sugslangen till befintlig ejektorpump.
5. Borra ett nytt hål långt från pumphuset och byta pumputrustning helt och hållet. (vilket skulle vara extremt smärtsamt för min ekonomi)
1. Borra upp befintligt rasat hål (går det???)
2. Göra en tryckning i befintligt hål och hoppas på större tillrinning.
3. Borra en ny brunn i pumphuset bredvid den gamla och använda befintlig ejektorpump.
4 Borra en ny brunn en bit ifrån den gamla och dra sugslangen till befintlig ejektorpump.
5. Borra ett nytt hål långt från pumphuset och byta pumputrustning helt och hållet. (vilket skulle vara extremt smärtsamt för min ekonomi)
Ett delproblem är nog att du har för stor sughöjd för att en ejektorpump skall klara av det så du får en vettig kapacitet ut från pumpen.
Undersök så det verkligen är 20 m ner till vattenytan i brunnen räknat från pumpens placering i höjdled.
Om det är en 20 m sughöjd så skulle jag rekommendera en pump som du sänker ner i brunnen.
Det kan innebära att du måste borra nytt för att öka brunnsröret till ca100 mm diam. Kolla diametern på befintligt brunnsrör.
Pumpen kan vara sliten, anlita en rörläggare som då kan "provpumpa" brunnen med en annan pump för att utesluta att brunnen i sig har dålig tillrinning.
Du kan då också få en indikation om det är dax att byta befintlig pump.
Undersök så det verkligen är 20 m ner till vattenytan i brunnen räknat från pumpens placering i höjdled.
Om det är en 20 m sughöjd så skulle jag rekommendera en pump som du sänker ner i brunnen.
Det kan innebära att du måste borra nytt för att öka brunnsröret till ca100 mm diam. Kolla diametern på befintligt brunnsrör.
Pumpen kan vara sliten, anlita en rörläggare som då kan "provpumpa" brunnen med en annan pump för att utesluta att brunnen i sig har dålig tillrinning.
Du kan då också få en indikation om det är dax att byta befintlig pump.
Några förslag som kan lindra besvären
1. Skaffa en tvättmaskin som kräver mindre vatten per tvätt.
2. Större reservoar i pumphuset som fylles under längre tid. Stor hydropress + tidsbegränsa hur länge pumpen får gå åt gången så den inte tömmer brunnen. Då kan ju pumpen fylla upp ditt förråd under natten i långsamt tempo och du har sen en dagsförbrukning lagrad.
1. Skaffa en tvättmaskin som kräver mindre vatten per tvätt.
2. Större reservoar i pumphuset som fylles under längre tid. Stor hydropress + tidsbegränsa hur länge pumpen får gå åt gången så den inte tömmer brunnen. Då kan ju pumpen fylla upp ditt förråd under natten i långsamt tempo och du har sen en dagsförbrukning lagrad.
Om det är en djupborrad brunn, (i motsats till en grundare men oändligt mycket rymligare grävd brunn), så låter 20m extremt grunt. Det kan naturligtvis vara så att det räcker om det går en vattenförande åder så grunt, men utifrån vad du berättar så tycks det inte vara fallet, utan pumpen behöver komma mycket längre ner.
Vi har en borrad brunn (100m). Pumpen sitter på ca 35m djup därför att brunnen slår igen på ca 40m djup. Det går att tryckspola brunnen och sänka ner pumpen till 100m men när brunnen sedan åter slår igen så kommer det inte att gå att få upp pumpen igen. Dvs det blir ett engångshål så länge som pumpen och bottenventilen behagar fungera. Dock ger den grunda pumpplaceringen samma problem som du har. Därför använder vi en tidigare befintlig grävd brunn.
Vilken info har du fått av de tidigare ägarna om brunnen?
Du borde nog ta ut en brunnsborrare som kan ge dig lämpliga förslag på vad man kan göra och vad det kommer att kosta. Glöm inte att ta in offerter från andra brunnsborrare också.
Vi har en borrad brunn (100m). Pumpen sitter på ca 35m djup därför att brunnen slår igen på ca 40m djup. Det går att tryckspola brunnen och sänka ner pumpen till 100m men när brunnen sedan åter slår igen så kommer det inte att gå att få upp pumpen igen. Dvs det blir ett engångshål så länge som pumpen och bottenventilen behagar fungera. Dock ger den grunda pumpplaceringen samma problem som du har. Därför använder vi en tidigare befintlig grävd brunn.
Vilken info har du fått av de tidigare ägarna om brunnen?
Du borde nog ta ut en brunnsborrare som kan ge dig lämpliga förslag på vad man kan göra och vad det kommer att kosta. Glöm inte att ta in offerter från andra brunnsborrare också.
mogge_73 skrev:
För att ge ett mer precist svar så skulle vi vara hjälpta med fabrikat och typbeteckning på pumpen och eventuellt en bild på hur installationen ser ut.
Hej rekommenderat djup för ejektorn är ca 40 meter. Det blir ju en väldigt liten volym vatten i ett smalt rör på 10 cm och bara 20 meter. Det blir ju bara drygt en halv kubik vatten sedan så står ejektorn och slurpar om det inte hinner rinna till nytt vatten väldigt snabbt.
Hej ja vi verkar ha precis samma problem. Jag har en grävd brunn precis intill den borrade där jag pumpar upp trädgårdsvatten med en pumpautomat. Jag har funderat på om man inte kan sätta en Nivåvakt i den borrade brunnen och spädmata med en pumpautomat från den grävda brunnen när nivån blir för låg i den borrade brunnen. Jag har bara inte lyckats hitta någon Nivåvakt som är tillräckligt liten för att rymmas tillsammans med ejektorslangarna i den borrade brunnen.
Det är vattenpelarens höjd som avgör vattenmängden. Har du liten eller minimal vattenpelare i brunnen, ja då har du också liten tillrinning.Anette Eriksson skrev:
I så fall är det något av dina 5 förslag som kan bli aktuella.
Vilket som är bäst kan nog inte avgöras här på forat utan görs bäst på plats av en erfaren brunnsborrare eller rörläggare.
Klicka här för att svara